White rhino pup

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

White rhino pup

Berichtdoor GaveAgave op 13 sep 2022 12:31

Vorig jaar een kleine Agave victoria-reginae 'white rhino' gekocht. Geen snelle groeier, maar groeit goed.
Agave victoria-reginae is niet een agave die veel offsets produceert, maar wel af en toe. Ik vroeg me van de week nog af wanneer hij pups zou produceren, en verwachtte eigenlijk dat dat nog wel een paar jaar zou duren. Vandaar dat ik nogal verbaasd toen ik vanmorgen een pup zag!

Juli vorig jaar:
Afbeelding

En vanochtend:
Afbeelding
Afbeelding
GaveAgave
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 23 aug 2021 16:31
38 bedankjes

Re: White rhino pup

Berichtdoor draco op 13 sep 2022 18:25

Dat victoria-reginae zelden pups maakt kan ik bevestigen. Twee flinke exemplaren zijn hier zijn nog steeds solitair. Ik neem aan dat deze bonte vorm niet uit zaad is gekweekt?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: White rhino pup

Berichtdoor GaveAgave op 13 sep 2022 21:44

Volgens mij niet nee. In een pm op agaveville had ze het over offsets, maar in een email toen ik er naar vroeg zei ze 'seedling'. Ik vermoed dat het een offset is.

Ik heb een aantal V-R's uit zaad en geeneen daarvan heeft een offset. Maar als ik 1 agave had mogen kiezen die een offset zou mogen maken, dan was het deze V-R white rhino :D
GaveAgave
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 23 aug 2021 16:31
38 bedankjes

Re: White rhino pup

Berichtdoor tankton op 14 sep 2022 09:16

GaveAgave schreef:
Afbeelding


Ik wist niet dat agaves moerasplanten zijn :lol:
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: White rhino pup

Berichtdoor GaveAgave op 14 sep 2022 11:24

:D Denk dat ik die foto heb gemaakt direct na het geven van water. A. V-R, maar ook anderen (ovatifolia, montana, americana) houden behoorlijk van water in de zomer, meer dan je zou denken. In de winter is het een ander verhaal, dan staan de meesten het liefst droog tot erg droog. Maar in deze foto lijkt het inderdaad wel of het een moeras is, en dat is niet echt de bedoeling :D
GaveAgave
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 23 aug 2021 16:31
38 bedankjes

Re: White rhino pup

Berichtdoor draco op 14 sep 2022 16:44

Hier staan Agaves permanent in de kas muv. de afgebeelde A. angusta var. marginata die binnenkort onderdak gaat om tijdig op te kunnen drogen. In de zomer krijgen de Agaves 1 x per maand een volle schotel water waarvan het overschot na een dag wordt verwijderd. Twee keer per seizoen krijgen ze een halve dosis vloeibare kunstmest. Vanwege de omvang is het niet mogelijk om deze planten bovenop te begieten.
Ik ben geen uitgesproken liefhebber van bontbladige Agaves. Voordeel is wel dat deze varianten doorgaans kleiner blijven. De angustifolia maakt trouwens ook geen pups. Een andere bontbladige hier Agave lophantha univittata 'Quadricolor' weet van geen ophouden en levert continue nieuwe pups af.

p.s. Waarom wordt deze bontebladige 'White Rhino' genoemd? Vanwege de zeldzaamheid misschien?
Bijlagen
Agave angustifolia var marginata.jpeg
Agave angustifolia var marginata.jpeg (705.41 KiB) 3778 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: White rhino pup

Berichtdoor GaveAgave op 14 sep 2022 22:53

Geen idee waarom hij White Rhino wordt genoemd, er zijn niet echt regels voor de naamgeving. Volgens mij wordt hij ook wel eens 'White Queen' genoemd. Sowieso zijn er van A. V-R nogal wat varianten, niet allemaal even mooi imo.
Ik vind ook lang niet alle bontbladige mooi, maar deze (en dan het liefst met zo kort en breed mogelijk bladeren) en A. american medio-picta alba kan ik zeker wel waarderen. Die angustifolia ook trouwens! Kende die nog niet.
Bij mij staan er een paar americana's buiten, en een geminiflora/multifilifera. Nog uitzoeken wat het precies is, laatste terug naar tuincentrum gegaan omdat ik het niet zeker wist, maar ze hebben een heel stel ervan staan, die allemaal identiek lijken, en sommigen hebben het label 'geminiflora' de andere 'multifilifera'.
Verder staat de rest hier ook in de kas. Ik zal ook wel meer water geven omdat de meesten bij mij nog jonge planten zijn, verreweg de meesten de afgelopen 5 jaar uit zaad gekweekt. Volgend jaar gaan de montana's, ovatifolia, wat verschillende parryi ondersoorten etc wel naar buiten om te kijken hoe ze dat vinden.
GaveAgave
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 23 aug 2021 16:31
38 bedankjes

Re: White rhino pup

Berichtdoor PeterHoofddorp op 16 sep 2022 20:19

Ik heb een Agave victoria reginae die een pup maakt,
Ik zal een foto nemen en laten zien.
Dit is inderdaad een uitzonderingsgeval.
De meeste A v r die pups maken zijn niet helemaal zuiver.
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 888
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten