Agave Americana overwinteren

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Agave Americana overwinteren

Berichtdoor jumbo0 op 23 jul 2016 10:15

Ik heb een Agave Amaricana op de kop kunnen tikken en ik ga er straks nog eentje halen (de variegata). Beiden gezond en groot exemplaar (zie foto). Alleen ben ik me nog aan het bedenken wat ik er in de winter ga mee doen. Inpakken lijkt me niet zo gemakkelijk voor zo'n plant, dus kan ik hem beter binnen pakken. Nu heb ik plaats zat in de kelder waar het nooit onder de +10°C komt, maar daar is natuurlijk minder licht dan in bvb de woonkamer. Het is er niet donker, maar ook niet volle zon. Is dit oké voor agaves of moeten die in de winter ook heel licht staan?

Thanks! :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:29
Woonplaats: Oostakker, Gent
3 bedankjes

Re: Agave Americana overwinteren

Berichtdoor draco op 23 jul 2016 11:40

Als deze Agaves koel en droog staan kunnen ze tijdens de winterrust met minder licht toe. Bij de hortus VU worden ze onder de plantentafels weggezet. Stop in september met watergeven en zet ze alvast op een droge plaats voordat ze voor de overwintering naar binnen gaan. In drooggehouden toestand verdraagt Agave americana matige vorst volgens de officiële berichten tot -9°C. Voor een kuipplant ligt de veilige grens doorgaans ± 5°hoger ! Bontbladige varianten zijn doorgaans vorstgevoeliger. Bijvoorbeeld ook de fraaie A. americana var. 'mediopicta alba'.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Agave Americana overwinteren

Berichtdoor Thunderfold op 24 jul 2016 08:29

Ik heb hier ook een grote in volle grond ong 1,5m hoog. Swinters gewoon kot rond gemaakt en licht verwarmd in de hardere winters. De zachte hoeft geen verwarming enkel kot zodat ze droog staan. Die -9 kunnen ze zeker aan 1x aangepakt
Avatar gebruiker
Thunderfold
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 09 okt 2014 14:52
Woonplaats: ( West Vlaanderen ) Rekkem
19 bedankjes

Re: Agave Americana overwinteren

Berichtdoor draco op 24 jul 2016 14:04

Thunderfold schreef:Ik heb hier ook een grote in volle grond ong 1,5m hoog. Swinters gewoon kot rond gemaakt en licht verwarmd in de hardere winters. De zachte hoeft geen verwarming enkel kot zodat ze droog staan. Die -9 kunnen ze zeker aan 1x aangepakt


Die grens heeft uiteraard betrekking op overleving. Bij nog lagere temperaturen zal de kans op verlies groter worden. Dergelijke experimenten laat je liever aan anderen over. ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Agave Americana overwinteren

Berichtdoor Thunderfold op 25 jul 2016 18:59

Idd best safe spelen en vorstvrij verwarmen. Als je echt een mega zotte wil dan moet die wel de grond in. Mijne staat al 7j volle grond. Maar vorig jaar verplaatst geweest ook terug in volle grond.
Avatar gebruiker
Thunderfold
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 09 okt 2014 14:52
Woonplaats: ( West Vlaanderen ) Rekkem
19 bedankjes

Re: Agave Americana overwinteren

Berichtdoor Mate op 26 jul 2016 15:08

Hier 7 jaar in de volle grond gehad ( variegata) nagenoeg droog, verder niets qua bescherming. Na elke winter altijd wel wat vocht schade wat ook het grootste gevaar is. De temperaturen zullen niet snel funest zijn maar vocht icm winter zorgt ervoor dat dit zeker geen zekerheidje is in de volle grond. Helaas vorig jaar de hele kern eruit kunnen trekken terwijl hij er nog schitterend bij stond. Ach ik heb er heel wat jaren van kunnen genieten. Als ik weer naar Kroatië ga, neem ik wat pups mee zodat ik weer wat jaren kan genieten van deze schitterende agave.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten