Yucca? Advies?

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Yucca? Advies?

Berichtdoor Roel24 op 27 jun 2016 17:16

Beste allen

Wij hebben al een tijdje een Yucca (tenminste dat is mij verteld) in de tuin staan

De wortels van deze plant zijn al 27 jaar oud. De plant zelf is jonger vanwegen dat hij ooit na een storm kapot ging. Toen is er een worteldoek over heen gegaan omdat we dachten dat we hem kwijt waren maar na een tijdje begon hij te groeien onder het wortelendoek en hebben wij hem bevrijd.

Maar nu staat hij er dus zo bij als op de foto. Hij heeft allemaal bruine vlekken op oudere bladeren (hij heeft wel nog jonge scheuten).
Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is, moet ik stappen gaan ondernemen?
Kan je de vieze bladeren er gewoon af trekken of moet dat nog in een speciale maand?
Wat voor een Yucca is het eigenlijk, als het al een Yucca is. Als ik Yucca intikken op Google komt er al snel uit dat ze niet tegen vorst kunnen terwijl deze nog nooit overleden is aan de vorst?
Laatst bijgewerkt door Roel24 op 29 jun 2016 03:11, in totaal 1 keer bewerkt.
Roel24
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 27 jun 2016 16:37
0 bedankjes

Re: Yucca? Advies?

Berichtdoor Thunderfold op 27 jun 2016 18:16

Die vlekken is een soort schimmel die ontstaat bij erg vochtig weer. Wat je kan doen is sproeien tegen bladvlekkenziekte. Dan heeft de nieuwgroei dat niet meer en is de bestaande schimmel dood na 1-3 keer sproeien. Indien je er niets aan doet zullen de nieuwe bladeren dat ook langzaam beginnen krijgen. Is zelfs erg besmettelijk voor andere yucca's of zelfs palms.
Avatar gebruiker
Thunderfold
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 09 okt 2014 14:52
Woonplaats: ( West Vlaanderen ) Rekkem
19 bedankjes

Re: Yucca? Advies?

Berichtdoor draco op 27 jun 2016 21:42

Vermoedelijk is het een Yucca 'gloriosa' welke de facto een hybride afstammeling is van Y. gloriosa en Y. recurvifolia. Yucca gloriosa is niet winterhard maar de kruising is dat wel in overeenstemming met de recurvifolia stamouder. Het huidige natte weertype is een beproeving voor deze planten. Er zijn meerdere soorten Yucca soorten die goed winterhard zijn.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten