Agave Montana, Neomexicana, Deserti ervaringen?

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Agave Montana, Neomexicana, Deserti ervaringen?

Berichtdoor daniell op 09 nov 2016 14:46

Iemand ervaringen met deze Agaves in Nederland of andere tips van winterharde Agaves in Nederland? Neomexicana schijnt heel veel vorst aan te kunnen, maar wel droog. De Montana kan minder vorst aan, maar groeit in vochtige bossen in de halfschaduw en zou daarom misschien wel de winterhardste voor Nederland kunnen zijn? Discussie!
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Agave Montana, Neomexicana, Deserti ervaringen?

Berichtdoor Rogier op 09 nov 2016 17:59

Ik heb goede ervaringen met Agave ovatifolia. Afgelopen jaren probleemloos door de 'winter' gekomen. Doordat de bladeren van de soort relatief dun zijn bevriest de plant minder snel omdat er dus minder vocht in de bladeren zit. En qua groeisnelheid is het ook een prima plant. Groeit relatief snel en behoudt in de meeste gevallen zijn grijsblauwe kleur goed.
Rogier
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 12 dec 2012 12:05
Woonplaats: Nijkerk
13 bedankjes

Re: Agave Montana, Neomexicana, Deserti ervaringen?

Berichtdoor irminsul op 09 nov 2016 18:34

Ik heb onder andere een a. montana en een a. parryi ssp neomexicana in pot en ze gaan nu allebei hun eerste winter in. De Montana in een kasje en de neomexicana onder een afdak, beiden wel droog. Het vriest niet snel waar ik woon (ook op 3 hoog in de stad met 2 ruime balkons is er ruimte voor de hobby ;))
Ik zou zelf eigenlijk nooit durven experimenteren met vorstbestensofe agaves zonder enige bescherming. Zou ze altijd droog houden.

Ik denk dat de relatieve luchtvochtigheid wel een probleem is in Nederland.
irminsul
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 02 nov 2015 16:32
Woonplaats: Almere
13 bedankjes

Re: Agave Montana, Neomexicana, Deserti ervaringen?

Berichtdoor daniell op 10 nov 2016 03:31

Rogier schreef:Ik heb goede ervaringen met Agave ovatifolia. Afgelopen jaren probleemloos door de 'winter' gekomen. Doordat de bladeren van de soort relatief dun zijn bevriest de plant minder snel omdat er dus minder vocht in de bladeren zit. En qua groeisnelheid is het ook een prima plant. Groeit relatief snel en behoudt in de meeste gevallen zijn grijsblauwe kleur goed.


Is dat een synoniem voor Agave Havardiana?
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Agave Montana, Neomexicana, Deserti ervaringen?

Berichtdoor Rogier op 10 nov 2016 19:15

Niet dat ik weet. Ik heb de plant zelf destijds als Agave ovatifolia. Het is mij niet bekend dat het een synoniem is.
Rogier
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 12 dec 2012 12:05
Woonplaats: Nijkerk
13 bedankjes

Re: Agave Montana, Neomexicana, Deserti ervaringen?

Berichtdoor irminsul op 10 nov 2016 20:13

Nee havardiana en ovatifolia zijn twee verschillende.
irminsul
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 02 nov 2015 16:32
Woonplaats: Almere
13 bedankjes

Re: Agave Montana, Neomexicana, Deserti ervaringen?

Berichtdoor daniell op 15 nov 2016 18:33

Iemand ervaringen met de Montana, Neomexicana en/of Aloe Polyphylla?

Ben in de volgende antwoorden geïnteresseerd:

Neomexicana is de vorstbestendigste, maar kan hij veel vocht aan? Of heeft hij uiteindelijk meer bescherming nodig dan de Aloe Polyphylla of de Agave Montana?

Iemand ervaringen met de Agave Montana? Beschermen jullie m? Indien ja: beneden welke temperatuur?

Iemand ervaringen met de Aloe Polyphylla? Ik heb zaden besteld. Kiemen in glas met kraanwater? Groeien ze snel? En: in een rotsachtige grond tussen twee stenen hebben ze als ze ouder zijn niet veel bescherming nodig? Wanneer vorstbescherming?
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten