Hoe vormen meerdere koppen op yucca's zich?

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Hoe vormen meerdere koppen op yucca's zich?

Berichtdoor jumbo0 op 13 okt 2016 18:50

Ik vraag me dat eigenlijk al een tijd af, is dat iets dat je zelf kan 'initieren', of gebeurt het gewoon random? Onlangs een yucca thompsoniana op de kop getikt met een goeie 80cm stam, maar die zou eerder dit jaar gebloeid hebben waardoor hij wat 'kaler' staat. Nu vormt zich opnieuw een groeipunt maar dat groeit aan de zijkant van de vorige stam en schuin, aan de andere kant zit de afgeknipte bloem, zou daar een nieuwe kop kunnen opkomen, of is er een andere reden dat de nieuwe speer schuin en opzij groeit?

Al bedankt! :)
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:29
Woonplaats: Oostakker, Gent
3 bedankjes

Re: Hoe vormen meerdere koppen op yucca's zich?

Berichtdoor Ivan op 13 okt 2016 22:41

ik vrees dat je de yucca niet kan stimuleren om extra koppen aan te maken, anders zouden die meerkoppige ook niet zo duur zijn ;)
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Hoe vormen meerdere koppen op yucca's zich?

Berichtdoor draco op 14 okt 2016 00:43

Yucca wordt gekenmerkt door topbloei (apicale bloeiwijze om het deftig te zeggen). Na de bloei worden onder de bloeiwijze slapende knoppen in de bladoksels geactiveerd. Hiervan gaan 1 of meerdere uitgroeien tot een nieuwe kroon. Dit hangt ook af van de soort. Vaak blijft er maar 1 top over en verdwijnen de overigen onder invloed van de sterkste scheut meestal de hoogste. Dit remmend effect op concurrerende scheuten wordt top- of apicale dominantie genoemd. Soms komen er tijdens deze groeipauze ook scheuten aan de basis van de stam..
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Hoe vormen meerdere koppen op yucca's zich?

Berichtdoor jumbo0 op 14 okt 2016 15:06

Bedankt voor de duidelijke en volledige uitleg! En hoe zou bvb een rostrata er op reageren moest je hetzelfde doen als de binnenyucca'S? Daarbij toppen ze de kop eraf, doen er was op en dan schieten er aan de zijkanten nieuwe scheuten uit.
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:29
Woonplaats: Oostakker, Gent
3 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten