Yucca Gloriosa

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Yucca Gloriosa

Berichtdoor RandyK op 22 feb 2019 16:59

Hallo,

Ik kijk al een poosje met veel leesplezier mee op dit forum. Maar kan nu 123 ergens geen antwoord op vinden. Ik heb een Yucca Gloriosa en zou hier graag een stam bij willen kweken , nu heb ik begrepen dat hij na bloei zichzelf vertakt. Stel je knipt de bloem direct af verhinder je dan dit proces?

Bij voorbaad dank !!
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Yucca Gloriosa

Berichtdoor draco op 22 feb 2019 20:10

Dat maakt niet uit want Yucca bloeit eindstandig in de groeitop waarbij deze verloren gaat. De plant zal daarna nieuwe uitlopers maken hetzij direct onder de top danwel uit de wortelstok. Er wordt wel gezegd dat de kans op bloei bij de gloriosa vermindert, als de plant in de schaduw groeit. Wil je graag een stamontwikkeling ga dan op zoek naar Yucca recurvifolia. Ook die kan zich vertakken na de bloei maar ontwikkelt makkelijker hergroei op de bestaande stam. De gloriosa (hybride) die hier wordt verkocht groeit meestal uit tot een cluster van satelietplanten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yucca Gloriosa

Berichtdoor RandyK op 23 feb 2019 11:23

Oké harstikke bedankt , het is toch de bedoeling dat hij groeit in de schaduw van een rostrata of madrensis dus we zullen zien. Alles is nu nog vrij klein namelijk , ben benieuwd naar de groeisnelheid. Zal even onderzoek doen naar de recurvifolia.
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Yucca Gloriosa

Berichtdoor draco op 23 feb 2019 12:26

Deze Yucca x gloriosa variegata staat in de schaduw, wat is te zien aan het slappere blad. In de volle zon zijn ze stijver en harder. Ondertussen krijgt deze in de ochtend meer zon omdat de buren een grote Prunus hebben gekapt. Inmiddels heeft de plant een korte stam gemaakt.
Bijlagen
DSCN6752.jpg
DSCN6752.jpg (198.35 KiB) 5482 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yucca Gloriosa

Berichtdoor Subwoofer op 23 feb 2019 17:55

Hier ook enkele in de zon en schaduw, duidelijk verschil te zien
Subwoofer
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 23 apr 2014 17:06
Woonplaats: W-vlaanderen
21 bedankjes

Re: Yucca Gloriosa

Berichtdoor RandyK op 24 feb 2019 11:47

Ik ga ervan uit dat als ik hem over een paar week plaats hij dit jaar niet bloeit. Hopelijk heeft de rostrata dan een inhaalslag gemaakt , die is nu veel kleiner namelijk. Ben benieuwd naar de groeisnelheid van deze.
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Yucca Gloriosa

Berichtdoor patrick op 28 apr 2019 23:55

Wat betreft de groeisnelheid kan ik in mijn geval kort over zijn... MEGA snel...

Afbeelding
Deze 3 yucca's (2x Gloriosa en 1x Flaccida "Golden Sword") juli 2017 gekocht en geplant.

Ik had verwacht dat ze de eerste jaren wel klein zouden blijven en dat ik ze tzt wel een nieuw onderkomen geef als ze waren gegroeid.

1 Jaar later, zomer 2018 en ze steken al over het perkje heen met hun blad. En ja hoor, beide Gloriosa's zijn ook gaan bloeien (prachtig :P ).

Afbeelding

Afbeelding

Hierbij dan nog een recente foto van April 2019.

Afbeelding

De linkse yucca heeft vanuit de grond (aan de linker zijde/schuifpui kant) ook een uitloper (niet op de foto te zien), maar die is ook al behoorlijk aan het groeien. Vanuit de kern is die daarnaast ook aan het vertakken. De rechtse yucca begint nu ook vanuit de kern te vertakken.

Afbeelding
Foto = linkse yucca

Conclusie: het kan dus heel hard gaan. De tuin is op het zuiden, dus ze staan bij mij wel altijd in de volle zon. Dit verklaard dan ook de stevige bladeren zoals @draco vermelde, dit wist ik ook niet. Ik vind ze in ieder geval prachtig en ben benieuwt hoe ze zich de komende jaren gaan ontwikkelen. Ik denk wel dat ze naar de voortuin worden verhuist komend jaar. Dat is dan de schaduw kant, maar wil die kant van het huis ook een tropische uitstraling geven en daar is de Gloriosa een geschikte kandidaat voor.

Heel veel succes met uw Yucca's :thumb_up:
Avatar gebruiker
patrick
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 13 aug 2011 00:57
Woonplaats: Boxmeer
3 bedankjes

Re: Yucca Gloriosa

Berichtdoor Mate op 29 apr 2019 07:19

Wauw wat een snelheid zeg..valt me op dat die van mij, na de verplaatsing in de volle zon, ook heeel veel nieuw blad aanmaakt in een seizoen.

P.s is er nou een verschil tussen een gloriosa en een aloifolia of is dit gewoon een andere naam voor het zelfde soort??

Gr Matko.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Yucca Gloriosa

Berichtdoor draco op 29 apr 2019 10:49

Het enige dat deze soorten gemeen hebben Matko, is de geslachtnaam Yucca. De Yucca 'gloriosa' die hier worden gekweekt zijn niet soortecht maar het resultaat van hybridisatie en selectie. Na de bloei maakt de gloriosa meerdere zijscheuten wat op een onhandige standplek tot ongemak bij de bezitter kan leiden. Maar wat let het om daarbij een keuze te maken zodat de plant een overzichtelijk uiterlijk behoudt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yucca Gloriosa

Berichtdoor Mate op 29 apr 2019 16:49

Bedankt Han...dan heb ik waarschijnlijk toch gewoon de aloifolia. :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten