Schildluizen in yucca

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Schildluizen in yucca

Berichtdoor surfdude1982 op 09 feb 2016 09:05

Dag iedereen,

ik heb een prachtige yucca van 2m90 in mijn living staat.

https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing

 
Sinds geruime tijd moet ik wekelijks een plakkerige substantie opkuisen op de vloer in de omgeving van die plant. Bij nadere inspectie van de bladeren heb ik gezien dat er 1000'en kleine bruine schildjes aanhangen. Ik kan ze makkelijk weg krabben. Blijkt dat dit schildluizen zijn. Ik ben naar een tuincentrum geweest waar ik 3 producten heb gekocht.

De meeste schildluizen heb ik met een schuursponsje verwijderd, gedrenkt in Promanal ECOstyle.

https://www.online-tuincentrum.be/proma ... 17700.html

 
Maar ik ben ervan overtuigd dat ik er gemist heb. Ik overweeg nu om mijn yucca ook een systemische behandeling te geven met KB Multisect tegen hardnekkige insecten

https://www.gamma.be/nl/assortiment/kb- ... /p/B361804


Zou ik dit product durven gebruiken voor mijn yucca want wil geen enkel risico lopen met die plant…. Op de doos staat “voor sierplanten”.

Tot slot heb ik ook nog een spuitbus gekocht van Compo Fazilo Spray Anti-Bladluis gekocht (balkon- en kamerplanten).

https://www.compo.be/be/BENL/products/C ... dluis.html

Maar ik twijfel of ik gans die spuitbus wil leegspuiten in mijn living. Gezond lijkt mij dat niet. Plant is veel te groot om naar buiten te verplaatsen (living is op eerste verdiep!).

Alvast bedankt voor jullie advies.

Johan
surfdude1982
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 26 jan 2016 22:31
0 bedankjes

Re: Schildluizen in yucca

Berichtdoor Hitch op 09 feb 2016 10:59

typ rechtsboven even het woord schildluis in de zoekbalk en je zult genoeg oplossingen vinden. Dit onderwerp is al erg vaak aangehaald. :thumb_up:
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Schildluizen in yucca

Berichtdoor draco op 09 feb 2016 13:55

Calypso van Bayer doodt o.a. schildluizen en werkt daarbij systemisch door opname via het blad of de wortelkluit (aangieten). Als spuitmiddel werkt het sneller en omdat er geen specifieke waarschuwing op de verpakking staat, is het ook binnenshuis toepasbaar. Bescherm waar nodig het meubilair en leg plastic en/of kranten rondom de plant, gebruik handschoenen en vermijdt inademing van de spuitnevel. Het is te koop als kantenklare spuitoplossing, maar voordeliger is zelf verdunnen uitgaande van het geconcentreerde product. Ik heb er met succes dopluis mee behandeld bij gevoelige varens zonder schadelijk gevolg (spuiten en aangieten).
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Schildluizen in yucca

Berichtdoor surfdude1982 op 09 feb 2016 21:56

omdat er geen specifieke waarschuwing op de verpakking staat, is het ook binnenshuis toepasbaar


Hmm, op die bus van Calypso staat Bayer GARDEN ...
http://www.bayergarden.be/Products/c/Ca ... ray-400-ml
surfdude1982
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 26 jan 2016 22:31
0 bedankjes

Re: Schildluizen in yucca

Berichtdoor draco op 09 feb 2016 22:25

surfdude1982 schreef:
omdat er geen specifieke waarschuwing op de verpakking staat, is het ook binnenshuis toepasbaar


Hmm, op die bus van Calypso staat Bayer GARDEN ...
http://www.bayergarden.be/Products/c/Ca ... ray-400-ml


Bayer Garden is de productnaam voor een groep bestrijdingsmiddelen waaronder o.a. dit insecticide.
Hoe de situatie in België is, weet ik niet, in Nederland zijn bij mijn weten voor de particulier geen middelen meer te koop uit de categorie 'schadelijke middelen' met het Andreas kruis X. Het enige kruis op de verpakking is om aan te geven dat de lege verpakking niet in vuilnisbak thuishoort. Een en ander neemt niet weg dat het altijd de voorkeur geniet om de planten bij weinig wind buiten te bespuiten. In het geval van Calypso kun je kiezen voor de aangietmethode in plaats van spuiten. Deze wordt op de verpakking genoemd voor de behandeling van kamerplanten, na 10-14 dagen te herhalen. Het duurt dan misschien wat langer voordat je het effect ziet e.e.a. afhankelijk van de snelheid waarmee de stof door de plant wordt opgenomen en verspreid. Als je het vaker in grotere hoeveelheden wilt gaan toepassen is er de voordeelverpakking met 400 ml concentraat.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Schildluizen in yucca

Berichtdoor Rob op 10 feb 2016 00:16

Die KB MultiSect is relatief OK, Surf.
Erg populair in tomaten, appel en perenteelt.
Het is een zgn neonicotinoide met als werkzame stof acetamiprid en word als niet carcinogeen en "relatief onschadelijk" voor zoogdieren beschouwd. Voor ene letale dosis zul je meerdere gehele verpakkingen moeten verorberen...

Ik ontdekte net ook dat dit middel ook werkt tegen fruitvliegen (denk aan varenrouwmug).

Calypso is op basis van thiacloprid, een oudere variant binnen de neonicotinoiden. Deze laatste zou schuldig zijn aan bijensterfte, dus ik zou zelf de KB prefereren. Sterker nog: als ik weer eens bij de Gamma ben dan neem ik een pak mee - altijd makkelijk.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Schildluizen in yucca

Berichtdoor surfdude1982 op 20 feb 2016 10:50

Uiteindelijk heb ik mijn yucca besproeid met Promanal ECOstyle. De andere producten heb ik teruggebracht naar de winkel (KB leek mij toch wat te toxisch voor gebruik binnenshuis). Nadien heb ik wat tabak laten weken in water en de plant daarmee begoten (heb dit ergens op dit forum gelezen). Hopelijk kan mijn yucca ertegen. Zou ik dat nog enkele malen durven herhalen?
surfdude1982
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 26 jan 2016 22:31
0 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten