Yucca gloriosa topzwaar

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Yucca gloriosa topzwaar

Berichtdoor draco op 05 jan 2023 18:29

Misschien herkent iemand dit fenomeen. Deze Yucca was aardig op weg om een stam te ontwikkelen, totdat hij omviel. Dat gebeurde tijdens de vorst in december. De stam was echter niet gebroken maar gebogen bij de basis. Oorzaak onbekend, hypothese verminderde waterdruk (turgor). Sinds gisteren staat de plant weer recht, gestut door 2 bomen. :D

Groet
Han

Voor geïnteresseerden, mijn collectie overzicht heb ik geactualiseerd. Recent is de hernieuwde belangstelling voor cycadeeën. viewtopic.php?f=59&t=15981
Bijlagen
Yucca gloriosa.jpeg
Yucca gloriosa.jpeg (722.68 KiB) 2543 keer bekeken
Yucca gloriosa var..jpeg
Yucca gloriosa var..jpeg (757.99 KiB) 2543 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yucca gloriosa topzwaar

Berichtdoor Ivan op 05 jan 2023 18:58

Dat komt vaker voor, ik heb er hier 1 in pot die boog met de vorst ook helemaal door terwijl hij niet topzwaar was (compleet opgesnoeid met een handvol blaadjes als kroontje) raar maar waar. Heb m tegen een schuur gestut en vermoed dat ie nu weer zonder ondersteuning ook gewoon rechtop blijft staan. Is geen gloriosa maar een andere soort (spanish dagger) waarvan mij de naam zo snel even niet te binnen schiet.

Mij is eerder ook opgevallen dat met vorst de "stammen" erg slap en soppig worden, vaak gedacht dat ze gewoon kapot gingen maar dat is niet zo. Wel kun je na de vorst de stammen bijna als een spons uitknijpen :?
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Yucca gloriosa topzwaar

Berichtdoor Lagarto op 05 jan 2023 19:51

Ai dan had ik de mijne destijds niet hoeven weggooien..? Na uitknijpen als een spons worden ze weer goed?
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Yucca gloriosa topzwaar

Berichtdoor lapalmeraie op 06 jan 2023 11:19

draco schreef:Misschien herkent iemand dit fenomeen. ... Oorzaak onbekend, hypothese verminderde waterdruk (turgor).


Zeker herkenbaar en heb het hier ook dikwijls. Ik heb hier in de voortuin nu zelfs een treur variant :lol:
Nu volg ik jouw hypothese niet meteen. Ik denk dat we eerder moeten kijken naar het habitat en onze omstandigheden.
Daarin zijn er m.i. twee pistes;
1) Het gebrek aan licht in onze contreien tov hun oorspronkelijk leefgebied maakt dat ze volgens mij te weinig compact groeien
2) danwel veel meer vocht willen/kunnen opnemen dan goed voor ze is. Ze zijn immers gebouwd op het maximaal absorberen van vocht wanneer dit (sporadisch) voor handen is. Bij ons geeft de overvloed een obese versie van de Yucca waardoor de stam inderdaad veel te zacht wordt en bezwijkt onder het imposante gewicht van de kroon.

Nu heb ik zelf ook al eens gestut en dat werkt een tijdje maar doordat de kroon maar blijft groeien en almaar zwaarder wordt maar de stam zelf niet verandert, verergerd het probleem zich eigenlijk alleen maar.

Toppen en de kop opnieuw in de grond zetten werkt vooralsnog het beste bij mij.


Ivan schreef:(spanish dagger)


Yucca aloifolia ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Yucca gloriosa topzwaar

Berichtdoor Ivan op 08 jan 2023 21:44

lapalmeraie schreef:
draco schreef:Misschien herkent iemand dit fenomeen. ... Oorzaak onbekend, hypothese verminderde waterdruk (turgor).




Ivan schreef:(spanish dagger)


Yucca aloifolia ;)


jep dat is m :thumb_up:
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten