Yucca Gloriosa uitloper afsteken of niet?

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Yucca Gloriosa uitloper afsteken of niet?

Berichtdoor pampie op 13 feb 2020 19:56

Beste mensen. Ik zit met het volgende. Deze Yucca staat hier sinds voorjaar 2018. Eind 2018 in oktober deed ze een poging tot bloei. Dit is niet gelukt maar er zat wel een forse stengel aan met bijna opende bloemen.
Stengel afgeknipt en deze is helemaal naar de zijkant verdreven. zie je praktisch niks meer van 8-) dus ja wat is de natuur toch mooi. De plant begint trouwens al een stammetje te krijgen doordat ik 3 weken geleden de lelijke zwarte bladeren heb verwijderd.

Afgelopen jaar heeft ze een extra plant gemaakt. Deze past eigenlijk niet en gaat ook schuin groeien door het heuveltje. Kan ik deze extra plant gewoon afsteken zonder risico?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
pampie
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 11 apr 2018 20:05
Woonplaats: Mierlo
8 bedankjes

Re: Yucca Gloriosa uitloper afsteken of niet?

Berichtdoor plantinjetuin op 13 feb 2020 23:47

gaat prima, maar hij zal wel nieuwe blijven maken.
plantinjetuin
 
Berichten: 230
Geregistreerd: 04 jul 2010 22:41
Woonplaats: luttelgeest
12 bedankjes

Re: Yucca Gloriosa uitloper afsteken of niet?

Berichtdoor draco op 14 feb 2020 01:50

Het bladroset van deze Yucca sterft na de bloei uiteindelijk af. Yucca's bloeien apicaal en de oorspronkelijk groeitop gaat daarbij verloren. Daaronder ontstaan de nieuwe scheuten, hetzij op de stam of ondergronds uit de wortelstok. Als je de plant op deze plek wilt houden moet een of meer van de nieuwe uitlopers worden behouden.
Liefhebbers van stamvormende Yucca's zijn vaak niet blij met een bloeiwijze. In beschrijvingen van deze Yucca staat vermeld dat de bloeikans wordt verminderd als de plant niet in de volle zon staat. Het blad blijft dan wat 'zachter' maar de kans dat er op den duur een stam tot ontwikkeling komt is groter. Yucca gloriosa staat hier tussen andere planten (bamboe en esdoorns) en heeft nog nooit gebloeid. Ik ken overigens weinig voorbeelden van deze gloriosa variant met stamvorming. Soorten die makkelijker een stam ontwikkelen zijn de Yucca 's linearifolia, recurvifolia en rostrata.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yucca Gloriosa uitloper afsteken of niet?

Berichtdoor pampie op 14 feb 2020 23:02

Thanks voor de reactie's. Maar de een zegt dat ik rustig kan afsteken en een ander zegt dat ik de uitloper moeten behouden. :D

Want wat is de reden dat ik de uitlopers moet behouden draco? Ik wil m idd wel op deze plek behouden maar gaat de moederplant uiteindelijk dood, of waarom is dat?
En ze staat in de volle zon, dat wel maar toch een soort van stamvorming na de bloei zoals je ziet. Ja ik sta er ook wel een beetje van te kijken hoor dat dit zo gebeurt. Maar ik ben benieuwd of het stammetje hoger gaat worden. ik zou het wel leuk vinden namelijk. 8-)
pampie
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 11 apr 2018 20:05
Woonplaats: Mierlo
8 bedankjes

Re: Yucca Gloriosa uitloper afsteken of niet?

Berichtdoor draco op 14 feb 2020 23:51

Allereerst de vraag of er na het verwijderen van de bloeiwijze nog nieuw blad is gevormd in dit roset? Dat zou alleen kunnen als er vlak onder de bloemsteel in de top een nieuwe scheut is gevormd. Zoals gezegd Yucca 's bloeien apicaal i.e. vanuit de top en groeiherstel kan dan alleen via zijknoppen plaatsvinden. De moederplant gaat niet dood maar vormt nieuwe scheuten. Het roset dat heeft gebloeid, sterft geleidelijk af nadat de nieuwe uitlopers tot ontwikkeling zijn gekomen. Vermoedelijk is hier een nieuwe groeitop ontstaan vlak onder de bloeiwijze in het hart van de bestaande roset. In dat geval kun je uitloper ernaast verwijderen. Misschien is deze te stekken als je 'm wat dieper uitsteekt?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yucca Gloriosa uitloper afsteken of niet?

Berichtdoor pampie op 15 feb 2020 12:00

Dankjewel draco. Ik snap m nu. Wat jij denkt dat er vermoedelijk is gebeurt, dat is idd gebeurt. Ik zal eens kijken of ik een foto kan maken van de oude roset want zoals ik al zei is die helemaal naar de zijkant verdwenen en is er idd een nieuw roset gemaakt op dezelfde plant. Het is wel allemaal nieuw blad namelijk. Ik zal kijken of ik een foto kan maken van waar de oude bloemsteel nu zit. Nogmaals bedankt. Nu snap ook dat je de bloei wil voorkomen. Nu heeft het redelijk goed uitgepakt maar het kan dan ook anders lopen ja.

Ik ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkeld.
pampie
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 11 apr 2018 20:05
Woonplaats: Mierlo
8 bedankjes

Re: Yucca Gloriosa uitloper afsteken of niet?

Berichtdoor draco op 15 feb 2020 12:21

Wat de bloei bij deze Yucca betreft, die valt vrij laat in het seizoen met de kans dat de bloemen niet voor de winter openen. Hier om de hoek staat ook een bonte gloriosa met bloeiwijzen. Misschien dat deze in het voorjaar alsnog gaan bloeien.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yucca Gloriosa uitloper afsteken of niet?

Berichtdoor Mainfield2017 op 17 feb 2020 14:54

Ik hoop ook op geen bloei deze begint ook al stamvorming te krijgen

Afbeelding
Fryslân exoot
Winter 2016~2017 -9
Winter 2017~2018 -7
Winter 2018~2019 -10 (2 ijsdagen)
Winter 2019~2020 -3 ( 0 ijsdagen)
Winter 2020~2021 -13 (8 aaneengesloten ijsdagen met max - 6)
Mainfield2017
 
Berichten: 297
Geregistreerd: 05 nov 2017 22:19
33 bedankjes

Re: Yucca Gloriosa uitloper afsteken of niet?

Berichtdoor Mate op 18 feb 2020 00:19

Lookin gooood. Die van mij heeft de stormen weerstaan maar het was wel billenknijpen met de langere stam en volle kroon ;)
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten