Woestijnsoorten

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Woestijnsoorten

Berichtdoor Folium op 16 mei 2019 22:36

Dag palmvrienden, vandaag gingen hier 1 yucca rostrata, 1 Brahea armata en 1 Nolina nelsonii de grond in.
De Brahea woog zeker meer dan 200 kg en daarvoor hebben we de kraan gebruikt de beide andere gingen nog net met de hand middels veel gesleur. Ze staan in een verhoogde border op een beschutte plaats met zon van 's morgens (vroeg) tot in de namiddag/avond afhankelijk van het seizoen.
Het plantgat werd voorzien van tuinaarde gemengd met zand en potgrond zonder voeding omdat deze planten allen van nature in schrale tot rotsachtige bodems groeien in woestijnachtige gebieden.
Voorlopig heb ik ook geen water toegevoegd wat ik anders met al mijn andere planten wel doe direct na het aanplanten in volle grond.
Mijn vraag is nu of ik daar goed aan doe of dat het misschien toch beter is om water te geven.
Alle planten hadden een zeer goed ontwikkeld wortelstelsel dat het ganse potvolume in beslag nam.
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Re: Woestijnsoorten

Berichtdoor boesboes op 16 mei 2019 22:45

Ik vermoed dat ze vanaf morgen genoeg hemelwater krijgen ;)
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes

Re: Woestijnsoorten

Berichtdoor draco op 17 mei 2019 01:35

Voor de Yucca en Nolina lijkt het mij belangrijk dat de drainage optimaal is om problemen in de winter te voorkomen. Deze soorten zijn droogtebestendig maar zullen het beter doen wanneer ze in droge warme zomers over voldoende water beschikken. Eenmaal aangeslagen zal extra water echter nauwelijks nog nodig zijn. Wat de Brahea betreft twijfel ik wanneer ik die vergelijk met een andere soort die in woestijnachtige streken groeit - de Washingtonia die met de wortels contact maakt maakt het grondwater (aquifers). Ik heb een grote Brahea armata die 's zomers in de kas blijft omdat de palm daar beter gedijdt door de extra warmte. Ik was vrij zuinig met water totdat de palm plotseling meerdere bladeren afstootte. Sindsdien geef ik in de zomer vaker en royaler. Ook voor de aangeplante Brahea geldt waarschijnlijk dat extra aandacht alleen voor het eerste jaar geldt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Woestijnsoorten

Berichtdoor Folium op 17 mei 2019 15:56

Na wat rondvragen werd me toch aangeraden elke plant een volle gieter water te geven, dit is wat ik nu meteen ga doen .
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten