Wat is er aan de hand met mijn Yucca palm?

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Wat is er aan de hand met mijn Yucca palm?

Berichtdoor Roos op 05 nov 2016 18:13

Goedemiddag,

Recent ontdekte ik dit forum en ik zie dat er hier veel kennis over palmplanten. Ik heb zelf een Yucca palm en daar gaat mijn vraag ook over.
De Yucca palm plant met enkele stam (hoogte is circa 175 cm) heeft een paar vreemde bruine / lichte vlekken op enkele bladeren. Het zijn enkele verschillende bladeren.
Zie de foto's in de bijlage.

Het blad is op die plek waar de bruin / witte verkleuring zit ook dunner. De bladstructuur is dus anders, alsof iets het blad beschadigd heeft. Ik heb de plant een zorgvuldige watergift gegegeven, niet te veel en niet weinig en ook met ruime tussentijd. Wortelrot sluit ik dus uit, het zal niet te nat zijn geweest.
Ik heb de plant om de twee weken water gegeven.
Ik veronderstel dat die plekken op het blad niet kunnen komen door te weinig water? Of zou mijn Yucca palm toch meer water nodig hebben?

De Yuca palm ziet er verder prachtig uit (zie de laatste foto). Er komen ook nieuwe heldere groene bladeren bij!
Ik begrijp dus niet wat de lichte plekken zijn zoals te zien op de foto's. Het blad lijkt zonder duidelijke reden dunner / beschadigd. Ook zijn enkele bladeren bruin aan de punt / uiteinde.

Ik hoop dat hier iemand is die mij kan vertellen wat er aan de hand is en wat ik het beste kan.
Is er een schimmel? Ik heb het idee dat het geen luis is.
Of is dit een ziekte waar palmplanten gevoelig voor zijn?
Ik heb namelijk geen idee wat de plekken op het blad betekenen.

Ik wil voorkomen dat het probleem met het blad erger wordt.
De plant is mij erg dierbaar.

Zoals te zien op de foto's zit er ook een soort witte kalkachtige gloed bij sommige bladeren. Dat lijkt natuurlijk te zijn, maar toch vraag ik mij af of het misschien met die vreemde plekjes zoals zichtbaar op de foto te maken heeft.

- Ik zag dat er voor palm planten bladsprays te koop zijn die het blad versterken, zou dat zinvol zijn? Of wijzen de foto's op een serieus probleem, zoals een schimmel of ziekte van de plant?

- Als de foto's wijzen op een schimmel, luis of andere aantasting van de plant dan moet ik denk ik iets anders hebben?
Ik zie geen luizen, maar misschien moet ik op andere kenmerken letten die kunnen duiden op een mogelijk risico voor de palm.

De palm heeft enige tijd geleden ook nog zeer verdund de Pokon voeding gehad (enkele weken geleden inmiddels). Dus zowel voeding, water als daglicht lijken mij in orde.
Ik kan mij geen reden bedenken waar de bladschade / verkleuringen vandaan kan komen.
Er is ook niets wat de bladeren geraakt heeft. De plant staat in hoek en niet in gedeelte waar ik veel langsloop.

Kan het eventueel met het seizoen te maken hebben? Of het feit dat het nu kouder wordt, is de palm daar gevoelig voor? Ik de Yucca palm pas sinds deze zomer, dus alles is nieuw voor mij.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groeten, Roos
Bijlagen
IMG_4343.JPG
IMG_4343.JPG (64.53 KiB) 6342 keer bekeken
IMG_4338.JPG
IMG_4338.JPG (59.19 KiB) 6342 keer bekeken
IMG_4336.JPG
IMG_4336.JPG (67.09 KiB) 6342 keer bekeken
IMG_4332.JPG
IMG_4332.JPG (69.51 KiB) 6342 keer bekeken
IMG_4304.JPG
IMG_4304.JPG (66.49 KiB) 6342 keer bekeken
IMG_4328.JPG
IMG_4328.JPG (72.59 KiB) 6342 keer bekeken
IMG_4313.JPG
IMG_4313.JPG (60.66 KiB) 6342 keer bekeken
IMG_4317.JPG
IMG_4317.JPG (70.3 KiB) 6342 keer bekeken
Roos
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 05 nov 2016 17:17
0 bedankjes

Re: Wat is er aan de hand met mijn Yucca palm?

Berichtdoor draco op 06 nov 2016 01:46

De vlekken lijken mij toch het gevolg van kleine beschadigingen. Het is geen ziekte of aantasting zo te zien en het kan geen kwaad. Yucca elephantipes is een sterke plant. Bladglans spray is nergens voor nodig.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Wat is er aan de hand met mijn Yucca palm?

Berichtdoor irminsul op 06 nov 2016 09:33

Ook ik zie een hartstikke gezonde plant, kijkend naar de nieuwe lichtgroene groeispeer. Ik zie een kinderstoel staan, een logische verklaring voor mij zijn ronddartelende kinderen die evt met speelgoed tegen de bladeren zijn aangekomen of een volwassene die langs de bladeren heeft geschaafd. Verder niks om je zorgen over te maken, het is voor deze soort ook heel normaal dat er een normale bladsterfte plaats vindt. Belangrijk is dat de plant nieuwe bladeren blijft aanmaken en dat ziet er goed uit.
irminsul
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 02 nov 2015 16:32
Woonplaats: Almere
13 bedankjes

Re: Wat is er aan de hand met mijn Yucca palm?

Berichtdoor Roos op 06 nov 2016 14:02

Bedankt voor jullie reacties :)

Een beschadiging sluit ik uit. De plant staat helemaal in de hoek, ik loop er niet langs en kan die bladeren onmogelijk geraakt hebben.

Goed opgemerkt, Irminsul. Er staat inderdaad een kinderstoel.
Die is recent aangeschaft voor bezoek dat binnenkort komt. Tot op heden zijn er geen (kleine) kinderen bij de plant in de buurt geweest en ook geen huisdieren.
Ik heb geen huisdieren.

Kortom: ik kan mij niets bedenken dat de plant geraakt kan hebben.
Daarom verbaas ik mij zo over die vlekken op de bladeren, een externe oorzaak (beschadiging) lijkt mij namelijk onwaarschijnlijk.

Zou het overigens te maken kunnen hebben met luchtvochtigheid?
Of met de mest of voeding van de plant? Kun je dat terug zien in dergelijke vlekken?

Ik hoop dat ik de oorzaak van de vlekken kan vinden. Ook om te voorkomen dat het er meer worden.
Roos
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 05 nov 2016 17:17
0 bedankjes

Re: Wat is er aan de hand met mijn Yucca palm?

Berichtdoor pevano op 06 nov 2016 14:45

Roos,
Dit is echt het beeld van beschadigingen van buitenaf. Heeft niets te maken met bemesting, luchtvochtigheid of een of andere ziekte. De bladeren kunnen elkaar ook beschadigen met bv langslopen. De punt van de ene kan zomaar in een ander blad blijven steken. Stof je de plant wel eens af?

Peet
Avatar gebruiker
pevano
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 21 dec 2010 22:26
Woonplaats: hoek van holland
39 bedankjes

Re: Wat is er aan de hand met mijn Yucca palm?

Berichtdoor Roos op 06 nov 2016 15:21

Inderdaad, de bladeren zouden elkaar kunnen raken in het groeiproces van het blad.
Goed punt Peet.

Er zit inderdaad wat stof op de plant zie ik.
Welke rol zou stof kunnen spelen bij het ontstaan van zulke plekken?
Zou de plant daar gevoelig voor zijn?
Roos
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 05 nov 2016 17:17
0 bedankjes

Re: Wat is er aan de hand met mijn Yucca palm?

Berichtdoor pevano op 07 nov 2016 20:12

Door het afstoffen zouden ook beschadigingen kunnen ontstaan doordat de bladeren elkaar dan kunnen raken. Maar als je dat niet doet kan je dat uitsluiten.
Avatar gebruiker
pevano
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 21 dec 2010 22:26
Woonplaats: hoek van holland
39 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten