yuccaplant

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

yuccaplant

Berichtdoor JorisW op 17 jun 2017 18:31

Dag forummensen,

Ik vroeg me af of dit normaal is, een soort van grijze korst op bepaalde plekken op de yucca?

Verder heb ik hem nu buiten gezet; nu heb ik wel een vraag: de pot van de yucca is gesloten, als er nu een hevige regenbui komt haal ik hem dan niet best binnen om te voorkomen dat ie teveel water krijgt (hij staat al jaren bij mij binnen en krijgt om de 2 weken een scheutje water).

Heeft het zin om van die korrels (lijkt op borrelnootjes :-)) op de bodem te strooien zodat deze overtollig water absorberen bij teveel water?

Hopelijk kunnen jullie me zinnige antwoorden geven?

Bedankt,

Mvg Joris

Ik krijg geen foto's toegevoegd van de grijze korst omwille dat bestanden te groot zijn; tot hoe groot kb mogen deze feitelijk zijn?
JorisW
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 17 jun 2017 18:19
0 bedankjes

Re: yuccaplant

Berichtdoor irminsul op 17 jun 2017 19:14

Ik weet niet wat voor pot het is maar je zou eventueel gaten erin kunnen boren. Zonder foto is e het verder lastig oordelen. Yucca's zijn taaie planten maar houden niet van natte voeten. Voor foto's kun je beter zo'n foto host site gebruiken dit forum ondersteunt groottes die niet echt van deze eeuw zijn.
irminsul
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 02 nov 2015 16:32
Woonplaats: Almere
13 bedankjes

Re: yuccaplant

Berichtdoor draco op 18 jun 2017 01:14

Foto's < 300 kb. Het 2 wekelijks scheutje water verdampt deels aan het oppervlak en de grijze korst is waarschijnlijk kalkafzetting. Een pot zonder gaten voor het overtollige water is geen goed idee, al begrijp ik dat deze yucca zwaar op rantsoen wordt gehouden.
Als de plant buiten komt te staan is verpotten de beste optie waarbij de oude grond zoveel mogelijk wordt vervangen door verse. Vergeet de waterabsorberende korrels.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: yuccaplant

Berichtdoor JorisW op 22 jun 2017 10:27

Ja de pot zonder gaten zie ik voorlopig niet zitten en deze beschadigen is geen optie.

Wat het buitenstaan betreft; ik heb hem nu volle zon staan en savonds om een paar dagen krijg hij een scheut water ca. 2 dl. maar de bedoeling is wel dat ik hem terug binnen haal van zodra het regent, want dan krijgt hij teveel water binnen.
Spijtig idd van de fotos... Ik ga het later toch nog eens proberen.
JorisW
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 17 jun 2017 18:19
0 bedankjes

Re: yuccaplant

Berichtdoor irminsul op 23 jun 2017 08:20

Het is wel echt belangrijk dat het water uit de pot kan lopen anders gaat het vroeg of laat mis.
irminsul
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 02 nov 2015 16:32
Woonplaats: Almere
13 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten