Pinus Pinea stekken

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Pinus Pinea stekken

Berichtdoor daniell op 23 okt 2016 00:25

Iemand ervaring met het stekken van de parasolden? Winterhard in Nederland? Bedankt!
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Pinus Pinea stekken

Berichtdoor draco op 23 okt 2016 01:19

Om de hoek hier stond een fraai volwassen exemplaar van Pinus pinea in een voortuin. Die werd helaas door de eigenaar onlangs tot brandhout verwerkt. Of deze te stekken is, weet ik niet. Cultivaren van coniferen worden meestal geënt. Pinus pinea wordt vaak gezaaid om binnenkort weer als bepoederde minikerstboom op de kerstmarkten te verschijnen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Pinus Pinea stekken

Berichtdoor daniell op 24 okt 2016 01:43

;) In Zuid-Frankrijk hebben de buren het voor hun terras gedaan om minder inkijk te creëren. Pakweg drie jaar later gingen ze verhuizen en waren het al kleine boompjes. Wij hebben ze toen na de overdracht stiekem weggezaagd om te voorkomen dat de nieuwe bewoners ze zouden laten doorgroeien en van het strand een bos zouden maken! Het is dus wel degelijk mogelijk. Hoe het alleen gedaan kan worden weet ik niet. Ik verwacht niet dat er duur stekpoeder aan te pas is gekomen, maar ze gewoon zo in de zandgrond zijn gezet. Ik heb dit dus nu bij het raam in een potje met aarde ook geprobeerd. De stek komt van een Pinus Pinea die al jaren hier een paar straten verderop in een normale zandgrond zonder verhoging groeit. Ik ga er vanuit dat het dus een lekker winterharde is.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Pinus Pinea stekken

Berichtdoor draco op 24 okt 2016 16:03

Door Dave's Garden en Keith Rushford in Conifers wordt Pinus pinea aangeduid als zone 8 plant. Wintergroene coniferen kunnen bovendien tijdens vorst te leiden hebben van de combinatie met zon en uitdrogende wind. Het feit dat de genoemde parasolvormige den in onze wijk -20°C vorst ongeschonden overleefde, doet mij vermoeden dat het niet deze soort was ?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Pinus Pinea stekken

Berichtdoor zezinho op 25 okt 2016 00:43

Heb er gezaaid en dat gaat heel gemakkelijk. Zijn nu 2,5 jaar oud en hebben de twee laatste winters gemakkelijk overleefd in volle grond. Zijn nu al een goeie meter hoog en groeien snel.
Wilfried
Avatar gebruiker
zezinho
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 20 okt 2010 17:24
Woonplaats: 9340 smetlede (oost-vlaanderen)
95 bedankjes

Re: Pinus Pinea stekken

Berichtdoor daniell op 25 okt 2016 01:01

Wilfried,

Heb je ze in de volle grond gezaaid of in een pot met zaaigrond?
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Pinus Pinea stekken

Berichtdoor zezinho op 25 okt 2016 12:38

In een potje met zaaigrond , huishoudfolie erover en op een zonnige vensterbank. Zaden kwamen van Cadaques ( Costa Brava , boven Girona) en waren super vers. Ze werden verzameld tijdens de eerste week van oktober 2012 en gezaaid in het voorjaar van 2013.
De eerste winter werden ze in pot gehouden en overwinterd in de serre bij 5 a 6 Gr. Vanaf het voorjaar van 2014 staan ze in volle grond. Ik had mij in mijn vorig bericht wel vergist. Ze zijn dus 3,5 jaar oud. Ook de lengte had ik wat onderschat.
De grootste meet nu 1,90 m en heeft een stamdiameter van 4,5 cm.
Wilfried
Avatar gebruiker
zezinho
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 20 okt 2010 17:24
Woonplaats: 9340 smetlede (oost-vlaanderen)
95 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten