Hulp gevraagd

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Hulp gevraagd

Berichtdoor Bass op 18 aug 2017 18:52

Goedendag,

Ik heb eergisteren een grote yucca van me buurman gekregen, omdat hij gaat verhuizen naar het buitenland.
Nu was het eerste wat ik deed, de plant veel water geven omdat de bodem erg droog aanvoelde.
Erg stom van mij dat ik me niet eerst even heb geïnformeerd hoe ik de mooie plant moet verzorgen, nu weet ik dat hij weinig water nodig heeft.
Ik heb de aarde vervangen voor nieuwe droge aarde, en de wortels schoongemaakt ( die nog niet rot waren)

yucca.png
yucca.png (85.17 KiB) 2386 keer bekeken


Nu is het probleem dat een paar stammetjes erg zacht zijn geworden, dicht bij de bladeren, niet bij de dikke stam (zie foto, gele cirkels).
Dat is gekomen door stam rot, door teveel water. Of stress ?

Wat ik heb gevonden op het internet is dat dat niet meer goed komt, en dat ik die zachte stammetjes moet afzagen.
Wat kan ik nu het beste doen ?
Een paar centimeter onder het zachte stammetje afzagen ?
Of zagen helemaal onderaan, bij de dikke stam ?

Het kleinste stammetje voelt niet zacht aan, maar het lijkt net of het van binnen loslaat, zeg maar,
Kan ik die halveren, en zien of hij rot van binnen is ?
En hopen dat die weer gaat groeien ?
Bass
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 18 aug 2017 18:04
0 bedankjes

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor olthoff op 01 sep 2017 10:59

Bas,
Soms wil je wel eens te goed doen. in sommige gevallen is dat niet goed. De yucca heeft aan weinig water genoeg. wel opletten dat hij in een ruime pot staat om zijn wortels kwijt te kunnen. en als je je Yucca water geeft dan maar ineen keer heel veel, het overige water wel weg halen, gaat erom dat de aarde evt. gemengd met wat zand vochtig is.
wat betreft de stammetjes , niets aan doen komt vanzelf goed. wil jet het perse weg hebben omdat je het lelijk vindt dan kan je ze gerust eraf halen met beleid natuurlijk. De plant gaat weer uitlopen misschien wel met meer uitlopers. de plant kan er voller van worden. zijn dus een paar opties.
olthoff
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 07 aug 2017 11:26
0 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten