Yucca's voor geschikt ons klimaat

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Yucca's voor geschikt ons klimaat

Berichtdoor Hitch op 03 maart 2017 16:49

Ter vervanging van mijn Yucca carnerosana ben ik op zoek naar een andere yucca (stamvormend!) die wel geschikt is voor ons klimaat. Ik wil er in de winter gerust een afdak voor maken zolang hij maar goed vorstbestendig is. Y. rostrata, Y. gloriosa, Y. faxoniana en dan de meest gangbare Yucca waar ik even de naam van kwijt ben maar die je in gewone tuinen ook veel ziet heb ik al dus ik wil iets anders. Wat valt er aan te raden? Yucca rigida heb ik ook al geprobeerd maar deze is zo vochtgevoelig dat ik er al 2 aan verloren ben dus daar begin ik niet meer aan. Wie kan me op weg helpen?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Yucca's voor geschikt ons klimaat

Berichtdoor Hitch op 03 maart 2017 17:14

Het schoot me ineens te binnen. Yucca filamentosa was die andere yuccasoort die ik bedoelde en die je overal vind.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Yucca's voor geschikt ons klimaat

Berichtdoor draco op 03 maart 2017 18:22

Yucca elata is winterhard tot -23°C; dezelfde grenswaarde geldt voor Yucca brevifolia met de notitie dat deze soort zeer gevoelig is voor nattigheid. De aan Yucca rostrata nauw verwante Yucca thompsoniana heb je waarschijnlijk al. Yucca elata werd in de jaren negentig door Winco geïmporteerd. Ik had mijn exemplaar met een flinke stam onbeschermd in de tuin staan. Grote planten afkomstig uit het wild worden sindsdien niet meer verhandeld, er zijn alleen nog jonge planten (zaailingen) te koop en die zijn prijzig. Mypalmshop had ze tot voor kort beschikbaar. De groei is relatief langzaam.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yucca's voor geschikt ons klimaat

Berichtdoor Ivan op 03 maart 2017 23:31

Ik verwacht niet dat de brevifolia een succes gaat worden, zelfs niet onder permanente overkapping vanwege de luchtvochtigheid hier.

Yucca baccata is een optie die ik zelf erg mooi vind, Yucca linearis/linearifolia is ook een leuke beetje in de stijl van rostrata, thompsoniana
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Yucca's voor geschikt ons klimaat

Berichtdoor Hitch op 04 maart 2017 17:52

Jongens jullie zijn heel erg bedankt voor de inbreng! Nu weet ik waar ik naar op zoek moet gaan. Heb meteen nog een plaats erbij want mijn Yucca filifera heeft deze winter ook niet overleefd wat ergens wel te verwachten was gezien die niet beschermd is geweest deze winter.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Yucca's voor geschikt ons klimaat

Berichtdoor Thunderfold op 05 maart 2017 13:47

yucca elata / yucca linearis / yucca thompsoniana / yucca madrensis / yucca schottii / yucca torreyi / yucca rostrata / yucca faxoniana / yucca faxoniana x carnerosana / yucca baccata / yucca alofolia

Dat zijn allemaal stam vormende soorten die het hier is West vlaanderen perfect doen.
Avatar gebruiker
Thunderfold
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 09 okt 2014 14:52
Woonplaats: ( West Vlaanderen ) Rekkem
19 bedankjes

Re: Yucca's voor geschikt ons klimaat

Berichtdoor Ivan op 05 maart 2017 14:27

Lijstje lijkt op het aanbod van tropicalcentre in Panningen.

Toch houden sommige ervan het bij -12 of -15 wel voor gezien en daarmee niet volledig klimaat geschikt bij de strengere winters . Wel goed om in het achterhoofd te houden na grote uitgave voor exclusievere soort op formaat.
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Yucca's voor geschikt ons klimaat

Berichtdoor draco op 05 maart 2017 16:23

Yucca linearifolia heb ik aantal jaren in de tuin gehad. Deze wordt wel foutief als Yucca linearis in de handel gebracht. De vorstgrens voor deze soort ligt bij ± -15°C. Wat mij opviel was dat bij vorst aan de zonbeschenen kant de dunne bladeren schade hadden opgelopen, vermoedelijk als gevolg van uitdroging. Met een schermhoes zou dit te voorkomen zijn. Al met al vind ik deze Yucca minder sterk als mijn rostrata anno 1995 die 't hier in de polder uitstekend doet. Deze Yucca bleek zelfs beter bestand tegen extreem winterse omstandigheden (2012) als Trachycarpus. De laatste verloor de complete bladerkroon terwijl de yucca geen krimp gaf.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yucca's voor geschikt ons klimaat

Berichtdoor Hitch op 06 maart 2017 16:42

Droog gehouden neem ik aan Draco?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Yucca's voor geschikt ons klimaat

Berichtdoor Gouden HandPalm op 06 maart 2017 19:36

De Yucca linearifolia waar Draco het over heeft is nu in mijn bezit en staat in Ermelo buiten in een grote kuip. Ik heb hem inderdaad deze winter beschermd met een hoes, vooral omdat ik 'm uitgestoken van Han overnam, in de late herfst, en hij dus weinig tijd had om nog diepe wortels aan te maken.

Nochthans heeft hij de winter in kuip prima overleefd, wellicht mede dankzij die beschermhoes. Heb van de week de hoes er af gehaald en zag dat hij zelfs al wat gegroeid was in zijn kroon: een teken dat het wortelen een succes is geweest, zelfs in de winter. Hij ziet er ondanks de winter mooi fris groen uit.

Maar ja, voor die flutwintertjes van de laatste paar jaar draait een Yucca zijn hand niet om. Die kunnen ze makkelijk aan.

Hier onder een plaatje zoals hij er voor de winter uit zag (nu dus zelfs nog iets voller in de kroon):
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (222.49 KiB) 6640 keer bekeken
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten