Yucca slap en geel

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Yucca slap en geel

Berichtdoor Themen op 30 mei 2019 11:33

Hallo allemaal,

Ik heb ook een Yucca.
Drie stammetjes van groot naar klein. Bij de middelste worden de blaadjes geel en gaan ietwat slap hangen. Uiteraard wat je leest op internet: teveel water. Maar de grond voelt droog, zover ik kan met mijn vinger. De rest ziet diepgroen uit.

Staat direct op het raam op het oosten. Krijgt voldoende licht. Soms ook van de andere kant (westen) aangezien we doorzon woning hebben. Heb hem denk ik ongeveer in januari gekocht. Nieuwe pot erom, die was ruim 30% groter dan de kweekpot.

Wat kan dit zijn? Toch stoppen met bewateren? Hij kreeg al die tijd 1x pw een scheut
Bijlagen
IMG_0953.JPG
IMG_0953.JPG (282.59 KiB) 6341 keer bekeken
IMG_0954.JPG
IMG_0954.JPG (235.06 KiB) 6341 keer bekeken
Themen
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 13 mei 2019 16:23
1 bedankjes

Re: Yucca slap en geel

Berichtdoor batdah op 31 mei 2019 00:49

Zitten er gaten in de pot!!!!!!! Dat is nl belangrijk : anders de plant verpotten in een pot met gaten ..

Ik denk dat de middelste stam last heeft van wortelbreuk....heel veel handelaren en ook eindconsumenten pakken dit type planten an de stam op...vaak zijn de planten nauwelijks geworteld en breken de weinige wortels met als gevolg een deel van de touffe afgestorven , dit komt niet meer goed en je kunt de verdorde stam beter verwijderen..ik vermoed dat de onderkant zelfs al rot is..

En staan de lamellen Overdag open....zo nee dan staat de plant veel te donker...deze plant staat graag de hele dag in de volle zon.

En watergeven....maak de kluit kletsnat...door en door en herhaal dit als de kluit helemaal droog is...een klein beetje water is plantje om zeep helpen...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Yucca slap en geel

Berichtdoor Themen op 31 mei 2019 09:12

Nee, pot is dicht. Omdat ik nooit veel water geef. Eigenlijk altijd kleine beetjes. Ik voel meestal aan dat ik nooit meer geef dan de grond kan absorberen. Zeker bij Yucca geef ik kleine beetjes.
Opvallend is dat je in tuincentra nooit bakken ziet met gaten voor binnen. Bakken met gaten zijn allemaal buitenpotten. Vaak zonder bij passende schaal.

Wat je zegt kan inderdaad het geval zijn. Wel raar omdat ie gewoon ook nieuw blad maakt.

Ok. Dus kleine beetjes watergeven is niet ok. Volledig verzadigen. En dan pas weer tot alles is opgedroogd?

Lamellen staan zker open. Op zonnige dagen staat ie zelfs in de zon. Je ziet ook aan de andere stammen dat de bladeren groen en puntig zijn. Ze zijn hard.

Als wortelbreuk het geval is dan zal ik de plant uit de pot halen, voorzichtig, en er dan eventueel een nieuw stammetje bij kopen.
Themen
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 13 mei 2019 16:23
1 bedankjes

Re: Yucca slap en geel

Berichtdoor Themen op 31 mei 2019 10:16

Update

Zoals je ook op de foto ziet is de rechterstam bruin met witte nerven en het andere stammetje niet. Als ik er in knijp is het ene stammetje zacht en de andere 2 hard.

Aangezien alles dezelfde watergift en licht ontvangt, is het idd vermoedelijk wortelbreuk. Ga hem straks eruit halen
Themen
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 13 mei 2019 16:23
1 bedankjes

Re: Yucca slap en geel

Berichtdoor draco op 31 mei 2019 11:04

De zachte stamstek is vermoedelijk door rotting aangetast en waarschijnlijk dan niet meer te redden. Uit de pot halen, de rotte delen verwijderen en overzetten in een pot met afvoergaten lijkt met het beste. Als je een maat kleinere pot kiest kun je de sierpot blijven gebruiken en dan af en toe controleren of er onderin geen water in achterblijft.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yucca slap en geel

Berichtdoor Themen op 01 jun 2019 01:36

Als je een maat kleinere pot kiest kun je de sierpot blijven gebruiken en dan af en toe controleren of er onderin geen water in achterblijft.

Kan ook. Heb nog wel wat ruime kweekpotten staan
Themen
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 13 mei 2019 16:23
1 bedankjes

Re: Yucca slap en geel

Berichtdoor Themen op 01 jun 2019 17:19

Vanmiddag een nieuw stammetje gekocht. Keurige kwaliteit. Prima stevige kluit. Inderdaad. Het stammetje was hol aan de binnenzijde. Er hing een treurig kluitje aan...
Themen
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 13 mei 2019 16:23
1 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten