Welke Yucca ?

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Welke Yucca ?

Berichtdoor Edd op 25 sep 2016 14:49

Dit is mijn Yucca (zeg ik vol trots). Ik heb hem gekregen als een knol, zonder iets eraan. Dat is alweer 13 jaar geleden. Hij staat in een kuip in de tuin. Ik heb daarna mijn best gedaan om uit te zoeken wat voor Yucca het is. Ik vind dat moeilijk omdat ze nogal op elkaar kunnen lijken. Deze knol kreeg uiteindelijk 5 uitlopers. Twee jaar geleden bloeide het voor het eerst. Een ding is zeker: het is met afstand de meest winterharde plant die ik ken. Een aantal jaren terug hadden we een koufront in Nederland. Er was toen landelijk en ook in mijn tuin vorstschade. Alleen deze plant in het geheel niet. Het lijkt wel of het alles aan kan: kou, hitte, droogte en nattigheid. Weet iemand welke Yucca dit is ?
Bijlagen
Yucca 1.jpg
Yucca 1.jpg (256.59 KiB) 2556 keer bekeken
Yucca 2.jpg
Yucca 2.jpg (223.99 KiB) 2556 keer bekeken
Edd
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 15 sep 2016 14:48
1 bedankjes

Re: Welke Yucca ?

Berichtdoor palmguy op 26 sep 2016 20:41

Hallo Ed

De foto' s geven zeker geen uitsluitsel, zoals je zelf zegt is het niet eenvoudig om de Yucca' s van elkaar te onderscheiden, komt daar nog bij dat er veel hybrides zijn.
Je plant ziet er ziet er wel vrij "stekelig" uit, omwille daarva wat zou kunnen, ik zeg zou kunnen is dat het gaat om Yucca Harrimaniae ( -25 °C ) of Yucca Glauca ( -35 °C ), opgegeven min temp is weliswaar voor drogere amerikaanse koude, ( Ik heb beide soorten zelf gezaaid maar mijn exemplaren zijn nog kleiner ). Deze soorten maken geen stam aan zoals Rostrata' s of Elata' s, hoogstens een pseudostam, en groeien noordelijker in de USA.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Welke Yucca ?

Berichtdoor Ruudcactus op 26 sep 2016 22:16

Glauca en harrimaniae hebben draden aan de bladeren
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten