Yucca brevifolia zaailingen: tips?

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Yucca brevifolia zaailingen: tips?

Berichtdoor amourath op 26 jul 2009 09:08

Ik was vorige week de garage aan het opruimen en vond ineens 3 zaadjes die ik vorig jaar heb meegevracht uit Amerika... maar dus al die tijd niks mee had gedaan ,stomweg vergeten :oops:
Het waren zaden van de joshua tree (yucca brevifolia) en ik wou ze toch nog een kans geven en stopte ze in een potje stek- en zaaigrond. Groot was m'n verbazing wanneer ik amper een week later 3 groene 'boogjes' zag verschijnen! :o

Ze zijn dus alle3 gekiemd, en nu weet ik het niet meer: ik heb niks ervaring met yucca's... vragen die veel water? Juist weinig water? Mag ik ze laten staan in hun potje: het is 10 cm hoog maar ik zie onderaan een wortel naar buiten piepen. Voorlopig staan ze in een plastic potje met folie over gespannen, maar aangezien dat een woestijnplant is lijkt me dat niet lang meer aangewezen.

Alle tips en ervaring met deze (of andere) yucca's zijn dus heel erg welkom!

Afbeelding
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Yucca brevifolia zaailingen: tips?

Berichtdoor amourath op 19 aug 2009 23:14

Echt niemand ervaring met deze plant...? :(

Voorlopig gaat alles goed: de wortels kwamen al piepen onderaan het kiempotje, dus ik heb de drie zaailingen verspeend naar een hogere pot.
Ze zijn nu 4 weken oud en zo zien ze er momenteel uit:

Afbeelding
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Yucca brevifolia zaailingen: tips?

Berichtdoor Christophe op 20 aug 2009 12:20

Ziet er goed uit hé :D

Ik heb onlangs Yucca rostrata gekiemd, maar deze kiemde erg slecht. Ofwel waren het de zaden ofwel een onregelmatige watergift. De zaaigrond heeft tijdelijk droog gestaan :( dus dat kan ook de oorzaak geweest zijn.

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Yucca brevifolia zaailingen: tips?

Berichtdoor amourath op 06 sep 2009 21:52

Die zaden hebben vreemde kuren... er waren er dus 3 gekiemd begin augustus, en nu zijn er deze week weer 2 gekiemd! Een maand later dus. Ik had de zaden laten liggen als 'decoratie' aangezien ik dacht dat die niks meer gingen doen, maar ze hebben me verrast :D
De overige 3 doen het prima, de grootste is nu zo'n 15 cm hoog. Het is ondertussen wel al duidelijk dat ze redelijk wat water nodig hebben, eentje heeft al een stuk van een blad dat is opgedroogd na 2 dagen droogte (en dan vraag ik me af hoe die planten dat dan klaarspelen in Joshue Tree park... da's woestijn!)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron