Uitplanten manihot grahamii

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Uitplanten manihot grahamii

Berichtdoor Hitch op 21 okt 2022 17:47

Stekken gaat erg makkelijk. Heb dit vroeger ook regelmatig gedaan met mijn plant. Zaden van mijn plant heb ik nooit kunnen laten kiemen.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Uitplanten manihot grahamii

Berichtdoor hoekievld op 24 okt 2022 12:56

Hitch schreef:Stekken gaat erg makkelijk. Heb dit vroeger ook regelmatig gedaan met mijn plant. Zaden van mijn plant heb ik nooit kunnen laten kiemen.


Hi Hitch,

Wat is volgens jou de beste methode om te stekken?
Heb je een soort beschrijving?

Dank
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: Uitplanten manihot grahamii

Berichtdoor tbird44 op 22 feb 2023 07:16

Ik heb er 2 staan.
1 in pot en 1 in de vollen grond die ik er trouwens wel elke winter uithaal.
Moet zeggen dat het verschil klein is kwa groei
In de volle grond was 20cm groter maar het blad was door de regen en hagel niet echt mooi meer.
Die in pot stond in de serre en was perfect.
Wel begon het blad eerder te vallen
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes

Re: Uitplanten manihot grahamii

Berichtdoor hoekievld op 22 feb 2023 11:11

tbird44 schreef:Ik heb er 2 staan.
1 in pot en 1 in de vollen grond die ik er trouwens wel elke winter uithaal.
Moet zeggen dat het verschil klein is kwa groei
In de volle grond was 20cm groter maar het blad was door de regen en hagel niet echt mooi meer.
Die in pot stond in de serre en was perfect.
Wel begon het blad eerder te vallen


Ik heb hem eerst een jaar in pot gehad en groeide voor geen meter. Vorige zomer in de volle grond en groeide van 40 cm hoog naar 2 meter hoog in 1 seizoen. ik heb de stam wel met vliesdoek ingepakt gehad tegen de vorst, deze lijkt nog gezond te zijn. De wat dunnere takken die niet ingepakt waren lijken dood gevroren. Ben benieuwd wanneer hij weer uitloopt
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: Uitplanten manihot grahamii

Berichtdoor Tropical Gardening op 22 feb 2023 17:10

Is een slow-starter. Komt pas echt laat op gang en heeft echt warm weer nodig. Maar als hij eenmaal gaat... ;)
Avatar gebruiker
Tropical Gardening
 
Berichten: 185
Geregistreerd: 12 okt 2022 00:40
Woonplaats: Ossendrecht
31 bedankjes

Re: Uitplanten manihot grahamii

Berichtdoor hoekievld op 24 feb 2023 17:27

Tropical Gardening schreef:Is een slow-starter. Komt pas echt laat op gang en heeft echt warm weer nodig. Maar als hij eenmaal gaat... ;)


Ik heb er wel steeds vogels inzitten die het leuk vinden de jongste takken (die al kapot gevroren zijn) eraf te trekken :lol:
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: Uitplanten manihot grahamii

Berichtdoor Troposfeer op 27 feb 2023 15:44

Ooit had ik een kieming van 5 zaden van de 45 (waren zaden van eigen 2 planten). Die opbrengst heb ik later nooit meer gehaald. De zaailingen heb ik op de exotenruilbeurs in Haps geruild/verkocht.

Op 1 na, die nam ik mee later naar Portugal. De eerste jaren werd die telkens aangevallen door woelratten. Toen heb ik hem verplaatst en in een plantgat met kippengaas gezet. Inmiddels is het een aardig boompje van circa 4m hoog en breed die ieder jaar een beetje invriest (zelfs bij lichte vorst doen ze dat). Maar: hij zaait zich uit. Ik heb alweer 3 mooie exemplaren in pot (misschien kunnen we ruilen?), en diverse kleintjes rondom de moederboom.

Volgens mij moet Manihot grahamii een koudeperiode hebben voordat de zaden kiemen. De weggeschoten zaden kiemen het jaar daarop massaal, dus kiemkrachtig is het zaad wel. Het kan ook zijn dat ze een groot temperatuurverschil nodig hebben tussen dag en nacht, zoals Echium-soorten... Bij 30 graden in een stoofje gaat niet werken, denk ik.

Groet van Evert
Troposfeer
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 21 mei 2019 14:05
Woonplaats: Celorico de Basto, Portugal
5 bedankjes

Re: Uitplanten manihot grahamii

Berichtdoor Tropical Gardening op 02 maart 2023 10:34

Troposfeer schreef:
Volgens mij moet Manihot grahamii een koudeperiode hebben voordat de zaden kiemen. De weggeschoten zaden kiemen het jaar daarop massaal, dus kiemkrachtig is het zaad wel. Het kan ook zijn dat ze een groot temperatuurverschil nodig hebben tussen dag en nacht, zoals Echium-soorten... Bij 30 graden in een stoofje gaat niet werken, denk ik.

Groet van Evert


Toch wel, maar ik denk dat ze ook een korte koude periode nodig hebben. De Manihots die ik afgelopen november heb gezaaid zijn allemaal opgekomen. Dus 100% opkomst! Direct van de boom in een 30 graden stoof (zaai en stekgrond). Helaas zijn er een aantal zaailingen verloren gegaan omdat ze gigantisch snel waren doorgeschoten. Dus dat moet ik de volgende keer beter in de gaten houden. Ook zijn ze gevoelig voor schimmel. Zo staan ze er nu bij. Als de vorst voorbij is gaan ze de koudere schuur in.
Bijlagen
20230301_150402.jpg
Manihot zaailingen
20230301_150402.jpg (217.13 KiB) 5204 keer bekeken
Avatar gebruiker
Tropical Gardening
 
Berichten: 185
Geregistreerd: 12 okt 2022 00:40
Woonplaats: Ossendrecht
31 bedankjes

Re: Uitplanten manihot grahamii

Berichtdoor hoekievld op 03 maart 2023 12:37

ja ,volgens mij schimmelen die zaden redelijk snel weg.
Hier is nog altijd niets opgekomen van de 40 a 50 zaden die ik heb. :?
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten