Bizarre Cordyline Australis

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Bizarre Cordyline Australis

Berichtdoor jumbo0 op 27 jul 2016 06:03

Ik weet dat het geen Agave of Yucca is, maar het heeft wat weg van een Yucca dus plaats ik het hier. In onze tuin hebben we enkele Cordylines Australis staan (bijna elk kleur) waarbij de plant groeit vanuit een speer (zoals bij palmen). In het midden komst steeds een nieuw blad naar boven enz enz.

Nu heb ik enige tijd geleden een Cordyline op de kop getikt waarbij de bovenkant 'plat' bleek te zijn en er enkel een paar bladeren aan de zijkant van de stam hingen. Het leek van ver wel een beetje op een grote spin :mrgreen: Ondertussen zijn er op de stam overal nieuwe scheuten beginnen doorschieten en heb ik de oude bladeren verwijderd (die scheurden en verkleurden). Die scheuten (zijn er ongeveer 15) hebben elk hun speer die steeds nieuwe bladeren produceert. Is dit een speciaal type Cordyline of wordt dit veel gedaan? Geen idee, ik ben ook benieuwd hoe deze er binnen een maand zal gaan uitzien! :applaus:

Iemand die me kan helpen?

Hier wat foto's ter verduidelijking:

Afbeelding

Afbeelding
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:29
Woonplaats: Oostakker, Gent
3 bedankjes

Re: Bizarre Cordyline Australis

Berichtdoor palmboomgeert op 27 jul 2016 08:56

Dit is een cordyline waarvan de kop werd afgesneden(door bloei of rot) en nu terug uitloopt.
Misschien is het beter om een aantal van de zwakste zijscheuten weg te nemen zodat je enkel de beste overhoud?

mvg Geert.
palmboomgeert
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 09 apr 2012 15:14
Woonplaats: meulebeke(west vlaanderen)
49 bedankjes

Re: Bizarre Cordyline Australis

Berichtdoor jumbo0 op 27 jul 2016 12:50

Dan moet dit er toch imposant uitzien als deze wat ouder gaat worden? Ik kan daar precies maar geen voorbeelden van vinden op het net? :(
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:29
Woonplaats: Oostakker, Gent
3 bedankjes

Re: Bizarre Cordyline Australis

Berichtdoor draco op 27 jul 2016 17:07

palmboomgeert schreef:Dit is een cordyline waarvan de kop werd afgesneden(door bloei of rot) en nu terug uitloopt.
Misschien is het beter om een aantal van de zwakste zijscheuten weg te nemen zodat je enkel de beste overhoud?

mvg Geert.


De sterkste scheuten zullen anders vanzelf de overhand nemen vooral bovenaan (topdominantie). Als je er 2 à 3 overhoudt, ontwikkelt zich een aantrekkelijke vertakte kroon. De bladeren van voor de apicale (top) bloei zullen geleidelijk afsterven en van de stam loslaten. Achterblijvende uitlopers die aan de stam en basis groeien sterven eveneens af. Je kunt ze best eerst laten verschrompelen in plaats van afsnoeien.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten