Tips omtrent aanplanten Agave (Parryi)

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Tips omtrent aanplanten Agave (Parryi)

Berichtdoor Alex Alex op 20 mei 2016 10:53

Ik wil eerdaags een bestelling doen bij MyPalmShop. Ik bestel dan een nieuwe Trachycarpus fortunei (vrouwtje) en ik wil er twee agaves bij (Agave Parryi) omdat die er heel erg mooi uit zien. Alle drie gaan ze in de volle grond. Maar ik heb even een paar vragen hierover.

1: Welke potgrond gebruik ik het best voor de Agaves? (Ik heb nu de olijven, vijgen en citrus variant voor mijn perzik nog over, die lijkt mij niet zo heel geschikt, dus moet ik waarschijnlijk sowieso even nieuwe kopen, dus dan liever gelijk goed)
2: Kan ik dezelfde voeding in de grond stoppen als die ik mijn fortunei's geef? (bloedmeel, beendermeel, meststoffen voor mediterrane planten)
3: Moeten de Agave's (op de site staat winterhard tot -20) ook afgedekt worden? Dan bedoel ik dus een dakje bovenop zodat ze niet (te) nat worden?

In principe neem ik wel al heel veel voorzorgsmaatregelen voor het aanplanten van mijn exoten. Groot gat met een diep gat erin met de grondboor, grof grind in het gat, fijn grind onderin, dan grind met vivimus, beendermeel, bloedmeel, koemest korrels, lavakorrels, en dan nog eens mijn eigen grond er doorheen gemengd. Dat lijkt mij voldoende voor een goede start toch? Of is een paraplu echt nodig? Zoiets had ik namelijk gelezen over agaves (hoewel dat ging over een andere soort die tot 07 winterhard was) Ik ben benieuwd wat jullie bevindingen of ervaringen zijn
smile-emoticon
Brandt maar los.

Het gaat dus om deze:
Afbeelding

Edit. Ik zie net op de website van MyPalmShop over de info heen gelezen heb. Hij moet inderdaad droog blijven, en goede drainage hebben. Daarmee is vraag 3 eigenlijk opgelost. Nog een aanvullende vraag dan. Hoe doen jullie dat? Ik denk dat er weinig mensen met een paraplu naast gaan staan. Dus tips hiervoor zijn welkom.
Alex Alex
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 02 apr 2013 10:10
4 bedankjes

Re: Tips omtrent aanplanten Agave (Parryi)

Berichtdoor Jane op 20 mei 2016 11:27

Ik doe het in de winter zo en deze staan alleen met een klein beetje tuinaarde op een bed van een meter zand, zo'n 30 cm boven het maaiveld. Ik geef nooit water en eens per seizoen in juni/juli een klein handje koemest. In de winter krijgt dit deel geen zon. Dit is een noordzijde, maar door de open ligging schijnt de zon er in de zomer wel tot deze onder gaat.

Afbeelding

Zo ziet het er nu uit.

Afbeelding
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Avatar gebruiker
Jane
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 dec 2013 15:04
Woonplaats: Flevoland
44 bedankjes

Re: Tips omtrent aanplanten Agave (Parryi)

Berichtdoor Alex Alex op 20 mei 2016 11:34

Super, mooi makkelijk idee van de bakken zeg. Ik zat zelf alweer aan moeilijke bouwwerken te denken, ik heb wat dat betreft echt twee linker handen. Maar dat het zo ook kan scheelt weer. Mijne komen aan de zonnige kant. De zon staat er de hele dag op, dus het is lekker warm. Maar de koemest, is toch eigenlijk geen echte voeding? Dat is toch meer een grondverbeteraar?
Wat is de Agave eigenlijk voor plant? Zelf zou ik zeggen een vetplant, maar dat is vast niet correct. Dan kan ik ook meteen iets gerichter naar de juiste grond zoeken. De grond bewerken is hier wel een pre, als ik een schep in de grond doe hier, zit ik direct in de dikke klei. Iets dieper wordt het alleen maar vochtiger, plakkeriger en dikker, tot bijna onmogelijk om van je schop af te krijgen. Ik bewerk het dus altijd goed zoals boven genoemd, dat lijkt mij het beste :D

Bedankt voor je reactie en de voorbeelden, het ziet er prachtig uit. En de bakken had ik zelf nog niet eens aan gedacht :P
Alex Alex
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 02 apr 2013 10:10
4 bedankjes

Re: Tips omtrent aanplanten Agave (Parryi)

Berichtdoor draco op 20 mei 2016 11:56

Een glazen of kunststof afdekplaat met een flauwe helling erboven bevestigen (op 4 latten met een dwarsverbinding) gedurende de winterhelft van het jaar als voorwaarde voor de aangegeven winterhardheid, die in droge toestand variëert van -29 voor de soort tot - 9°C voor de diverse variëteiten (Agaves, Yucca - M. & G. Irish) met een gemiddelde van -12 °C (Agaves - G. Starr). Een gesloten bak eroverheen zou ik afraden of anders deze bij droog weer verwijderen vanwege de luchtvochtigheid.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Tips omtrent aanplanten Agave (Parryi)

Berichtdoor irminsul op 20 mei 2016 12:14

Bij de agaves is het belangrijk voor een goede drainage. Je zou bijvoorbeeld gewone potgrond met wat scherp zand of brekerszand en wat grind kunnen vermengen. Hier doen mijn agaves het prima op. Indien je je border afgraaft zou ik eerst alleen grind storten om voor een goede drainage te zorgen.
Verder zoals draco vermeld: in plastic bakken ontstaat condens/vocht en daar houden agaves niet van. Simpel afdakje is beter en indien je de planten droog houdt in de wintermaanden houden ze het goed uit.

Een agaveblad bestaat meer uit een soort vezels, een vetplant heeft meer een vochtige en slijmerige structuur. Als je een agaveblad afknipt zie je meer een soort draden.
Indien je ook klein wil beginnen heb ik nog wel wat stekjes voor je van de parryi.
irminsul
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 02 nov 2015 16:32
Woonplaats: Almere
13 bedankjes

Re: Tips omtrent aanplanten Agave (Parryi)

Berichtdoor Jane op 20 mei 2016 12:23

De bakken zijn gelukkig niet hermetisch afgesloten en ik lucht ze indien de weersomstandigheden dat toelaten. Makkelijk te verwijderen en weer terug te plaatsen en dit pas ik ook toe. 8-)


Afbeelding
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Avatar gebruiker
Jane
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 dec 2013 15:04
Woonplaats: Flevoland
44 bedankjes

Re: Tips omtrent aanplanten Agave (Parryi)

Berichtdoor draco op 20 mei 2016 14:31

Dat ziet beter uit Dina. Ik ontleende het idee van glasplaten aan de collectie VU, waar de winterharde succulenten in open bakken staan geplant en er gedurende de winterperiode glasplaten op houten regels overheen worden gelegd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Tips omtrent aanplanten Agave (Parryi)

Berichtdoor Alex Alex op 20 mei 2016 15:04

Drainage is geen probleem (zie bovenste post, onderste gedeelte). Daar heb ik erg over nagedacht.

Denk dat ik dan toch maar moet gaan bouwen, hoewel de curver bakken idee echt stukken makkelijker is haha. Hoewel het natuurlijk niet zo hoog hoeft, ze zouden volgens MyPalmShop niet groter worden dan 50cm. Dus dat valt mee. Moet wel lukken denk ik.

Wat betreft het beginnen, bedankt voor het aanbod. Maar ik koop mijn planten het liefst zo groot mogelijk. Ik hou niet zo van klein. Wat natuurlijk vaak ook oploopt in kosten haha, en dat vind ik wel weer jammer.

Ze moeten in een bestaande grindbak komen. Dus alles ligt er al. Ik heb een hekel aan snijden in mijn anti worteldoek, maar dat nemen we even voor lief.

Bedankt voor de tips en adviezen. Daar gaan we zeker wat mee doen.
Alex Alex
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 02 apr 2013 10:10
4 bedankjes

Re: Tips omtrent aanplanten Agave (Parryi)

Berichtdoor Jane op 20 mei 2016 16:30

draco schreef:Dat ziet beter uit Dina. Ik ontleende het idee van glasplaten aan de collectie VU, waar de winterharde succulenten in open bakken staan geplant en er gedurende de winterperiode glasplaten op houten regels overheen worden gelegd.


Dank je Han. Ja, dat kan natuurlijk ook. Ik heb er bewust niet voor gekozen, omdat ik geen constructies wil. Ik zie ook foto's uit de UK, waar men er een witte tunneltent overheen plaatst. Je zou zeggen, dat het daar ook behoorlijk kan waaien, daarom durf ik dat niet aan. Hoe kleiner het object, des te kleiner de kans, dat het op een stormachtige dag door de straat heen vliegt. Gezien dat een tochthoek is, leek dit mij de handigste, goedkoopste en snelste oplossing.
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Avatar gebruiker
Jane
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 dec 2013 15:04
Woonplaats: Flevoland
44 bedankjes

Re: Tips omtrent aanplanten Agave (Parryi)

Berichtdoor Thunderfold op 22 mei 2016 19:39

Hier polycarbonaat dak op een schuine houten constructie in de winter. Hier plant ik bewust geen enkeke woestijnplant op zand. Daar zand wel snel water door laat. Maar op zich veel te lang nat blijft. De test gedaan 4 emmers gevuld. 1 met lavastenen 1 met zand 1 met potgrond 1 met klei alle 4 in de start zeik nat. 1 maand in de serre droog laten staan en wat bleek. Zand was nog zeiknat vanbinnen. Lava licht vochtig. Potgrond zo goed als droog en de klei ook maar licht vochtig. Dus bij gevolg graaf ik alles 70cm diep uit en vul het met 1/3 klei 1/3 potgrond en 1/3 lavastenen. Droogt heel snel op. Bovendien groeien en floreren de woestijnplanten er rijkelijk op. Dus hier geen zand
Avatar gebruiker
Thunderfold
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 09 okt 2014 14:52
Woonplaats: ( West Vlaanderen ) Rekkem
19 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten