Jacaranda

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Jacaranda

Berichtdoor draco op 07 okt 2015 01:19

Op internet zijn genoeg afbeeldingen te vinden van Jacaranda mimosifolia waarbij de plant vol in blad bloeit. Ik had jarenlang een doorleefd exemplaar dat knoestig was geworden van de jaarlijkse snoeibeurt. Deze overwinterde bij ± 10°C en verloor desondanks in de loop van de winter geleidelijk het blad. Dat zal ook in Zuid Europa vaak het geval zijn. Bloei heb ik nooit meegemaakt waarschijnlijk mede als gevolg van het regelmatig kortwieken van de plant. In de koude net vorstvrij gehouden kas lukt het me sindsdien niet meer om deze plant in leven te houden. De hortus VU had een paar jaar geleden hun als kuipplant gehouden Jacaranda 's zomers in bloei terwijl deze (nog) vol in blad was. Overwintering bij 10 - 15 °C lijkt mij de meeste kans te bieden op de bloei. De knoppen komen vermoedelijk net als bij Paulownia tomentosa al in het najaar tot ontwikkeling. Mijn toenmalige Paulownia heeft slechts één seizoen gebloeid omdat meestal de knoppen 's winters bevroren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Jacaranda

Berichtdoor Carlo op 09 okt 2015 00:29

Ik heb ze ook al een paar keer zien bloeien terwijl ze vol met blad stonden. Dit was telkens in oktober in zuid Spanje. Tevens maar een tros of twintig in de gehele boom.
De volledig paarse bomen die je op het internet vind heb ik nooit gezien.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1924
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten