Yucca carnerosana nog steeds wortelloos

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Yucca carnerosana nog steeds wortelloos

Berichtdoor Hitch op 29 jan 2017 10:10

Met het mooie weer van gisteren wilde ik mijn Yucca carnerosana eens bekijken in zijn verpakking. Toen ik de bovenste bigbag verwijderde schrok ik me een hoedje omdat de Yucca helemaal schuin tegen de verpakking lag. Blijkt nu dat die dus 0 wortels heeft aangemaakt sinds ik hem vorig voorjaar heb uitgeplant. Ik snap er niets van. Dat is toch niet normaal! De plant is bare-rooted in de grond gezet vorig jaar april/mei. Hij ziet er trouwens verder prima uit hoor maar dus niets van wortels.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Yucca carnerosana nog steeds wortelloos

Berichtdoor Ivan op 29 jan 2017 10:33

De ene wortelt sneller dan de andere en sommige helemaal niet ;)

Vooropgesteld dat ik geen kenner of plantenman ben heb ik goed resultaat met het volgende:

Opgepot heb ik ze op zanderig substraat (grof zand, klei, grind en potgrond gemixt) met onderin de pot een laagje potgrond. Deze houdt vocht vast en zorgt dat na watergeven het substraat niet wegspoelt door de gaten. Bij zowel opuntia als yucca zie ik wortel schieten naar onder de potgrond. Misschien heb je er iets aan.
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Yucca carnerosana nog steeds wortelloos

Berichtdoor Hitch op 29 jan 2017 14:19

Ja bedankt. Ik wilde gewoon dat de Yucca meteen in volle grond zou aanslaan zoals ik altijd al met mijn andere Yuccasoorten gedaan heb met alle succes. Snap dus echt niet wat er deze keer is misgegaan. Aan de yucca zelf zie je trouwens helemaal niets. Deze ziet er goed uit. Ben echt niet zinnens de plant eerst te gaan zitten oppotten om hem dan opnieuw uit te gaan planten dus ik wacht gewoon af en hoop op snel warmer weer. Voorlopig heb ik er met enkele plankjes voor gezorgd dat hij alvast niet meer kan omvallen.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Yucca carnerosana nog steeds wortelloos

Berichtdoor Ivan op 29 jan 2017 19:23

Zou die niet pas gaan wortelen indien die kurkdroog staat? Dat ie wortel schiet op zoek naar water en het nu via de stam direct opneemt? Ik zou bang zijn voor rot want in de tuin staat ie nooit gortdroog. Succes!
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten