Een meelifter!

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Een meelifter!

Berichtdoor Exotic Life op 12 aug 2009 19:39

Hoi,

Vorige week zaterdag aan het einde van de middag moesten mijn ouders wat weg brengen naar een dorp hier een 30 minuten vandaan. Toen ze terug kwamen zeiden ze kijk, we hebben een meelifter hadden ze een enorme Agave americana "Variegata" achter in de bus staan. De plant stond langs de weg, met een bordje gratis. Me ouders waren uitgestapt en er nog eens naar gevraagd, bleek het om een oude man en vrouw te gaan die hoopte dat iemand hem mee zou nemen en deze met liefde verder wilde verzorgen. Hun konden hem niet meer verzetten en overwinteren, en dat is ook te zien aangezien sommige "bladeren" wat schade hebben.

agave1.jpg
agave1.jpg (90.99 KiB) 3951 keer bekeken


agave2.jpg
agave2.jpg (59.08 KiB) 3951 keer bekeken


Ik ga hem binnenkort uit de pot liften en alle kleintjes verwijderen, zodat ik enkel de grote Agave overhoudt. Verpotten begin ik nog niet aan, anders is hij straks voor mezelf niet meer te overwinteren. De plant zou volgens vele websites zoals de normale "blauwe" -8 a -9 moeten verdragen als deze kurkdroog staat. Voordat afgelopen winter kwam deed de normale vorm het hier prima, zelfs onbeschermd omdat ik in normale winters nooit temperaturen van -8 a -9 zie. Ik twijfel dus nog, of ik verpot hem volgend voorjaar en plant deze met pot en al in de grond en haal hem tegen de winter weer naarbinnen. Anderzijds misschien plant ik hem uit, en geef ik de plant een afdak zodat deze kurkdroog staat. Uiteraad moet de grond dan ook aangepast worden enzo, alleen zou ik ondanks ik kleine formaten al heb het zonde vinde om zo'n grote te moeten verliezen. Dilemma, waar ik gelukkig straks nog 3 lange donkere maanden heb om over na te denken! :lol:

Hoe zijn jullie ervaringen in volle grond, ik weet dat Kristof deze net zoals bij mij prima kunnen overleven al had ik de mijne moeten beschermen afgelopen winter. :P

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Een meelifter!

Berichtdoor amourath op 12 aug 2009 19:54

Mijn grootouders hadden er zo twee in volle grond staan, ik heb ze er heel m'n leven weten staan en kan me ook niet herinneren dat die ooit bescherming hebben gekregen. Toen ik ze laatst zag waren ze ongeveer dubbel zo groot als jouw meelifter, dus voorzie genoeg plaats als hij in de grond gaat.

(Ik had trouwens een hekel aan die planten als kind, ik heb me er meermaals lelijk aan bezeerd... misschien ook iets om rekening mee te houden als er soms kids in de tuin komen)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Een meelifter!

Berichtdoor Exotic Life op 12 aug 2009 20:00

amourath schreef:Mijn grootouders hadden er zo twee in volle grond staan, ik heb ze er heel m'n leven weten staan en kan me ook niet herinneren dat die ooit bescherming hebben gekregen. Toen ik ze laatst zag waren ze ongeveer dubbel zo groot als jouw meelifter, dus voorzie genoeg plaats als hij in de grond gaat.

(Ik had trouwens een hekel aan die planten als kind, ik heb me er meermaals lelijk aan bezeerd... misschien ook iets om rekening mee te houden als er soms kids in de tuin komen)


Hadden, nu niet meer dus? Afgelopen winter? Want afgelopen winter zijn er maar weinig Agave americana die onbeschermd die vochtige en lange koude hebben overleefd?

Ik heb nog een hele lege border, die door afgelopen winter niet gevuld kon worden. Daar komt hij in het midden te staan dus ruimte zat want zijn vernijnige punten inderdaad.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Een meelifter!

Berichtdoor videomaster op 13 aug 2009 05:55

Mooi exemplaar! en aan het nageslacht is ook al gedacht.... ;)
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Een meelifter!

Berichtdoor amourath op 13 aug 2009 18:34

Exotic Life schreef:Hadden, nu niet meer dus? Afgelopen winter?


Nee, het huis werd enkele jaren geleden verkocht en de nieuwe eigenaars hadden het niet zo voor die planten... :(
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Een meelifter!

Berichtdoor kristof p op 14 aug 2009 18:17

hier stond er ook zo'n exemplaar. deze stond hier ook al zolang ik het weet maar is toch bijna compleet doodgegaan na vorige winter...deze lijkt nu toch weer uittelopen van uit de wortel?

kdenk, gezien waregem toch een stuk koudere temperaturen heeft gehad dan hier. de exemplaren van je grootouders er ook zeer slecht aan toe zouden zijn geweest?

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron