grondsamenstelling yucca rostrata

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: grondsamenstelling yucca rostrata

Berichtdoor markde2e op 27 maart 2016 23:12

Thunderfold schreef:Welja ik heb veel dingen getest met yucca's maar hoe rijker je de bodem maakt hoe mooier en sneller die groeien. Op arme zandgronden enz gaan ze amper op vooruit. Ik geef ze zelfs 2x per jaar blauwe korrel. Groeisnelheid 20-30cm per jaar door die rijke bodems. Op arme bodem is dat amper 5cm.


Hier ook twee rotrata's goed de winter door gekomen op klei achtige grond!
1 zelfs in de zomer zonder wortels (kleine stek) en dit zit nu muurvast in de grond :D

Wat versta jij exact onder 'blauwe korrel' ??
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Re: grondsamenstelling yucca rostrata

Berichtdoor Thunderfold op 28 maart 2016 09:44

Blauwe korrel = universele meststof.

Daar zit kalk, magnesium en nog het 1 en ander in
Avatar gebruiker
Thunderfold
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 09 okt 2014 14:52
Woonplaats: ( West Vlaanderen ) Rekkem
19 bedankjes

Re: grondsamenstelling yucca rostrata

Berichtdoor draco op 28 maart 2016 11:36

Thunderfold schreef:Blauwe korrel = universele meststof.

Daar zit kalk, magnesium en nog het 1 en ander in


Blijkbaar is de samenstelling van de blauwkorrelmest niet standaard, want als ik zoek op 'blauwe korrel kunstmest' kom ik verschillende producten met dito samenstelling tegen. Een goede meststof voor groene planten waarbij bloei ondergeschikt is bevat ongeveer gelijk hoeveelheden stikstof (N = groei) en Kalium (K = vruchtzetting) met Fosfor (P = bloei) de helft tot 1/3 hiervan. Daarnaast bevat complete mest sporenelementen (TE = trace elements, B, Cu,Fe, Mn, Mo, Zn)) en soms magnesium (MgO 3-5%). Ik heb nooit begrepen waarom in veel plantenmest het magnesium ontbreekt? Calcium ontbreekt eveneens in veel meststoffen. Mijn kuipplanten moeten het ook ontberen? Voor de land en tuinbouw wordt het belang ondertussen wel erkend. Voor calciumbemesting is waarschijnlijk Maërl wel geschikt. Ik voeg dit jaarlijks toe aan de vijver. Misschien heeft iemand wel ervaring met calciumsuppletie bij kuipplanten ?

http://blgg.agroxpertus.nl/expertise/be ... n-gewassen
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: grondsamenstelling yucca rostrata

Berichtdoor markde2e op 28 maart 2016 14:43

draco schreef:
Thunderfold schreef:Blauwe korrel = universele meststof.

Daar zit kalk, magnesium en nog het 1 en ander in


Blijkbaar is de samenstelling van de blauwkorrelmest niet standaard, want als ik zoek op 'blauwe korrel kunstmest' kom ik verschillende producten met dito samenstelling tegen. Een goede meststof voor groene planten waarbij bloei ondergeschikt is bevat ongeveer gelijk hoeveelheden stikstof (N = groei) en Kalium (K = vruchtzetting) met Fosfor (P = bloei) de helft tot 1/3 hiervan. Daarnaast bevat complete mest sporenelementen (TE = trace elements, B, Cu,Fe, Mn, Mo, Zn)) en soms magnesium (MgO 3-5%). Ik heb nooit begrepen waarom in veel plantenmest het magnesium ontbreekt? Calcium ontbreekt eveneens in veel meststoffen. Mijn kuipplanten moeten het ook ontberen? Voor de land en tuinbouw wordt het belang ondertussen wel erkend. Voor calciumbemesting is waarschijnlijk Maërl wel geschikt. Ik voeg dit jaarlijks toe aan de vijver. Misschien heeft iemand wel ervaring met calciumsuppletie bij kuipplanten ?

http://blgg.agroxpertus.nl/expertise/be ... n-gewassen


-
Nouja ik houd het voorlopig bij koeienmest(palmen)/gazonbemesting(bamboe's) en lava meel..
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Re: grondsamenstelling yucca rostrata

Berichtdoor peter 65 op 28 maart 2016 20:56

Ik heb zelf zanderige grond in mijn tuin heb er rostrata's bacata''s faxoniana's en rigida in staan mijn broer heeft zware kleigrond tot mijn verbazing overwinteren ze op de kleigrond die eigenlijk ook nog natter is net zo goed en ze groeien op de kleigond ook nog eens sneller de faxoniana's maken ook nog eens bredere bladeren op de kleigrond dus met andere woorden kleigrond is zelfs in mijn ogen beter
peter 65
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 09 jun 2014 20:56
2 bedankjes

Re: grondsamenstelling yucca rostrata

Berichtdoor Mate op 16 apr 2016 14:49

Mijn yuccas staan al jaren in de zware klei, echter is een rostrata na 7 jaar van onderen weggerot en omgevallen. Heb nu een gat gemaakt met stenen aan de onder en zijkant. Hopelijk gaat dit langer goed. De wortels kunnen dan weer de klei in maar de onderkant van de stam heeft dan hopelijk minder met vocht te maken. Ze heben trouwens al die jaren en nu nog steeds er schitterend groen bijgestaan met altijd volle kronen.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Re: grondsamenstelling yucca rostrata

Berichtdoor hexina op 19 mei 2016 13:31

ik heb zelf yucca rostrat opgekweekt en na een aantal weken opgepot uit grond uit de zandbak vermeng met potgrond. Verder krijgen ze hier een mestkorrel in het voorjaar die 5 a 6 maanden langzaam de meststoffen vrijgeeft. Groeien als kool die dingen.... :thumb_up:
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
Avatar gebruiker
hexina
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 21 apr 2011 13:57
Woonplaats: Heerlen
67 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten