Gevraagd: Eucalyptus ervaringen

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Gevraagd: Eucalyptus ervaringen

Berichtdoor Therese Corneille op 30 maart 2013 21:26

Wij willen half april in onze tuin enkele Eucalyptussen planten, omdat wij "veel blad" nodig hebben voor onze kweek van wandelende takken is onze keuze gevallen (naar aanleiding van advies van Hans Prins,
www.degroeneprins.nl,) op de volgende soorten:

neglecta
subcrenulata
coccifera
urnigera
stellulata

Wie heeft ervaring met een of meerdere van deze soorten?
Bij voorbaat dank voor alle info, groetjes
Therese
Therese Corneille
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 30 maart 2013 21:14
3 bedankjes

Re: Gevraagd: Eucalyptus ervaringen

Berichtdoor jos944 op 30 maart 2013 21:43

ik heb niet specifiek ervaring met deze soorten maar wel ervaring met eucaluptussen in het algemeen.

mijn ervaring (en deze heb ik ook gehoord van een hovenier/bioloog) is koop altijd een kleine eucalyptus (niet meer dan 1 meter hoog in de pot.

Eucalyptus schijnt een zeer lange penwortel te maken. En deze penwortel wordt zeer slecht aangemaakt bij een grote plant in een pot.
Ga je deze daarna in de volle grond plaatsen kan het soms jaren duren voor hij weer een penwortel aanmaakt.

Kleine plantjes zijn wel wat gevoelig voor vorst maar maken zeer snel een lange penwortel aan.
En aangezien een eucalyptus makkelijk 1 meter in hoogte groeit in 1 jaar kies ik altijd voor een klein plantje.

In mijn vorige woning had ik er eentje staan die ik als klein plantje (30cm) in een schaduwhoekje had geplaatst (met maar 2 uurtjes zon aan het einde van de dag). 3 jaar later moest ik hem toppen omdat die meer dan 1 meter boven de houten schutting stond.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Gevraagd: Eucalyptus ervaringen

Berichtdoor Therese Corneille op 30 maart 2013 22:42

@Jos

Bedankt voor jouw ervaringen, wij gaan daar zeker en vast rekening mee houden!

Wie heeft er voorts ervaringen met leveranciers van Eucalyptus zaad?

Wij hebben er een drietal gevonden:

http://www.vreeken.nl
http://www.exogarden.nl
http://www.sunshine-seeds.de

Vooral deze laatste website heeft heeeeeel veeeeeel keuze!
Therese Corneille
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 30 maart 2013 21:14
3 bedankjes

Re: Gevraagd: Eucalyptus ervaringen

Berichtdoor Hitch op 31 maart 2013 00:58

De lijst die bovenin het topic staat zijn in mijn ogen nu niet meteen de beste soorten voor ons klimaat.
Zelf heb ik er ook al aardig wat geprobeerd maar de enige die het hier goed doet is de Eucalyptus gunnii 'Azura'. De gewone E. gunnii die even oud/groot was als de Azura's heeft het niet gehaald deze winter en heeft slechts -11 gehad. Raar want mijn eerste 2 Eucalyptussen waren beiden gewone E. gunii's en deze hebben hier de 6 m gehaald voor de winters met -20/-22 er korte metten mee maakten.
E. pauciflora en E. debeuzevillei zouden beiden sterker en harder moeten zijn dan de E. gunnii maar deze overleefden de winters hier niet. Naar ik gehoord heb zijn ze uit zaad niet zo makkelijk op te kweken en zelf zou ik ook gewoon kiezen voor planten van 50 cm/100 cm en deze vroeg in het voorjaar uitplanten. Tegen het einde van het seizoen kunnen ze al makkelijk 2 tot 2.5 m hoog zijn (afhankelijk van de soort) en dan hangt alles af van wat voor winter ze voor de kiezen gaan krijgen. Komen ze deze door dan groeien ze het jaar erop er nog 1 tot 2 m bij en dan zijn ze ook al veel sterker.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Gevraagd: Eucalyptus ervaringen

Berichtdoor junglegarden op 31 maart 2013 11:21

De coccifera heb ik een aantal jaar in de tuin gehad en kwam zonder bescherming de winters door maar op onverklaarbare wijze is deze dood gegaan net als de debeuzevillei die ik daarvoor had, de sterfte kwam niet door de vorst in ieder geval.
Avatar gebruiker
junglegarden
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 17 sep 2012 17:18
Woonplaats: Gemeente Katwijk
11 bedankjes

Re: Gevraagd: Eucalyptus ervaringen

Berichtdoor Therese Corneille op 31 maart 2013 11:28

Hallo Hitch,

Bedankt voor jouw reactie.

Bijgaand een link naar de website van Ferdinandushof, Overslag (Zeeuws-Vlaanderen)

http://www.ferdinandushof.nl/

Bij deze kwekerij heeft men een behoorlijke "collectie" Eucalyptussen:

http://www.ferdinandushof.nl/planten2.htm

De volgende eucalyptussen zijn als bomen te zien op de kwekerij :

Eucalyptus glaucescens (12 meter hoog)
Eucalyptus pulverulenta (6 meter)
Eucalyptus perriniana (6 meter)
Eucalyptus parvifolia (9 meter)
Eucalyptus pauciflora (6 meter)
Eucalyptus niphophila (5 meter)
Eucalyptus niphophila pendula (6 meter)
Eucalyptus mitchelliana (6 meter)
Eucalyptus coccifera (4 meter)
Eucalyptus debeuzevillei (3 meter)
Eucalyptus nitens (5 meter)
Eucalyptus urnigera glauca (6 meter)

Overslag is ongeveer 4 km verwijderd van onze woonplaats en in samenwerking met Ferdinandushof hopen wij er ook in te slagen "onze" Eucalyptussen "gezond en wel" te houden.

Desalniettemin vernemen wij graag zowel positieve als negatieve ervaringen met Eucalyptus
planten en/of zaad.

Groetjes
Therese
Therese Corneille
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 30 maart 2013 21:14
3 bedankjes

Re: Gevraagd: Eucalyptus ervaringen

Berichtdoor jaak op 31 maart 2013 16:48

ik heb nu 3 jaar een Eucalyptus debeuzevillei staan en aangeplant toen het 10cm groot was, nu gaat die naar de 4 meter is nog nooit beschermd geweest en staat er heel mooi bij,de Eucalyptus staat hier in kleigrond.

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Gevraagd: Eucalyptus ervaringen

Berichtdoor Therese Corneille op 31 maart 2013 17:41

@Jaak,

Bedankt Jaak, Temse is natuurlijk niet zo heel ver verwijderd van Axel en Overslag en ook bij ons is het kleigrond.

Groetjes
Therese
Therese Corneille
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 30 maart 2013 21:14
3 bedankjes


Re: Gevraagd: Eucalyptus ervaringen

Berichtdoor Gerrit Graat op 05 apr 2013 09:31

De Air - Pots worden in Haps op de Lentefair /Tuinbeurs op 4 en 5 Mei gedemonsteerd en zijn de groei van de wortels in levende lijve te zien.Ook kunnen er Air-Pots besteld worden,afname vanaf 10 stuks.Vraag naar de prijzen stuur mij dan een PM tje.

Gerrit
www.lentefairhaps.nl
Gerrit Graat
 
Berichten: 202
Geregistreerd: 06 feb 2010 13:41
Woonplaats: Haps
12 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten