Tips omtrent aanplanten Agave (Parryi)

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: Tips omtrent aanplanten Agave (Parryi)

Berichtdoor Alex Alex op 22 mei 2016 19:44

Ik las vanmiddag ergens dat de parryi op een gegeven moment gaat bloeien. De bloem zou 3 tot 5 meter kunnen worden en daarna sterft de hele boel af. Bedoelen ze dan dat de bloem sterft? Of de hele plant? Want dat laatste zou echt zonde zijn zeg maar.

Zand kan ik er dus beter niet tussen doen. Potgrond en vivimus en lavakorrels gaan er sowieso standaard in. Dan moet het wel goed komen denk ik.
Alex Alex
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 02 apr 2013 10:10
4 bedankjes

Re: Tips omtrent aanplanten Agave (Parryi)

Berichtdoor Thunderfold op 22 mei 2016 19:52

Alles sterft en dan doet hij met zijn pubs verder. Meestal zijn de pups ook al van aanzienlijke grote als die sterft
Avatar gebruiker
Thunderfold
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 09 okt 2014 14:52
Woonplaats: ( West Vlaanderen ) Rekkem
19 bedankjes

Re: Tips omtrent aanplanten Agave (Parryi)

Berichtdoor draco op 23 mei 2016 01:00

Thunderfold schreef:Alles sterft en dan doet hij met zijn pubs verder. Meestal zijn de pups ook al van aanzienlijke grote als die sterft


Niet elke Agave soort vormt vanzelfsprekend 'pups', niet te verwarren met een Engels drinklokaal ;) Daarnaast komen aan de uitgebloeide bloeiwijze soms zgn. 'bulbills' tot ontwikkeling, jonge plantjes. :D
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
684 bedankjes

Re: Tips omtrent aanplanten Agave (Parryi)

Berichtdoor Joery op 23 mei 2016 09:03

Ik heb voor mijn rotstuin eerst uitgegraven tot op +/- 50 cm. Op de bodem van de put eerst een dikke laag gravel steentjes en daar bovenop de tuinaarde gemengd met mediterrane potgrond en extra gravel. Als winterbescherming maak ik een tunnelserre met golfplaat die je kan kopen op rol.
Joery
 
Berichten: 196
Geregistreerd: 03 sep 2013 21:28
Woonplaats: Dendermonde
9 bedankjes

Re: Tips omtrent aanplanten Agave (Parryi)

Berichtdoor cvb op 23 mei 2016 09:45

@thunderfolf, mooi expertieze gedaan, leren we vel uit
cvb
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 29 apr 2016 08:48
Woonplaats: tielt west-vlaanderen belgie
10 bedankjes

Re: Tips omtrent aanplanten Agave (Parryi)

Berichtdoor Alex Alex op 23 mei 2016 10:15

Oh dus hij vernieuwd zeg maar telkens. Was al bang dat ik eenmalige planten had gekozen. Maar gelukkig. Hopen dat ze wel een beetje op hun plek blijven, want alles wordt berekend op maximale doorsnee en op juiste afstand van de stoep gezet :P We zien het wel. Ben wel benieuwd hoe groot die bloemen worden. Volgens het net 3 tot 5 meter. Zal de woningstichting wel weer komen mauwen haha.

Ik zal eens in het rond kijken voor zo'n tullen, ik moet toch nog wat kleine aanschaf doen voordat ze de tuin in kunnen (potgrond, grind, klein schepje, kieseriet) dus ben eerdaags wel weer in het tuincentrum te vinden. En anders gewoon zelf wat maken natuurlijk. Bedankt voor de tips, keep 'em coming.

Maar zeer fijn om te weten dat ze ook gewoon doorgaan als de ander afsterft.
Alex Alex
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 02 apr 2013 10:10
4 bedankjes

Re: Tips omtrent aanplanten Agave (Parryi)

Berichtdoor draco op 23 mei 2016 11:59

Alex Alex schreef:Ik las vanmiddag ergens dat de parryi op een gegeven moment gaat bloeien. De bloem zou 3 tot 5 meter kunnen worden en daarna sterft de hele boel af. Bedoelen ze dan dat de bloem sterft? Of de hele plant? Want dat laatste zou echt zonde zijn zeg maar.


Voor bloei hoef je voorlopig geen vrees te hebben, Agaves bloeien pas op gevorderde leeftijd. Ik heb al sinds jaren de variëteit Agave parryi truncata zonder enig voorteken van bloei. Agave potatorum heeft hier wel gebloeid en daarna spruiten er inderdaad jonkies onder het blad vandaan.
Laatst bijgewerkt door draco op 24 mei 2016 10:59, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
684 bedankjes

Re: Tips omtrent aanplanten Agave (Parryi)

Berichtdoor Alex Alex op 23 mei 2016 12:45

Vermoede ik al inderdaad dat het niet direct zou zijn. Is het daarmee ook mogelijk om te vermeerderen? Of zitten ze zo dicht op de moederplant dat dit niet kan?

Zojuist de bestelling maar geplaatst, zijn er toch 3 geworden i.p.v 2. We wachten het af. Ben erg benieuwd. Bedankt voor de aanvullende info :D
Alex Alex
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 02 apr 2013 10:10
4 bedankjes

Re: Tips omtrent aanplanten Agave (Parryi)

Berichtdoor irminsul op 23 mei 2016 18:04

Waarschijnlijk zitten er al pups/uitlopers bij de plant die je koopt. Die kan je oppotten en dan worden het vrij eenvoudig nieuwe planten. Agave parryi heeft vrij stevige bladeren met scherpe stekels dus pas goed op!
Pups schieten vlakbij de moederplant of ook iets verder op... Ligt er net aan maar over het algemeen vrij eenvoudig te verwijderen.
irminsul
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 02 nov 2015 16:32
Woonplaats: Almere
13 bedankjes

Re: Tips omtrent aanplanten Agave (Parryi)

Berichtdoor draco op 23 mei 2016 19:50

Volgens de boeken komen bij Agave parryi zowel clustervormende exemplaren voor als solitair groeiende. Sommige Agave soorten maken er hier een potje van en ik knip de vele zijscheuten tegenwoordig zelfs weg. Wat moet je anders met al dat grut nadat je ze om te beginnen al links en rechts hebt uitgedeeld ? Liefhebbers van deze planten zijn schaars.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
684 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten