help - yucca wordt te groot

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

help - yucca wordt te groot

Berichtdoor surfdude1982 op 20 feb 2016 10:58

Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een oplossing voor mijn yucca. Die is ondertussen 2m90 hoog. Nog een halve meter en hij zit tegen mijn plafond.

https://drive.google.com/file/d/1Bhiues ... sp=sharing

Kan ik die snoeien op een manier dat de bovenste bladen behouden blijven maar dat hij niet meer verder groeit? Hoe verloop dat snoeien juist?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Gtjs
Johan
surfdude1982
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 26 jan 2016 22:31
0 bedankjes

Re: help - yucca wordt te groot

Berichtdoor draco op 20 feb 2016 11:50

Zo te zien is de Yucca (elephantipes) laag vertakt en daarna is het schot onvertakt uitgegroeid.
Deze opgaande scheuten kun je op elke hoogte inkorten tot 10 a 20 cm boven een splitsing. De Yucca zal in reactie hierop slapende knoppen tot ontwikkeling brengen, waardoor onder het snijvlak 1 of meerdere scheuten zullen uitgroeien. Deze zullen het niet allemaal redden omdat de krachtigste de overigen onderdrukt (apicale of topdominantie). Zoveel te hoger je snoeit des te sneller groeit de plant weer tegen het plafond. Het best is door de zure appel heen te bijten en zo laag mogelijk als aangegeven de plant terugsnoeien. Als dat nu gebeurt en de geknotte Yucca krijgt een lichte standplaats dan heb je tegen de winter weer een groene kruin. Snoeien gaat met een scherp mes of zaag. De toppen kun je na droging stekken of eventueel alleen (stam)delen ervan.
Laatst bijgewerkt door draco op 21 feb 2016 12:58, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: help - yucca wordt te groot

Berichtdoor Ruudcactus op 21 feb 2016 09:32

ph geen f :D
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten