Yucca rostrata op de kop getikt, een koopje? + vraag kruin

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Yucca rostrata op de kop getikt, een koopje? + vraag kruin

Berichtdoor jumbo0 op 10 jul 2016 10:24

Ik heb deze rostrata op de kop kunnen tikken voor €49,95. Yucca rostrata van ongeveer 90cm hoog met een 40cm stam. Alleen vraag ik me af hoeveel tijd ik moet rekenen eer de (te kort gesnoeide) kruin weer wat gaat uitgroeien en een mooi bolletje kan gaan vormen?

Afbeelding
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:29
Woonplaats: Oostakker, Gent
3 bedankjes

Re: Yucca rostrata op de kop getikt, een koopje? + vraag kru

Berichtdoor draco op 10 jul 2016 10:43

Reken op een paar jaren en nog een aantal extra voor de ontwikkeling van een minirok. ;)
Ik lees op het label 'bare rooted' wat kan betekenen dat de stamvoet eerst nog nieuwe adventiefwortels moet ontwikkelen. Zolang de Yucca nog geen flink wortelstelsel heeft, zal dit de groeisnelheid beperken. Zet deze Yucca op een zonnige warme plek eventueel na een periode van gewenning om verbranding te voorkomen. Geef op warme dagen in de namiddag de kruin een lichte broes en let erop dat de aarde lichtvochtig (lichtere kleur) blijft en zeker niet nat zoals hier op de foto, zodat er lucht (zuurstof) bij de uitgroeiende wortels kan toetreden. Als de potgrond te nat blijft of een plakkerige structuur heeft, kun misschien beter deze door een luchtiger mengsel vervangen, mits de wortels nog niet zijn gevormd en er geen risico is op afbreken. Voor dit formaat heb je beslist niet teveel betaald. :thumb_up:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yucca rostrata op de kop getikt, een koopje? + vraag kru

Berichtdoor jumbo0 op 10 jul 2016 11:09

Bedankt voor je uitleg! Zijn er veder nog zaken die de groei kunnen bevorderen? Bvb groter potmaat, misschien voeding / mest geven?
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:29
Woonplaats: Oostakker, Gent
3 bedankjes

Re: Yucca rostrata op de kop getikt, een koopje? + vraag kru

Berichtdoor Hitch op 10 jul 2016 11:33

Een Yucca beschermen tegen verbranding? Lijkt me onnodig waarbij ik me ook afvraag waarom die kruin besproeit moet worden. Wat is daar het nut van bij een yucca?

De prijs is alleszins laag voor zo'n mooi en toch al op formaat zijnd exemplaar. Het is een mooie!
Suc6 ermee.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Yucca rostrata op de kop getikt, een koopje? + vraag kru

Berichtdoor draco op 10 jul 2016 21:33

De pot is groot genoeg, Yucca's nemen over het algemeen genoegen met een bescheiden maat pot. @Hitch, als de Yucca nog wortelloos is, wordt nevelen beschouwd als een stimulans voor de wortelgroei. Immers de plant kan vooralsnog geen vocht opnemen en door af en toe te nevelen wordt de verdamping via de bladeren beperkt. Yucca's die onder glas hebben gestaan, kunnen in de zon verbranden. De waslaag op de bladeren beschermd enigszins maar dat dacht ik ook van mijn Chamaerops cerifera waarvan desondanks de bladeren in het voorjaar bij de terugkeer naar buiten, flink verbrandden in de zon. In de kas is de gevormde waslaag vermoedelijk dunner dan onder de directe invloed van zonlicht. Bovendien moet het blad zich aanpassen aan de zonnestraling net zoals dat bij onze huid het geval is. Het UV licht induceert de synthese van chemische stoffen die de bladcellen beschermen. Na een overwintering onder glas is deze verworven UV tolerantie nagenoeg verdwenen. Zie de tijdelijke bescherming van de Yucca tegen directe zon daarom tenminste als een voorzorgmaatregel.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yucca rostrata op de kop getikt, een koopje? + vraag kru

Berichtdoor irminsul op 10 jul 2016 22:45

Ik heb echt slechte ervaringen met bare rooted yucca's. Vaak wordt het niks. De prijs die je betaald hebt is hartstikke top, maar reken echt niet op snel herstel of groei. Bij mij is het nooit echt goed gegaan waardoor ik eigenlijk altijd kies voor kleinere, maar goed doorwortelde planten.
irminsul
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 02 nov 2015 16:32
Woonplaats: Almere
13 bedankjes

Re: Yucca rostrata op de kop getikt, een koopje? + vraag kru

Berichtdoor draco op 11 jul 2016 01:13

Voor een goed-bewortelde Yucca rostrata is een prijsstelling van 2,5 cent per cm stamlengte niet ongebruikelijk. Zelf heb ik eens een bare-rooted Yucca thompsoniana gekocht. Enkele verdroogde wortels die er nog aanhingen had ik afgeknipt voor het oppotten. Het is goed afgelopen. De twee soorten zijn nauw verwant, maar elk exemplaar kan anders reageren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yucca rostrata op de kop getikt, een koopje? + vraag kru

Berichtdoor dj_embé op 11 jul 2016 11:26

Koopje gedaan als je het mij vraagt!
Avatar gebruiker
dj_embé
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 09 jun 2014 20:59
Woonplaats: Wijchmaal (Peer) Limburg, België
88 bedankjes

Re: Yucca rostrata op de kop getikt, een koopje? + vraag kru

Berichtdoor draco op 11 jul 2016 11:59

dj_embé schreef:Koopje gedaan als je het mij vraagt!


Zekers, maar zoals opgemerkt het aanklevend risico van 'bare-rooted' is voor de koper. De verkoper hoeft zelfs niet eens over een kweekkas te beschikken en bespaart zo op kosten en moeite. :mrgreen:

Ik verwacht overigens dat het wel goed komt met deze Yucca rostrata. Sommige Yucca's bijvoorbeeld Yucca brevifolia zijn 'bare-rooted' notoir moeilijk aan de praat te krijgen. Reden waarom ik al eens heb afgezien van de aanschaf van deze soort.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yucca rostrata op de kop getikt, een koopje? + vraag kru

Berichtdoor jumbo0 op 13 jul 2016 10:00

Ik zal hier af en toe updates posten! :)

Trouwens, iets als "palmbooster" zal uit den boze zijn voor de Rostrata z'n wortels te laten ontwikkelen?
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:29
Woonplaats: Oostakker, Gent
3 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten