Agave ferox bevoren tijdens winter

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Agave ferox bevoren tijdens winter

Berichtdoor s.janssen op 25 feb 2012 12:33

Hoi allemaal,

Vorig jaar heb ik van Paul een Agave ferox overgenomen van rond de 20 jaar oud. (Paul verbeter me als ik het niet goed heb!). Schitterende plant alleen nu de winter door...tja daar begonnen de problemen.
In de flevopolder heeft het hard gevoren tot -19 in Biddinghuizen. Ik had niet verwacht dat het zo had ging vriezen maar de plant stond kurkdroog.

De condities waren achteraf niet optimaal voor palmen en agave's. De vochtigheid is het probleem in het hout en op de tegels op de grond. A.ferox is bevoren geweest en kleurde naar donkergroen. Er is ijs gevonden in het hart van de plant.

Ik heb de plant iets te snel naar binnen gehaald wat ik niet had moeten doen.
Misschien de volgende keer in stapjes doen...

Maargoed, de plant gaat steeds slechter eruit zien, de speer is vrij los en ik heb soort van schuim in de plant aangetroffen. Ik baal hier enorm van en vind het heel vervelend voor Paul dat dit op deze manier moet gebeuren.

Wie o wie heeft goede tips?
Bijlagen
DSCF6051.JPG
DSCF6051.JPG (82.86 KiB) 7077 keer bekeken
DSCF6053.JPG
DSCF6053.JPG (77.55 KiB) 7077 keer bekeken
DSCF6054.JPG
DSCF6054.JPG (81.8 KiB) 7077 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Agave ferox bevoren tijdens winter

Berichtdoor AIREMULP op 25 feb 2012 13:02

Zonde van zon mooi exemplaar !!
Misschien kun je hem uit de pot halen en kijken of de wortels nog gezond zijn en wellicht vind je nog ondergrondse uitlopers (wortelstekken)
Voorlopig zou ik hem geen water geven op de pot, maar een klein beetje op een schotel en alleen als hij echt helemaal opgedroogd is.
Misschien dat hij nog bijkomt als alle rotte onderdelen opgedroogd zijn.
Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Agave ferox bevoren tijdens winter

Berichtdoor palmgek op 25 feb 2012 15:33

Zonde van zo'n oude plant al......
De kans dat deze nog hersteld acht ik zeer klein. Als de rot er eenmaal inzit haal je deze er niet meer uit. De plant zal hoogstwaarschijnlijk steeds zachter worden. Zoals Edwin al zei, zou ik mijn hoop vestigen op onaangetaste schieters die eventueel nog in de grond kunnen zitten.

Succes!
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Agave ferox bevoren tijdens winter

Berichtdoor s.janssen op 25 feb 2012 23:31

Ja het is echt heel erg balen, simpelweg gewoon kl''te!!
Ouders balen er op deze manier van dat ik niet meer met exoten moet beginnen en ze niet geschikt zijn voor ons klimaat. Achja...
Ik ben benieuwd of dit door een verzorgingsfout is geweest of behoorlijke pech heb gehad in de zware weken. Voor binnen is de plant te groot en helaas wordt dat niet altijd door iedereen gewaardeerd bij ons thuis..

Ik heb nu proppen papier in de vochtige spleten gedrukt en in de zon laten drogen. De plant staat tot beter weer in de garage voledig donker en koel.

:cry: :cry:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Agave ferox bevoren tijdens winter

Berichtdoor paul op 26 feb 2012 00:13

Dat is erg jammer Sylvan, maar die temperatuur kan waarschijnlijk geen enkele agave overleven.
In 2009 heb ik iets gelijkaardig voorgehad met een Agave isthmensis, niet door bevriezing maar door te nat. (zie viewtopic.php?f=32&t=174) De foto's van toen heb ik helaas niet meer, maar zo zag de plant eruit in 2008:
Afbeelding
Ik heb toen alle aangetaste delen verwijderd, ook het komplete wortelgestel, en enkel een klein gedeelte overgehouden en geplant; vorig jaar heb ik de eerste groei en wortelvorming vastgesteld!
Ik zal morgen pogen een nieuwe foto te plaatsen.
Enkel een drastische ingreep kan jouw plant een overlevingskans geven, denk ik.
Veel succes
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Agave ferox bevoren tijdens winter

Berichtdoor s.janssen op 26 feb 2012 00:23

Hoi Paul,

Fijn dat je wat laat horen en hopelijk is er nog kans op herstel.
Hoe zou ik dat bij deze plant moeten doen?

Heb je daar een iets duidelijker uitleg voor?
Ik vind het erg jammer dat op deze manier jou plant er zo slecht aan toe is.
De dodelijke temperaturen hadden we natuurlijk niet op gerekend.
Ik zie bij jou ook de plant nog op de foto staan.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Agave ferox bevoren tijdens winter

Berichtdoor palmgek op 26 feb 2012 08:51

s.janssen schreef:De dodelijke temperaturen hadden we natuurlijk niet op gerekend.
Ik zie bij jou ook de plant nog op de foto staan.


Ik houd iedere winter rekening met dergelijke temperaturen. Het is en blijft Nederland en dus geen zuid Europa. Ditsoort planten zijn simpelweg niet hard genoeg voor het nederlandse klimaat.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Agave ferox bevoren tijdens winter

Berichtdoor s.janssen op 26 feb 2012 13:59

Heb je helemaal gelijk in. Ik had verwacht als ze kurkdroog stonden dat deze temperaturen minder uitmaakte zolang ze maar droog stonden. Maarja..daar leer je weer van! :?

Vandaag ga ik de plant is onderhanden nemen, ben benieuwd!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Agave ferox bevoren tijdens winter

Berichtdoor s.janssen op 26 feb 2012 16:52

Wat een werk maar ik vrees toch het ergste..
De plant ruikt en alle delen van de plant zijn nat en bladeren zijn te bewegen.

Laat de knol (zo kan je het wel noemen) drogen op kamertemperatuur en hopelijk is het nog de moeite.
Bijlagen
DSCF6084.JPG
Rest afval
DSCF6084.JPG (73.83 KiB) 6984 keer bekeken
DSCF6082.JPG
DSCF6082.JPG (91.4 KiB) 6984 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Agave ferox bevoren tijdens winter

Berichtdoor paul op 26 feb 2012 21:49

Dit is een foto van deze morgen (was ganse dag het huis uit, en dus nu pas een antwoord, maar wat te laat)
Afbeelding
dit is dus geen uitloper, maar het groeipunt van de oorspronkelijke agave. In de eerste foto is dit groeipunt nog verborgen in de "speer".
Alle aangetaste bladeren heb ik toen afgepeld, niet blind afgesneden; ook de wortels verwijderd tot wanneer de kern geen bruine aantasting meer had, en hetgeen overbleef behandeld zoals een topstek van een cactus of euphorbia. Na 2 jaar, dus vorig jaar, was er pas opnieuw wortelvorming.
Ik zie dat het hart niet aangetast is, dus zal er mogelijk ook nieuwe groei komen, maar het zal waarschijnlijk tijd vergen.
Veel succes
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten