aloe polyphylla

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: aloe polyphylla

Berichtdoor GaveAgave op 26 aug 2022 11:08

Paar weken geleden de polyphylla's die ik vorig jaar gezaaid heb verpot. Ze hebben een lastige winter gehad, omdat ik verhuisde. De planten die ik in huis had gehaald deden het het slechtste. Ze groeien goed, maar je ziet nog steeds wat schade van de winter. Eentje heeft ook schade van slakken, die een aantal bladeren in het hart hebben gegeten. Twee planten zijn ook door de schade getriggerd om offsets te gaan maken, iets wat seed-grown polyphylla normaliter niet doet (tissue grown polyphylla wel).

Deel van de groep in de nieuwe potten:
Afbeelding

Polyphylla met offsets:
Afbeelding

Polyphylla met offsets:
Afbeelding

En 2 die een paar jaar ouder zijn, volgens mij heb ik deze in 2018 of 2019 gezaaid. De spiraal is al mooi zichtbaar.

Afbeelding
Afbeelding
GaveAgave
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 23 aug 2021 16:31
38 bedankjes

Re: aloe polyphylla

Berichtdoor Joster op 26 aug 2022 22:22

Ik heb er vorig jaar ook gezaaid maar die zijn nog niet half zo groot, ziet er goed uit!

Hoe verzorg jij ze?

Joost
Joster
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 22 okt 2011 23:10
Woonplaats: Bergen op Zoom
10 bedankjes

Re: aloe polyphylla

Berichtdoor GaveAgave op 26 aug 2022 23:08

De start was belangrijk denk ik.
Zaadjes beetje geschuurd, daarna in een glas water op een koele kamer, in januari/februari. 1-2 dagen nadat het worteltje tevoorschijn kwam in een goed drainende aarde gezet. Klein kuiltje gemaakt, zaadje erin met worteltje naar beneden, en potje afgedicht met wat wrapping plastic. Daar stonden ze in met 4-5 in een potje tot ze 4-6 blaadjes hadden. Toen overgepot naar relatief ruime potten. Ook weer met goede drainerende aarde. Hoe luchtiger hoe beter lijkt het. Pumice, perliet en ook wel grind. Krijgen zeker in de zomer regelmatig water, met de warmte afgelopen weken vaak 3 keer per week flink wat water. En dan bewater ik naast de planten, ze lijken water in de kroon niet lekker te vinden. Op plekken waar ze buiten staan en het goed doen, zorgt men dat de kroon droog is. Ofwel door een afdakje, waar de wind nog wel doorheen kan waaien, ofwel doordat de plant heel schuin staat, soms zelf vertikaal (zoals bij St. Michael's Mount in Cornwall, Engeland). Daarom heb ik ze ook weer verpot, zodat ik ze makkelijker water kan geven, maar waarschijnlijk zijn deze potten volgend jaar mei/juni alweer te klein. Eerste jaar niet echt bemest, dit jaar wel regelmatig met liquid seaweed. Valt me wel op dat ze vaak na verpotten de bladeren wat strekken, ook al staan ze op dezelfde plek, dus met dezelfde licht-omstandigheden.
GaveAgave
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 23 aug 2021 16:31
38 bedankjes

Re: aloe polyphylla

Berichtdoor Joster op 27 aug 2022 04:19

Ok dank je voor je uitleg. Ik had al het vermoeden dat ze luchtige grond waarderen en heb ze onlangs ook opnieuw gepot in een wat luchtiger mengsel. Hopelijk waarderen ze het. Hoe is de standplaats bij jou?

Als ik het goed begrijp heb jij ze begin 2021 gezaaid? Ik eind 2021, scheelt ook weer wat ;)
Joster
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 22 okt 2011 23:10
Woonplaats: Bergen op Zoom
10 bedankjes

Re: aloe polyphylla

Berichtdoor johny op 27 aug 2022 08:17

Prachtig resultaat het is mij niet gelukt kiemen bleef uit in glas water , misschien te oud zaad of nog niet ervaren genoeg :oops:
Dan plantjes gekocht hiermee ook niet zo goed wellicht grond mengsel en water geven ??
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: aloe polyphylla

Berichtdoor GaveAgave op 29 aug 2022 22:52

Vorig voorjaar had ik er wat verport (die grotere die je ziet) en dat ging niet goed. Verpieterden daarna. Grond was waarschijnlijk niet luchtig genoeg. Paar maanden later weer uit de pot gehaald en kon zien dat een boel wortels afgestorven waren. Meer perliet en pumice door de grond gedaan en ze knapten daarna snel op. Als de omstandigheden goed zijn, groeien ze behoorlijk snel is mijn ervaring.
In 2017 eerste gezaaid, toen 1 van 10 zaden gelukt, van het zaaien in 2018/2019 heb ik er 4 overgehouden volgens mij van de 10 zaden. In 2020 had ik zaden van 2 verschillende. Van de ene 1 plantje van de 10 zaden, de andere bleken geen polyphylla te zijn (africanseeds.com). Van de andere (MarkDaviesSeeds volgens mij) kiemden er veel, maar daarna verpieterden ze als ik ze in de grond zette (dekte ze af met grond, en sproeide de grond regelmatig ipv dat ik het potje gewoon met plastic afdichtte. Vorig jaar wat meer zaden gekocht (mark davies weer volgens mij). 30 zaden, en daarvan had ik 28 of 29 planten. Met de verhuizing zijn er 3 verloren gegaan, en de rest ziet er naar mijn mening niet goed genoeg uit om te verkopen, maar denk dat ik er volgend jaar wel wat verkoop. Hoop dat de zaailing van 2017 over 2 of 3 jaar bloeit. En ik wil er een aantal proberen om in de tuin te plaatsen op een hellinkje.
GaveAgave
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 23 aug 2021 16:31
38 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten