Gevraagd: Eucalyptus ervaringen

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Gevraagd: Eucalyptus ervaringen

Berichtdoor Remy op 17 maart 2014 17:37

Klopt, van 's ochtend tot 's avonds volle zon en in de winter beschut tegen noordoostenwind.
En mocht het hevig gaan stormen kan ik die lantaarnpaal evt misbruiken als steun. Dus aan alles is gedacht :lol:
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Gevraagd: Eucalyptus ervaringen

Berichtdoor TheLizard op 20 maart 2014 14:50

Ik heb meerdere soorten geprobeerd. De meeste hebben na hun eerste winter het loodje gelegd. De rest na de 2de winter.... :(
TheLizard
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 13 dec 2012 13:42
6 bedankjes

Re: Gevraagd: Eucalyptus ervaringen

Berichtdoor AIREMULP op 20 maart 2014 20:02

Gewoon weer opnieuw proberen de volhouder wint :D
Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Gevraagd: Eucalyptus ervaringen

Berichtdoor maurits187 op 23 maart 2014 00:08

Eucalyptus pauciflora ssp niphophila, Eucalyptus pauciflora ssp debeuzevillei en Eucalyptus gunnii 'Azura' zijn hier winterhard en zijn al door een paar behoorlijke koude winters gekomen zonder schade. Check dit voor meer info: http://www.tropische-tuin.nl/eucalyptus.html
maurits187
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 08 jun 2009 11:56
Woonplaats: schoonebeek
8 bedankjes

Re: Gevraagd: Eucalyptus ervaringen

Berichtdoor Remy op 06 jul 2014 05:03

Remy schreef:Afbeelding

@ Edwin, de gunni azura staat al een week of 3 op zijn plaats en sinds deze week begint hij al uit te lopen! Hij heeft duidelijk geprofiteerd van het mooie voorjaarszonnetje! Hopelijk camoufleert hij binnen een paar jaar die lelijke lantaarnpaal. ;)


Inmiddels zijn we in juli en gaat de groei al richting de 2.5 meter! Echt niet normaal wat een blikvanger! Zal binnekort weer eens een foto plaatsen.
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Gevraagd: Eucalyptus ervaringen

Berichtdoor AIREMULP op 06 jul 2014 20:08

Mooi Remy.
Ben benieuwd naar de foto.Hier waren de eucalyptussen ook al vroeg op gang door de zachte winter en groeien ook gigantisch hard .
Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Gevraagd: Eucalyptus ervaringen

Berichtdoor Remy op 18 jul 2014 07:51

Hierbij een recente foto, een mooie vergelijking hoe hard deze bomen kunnen groeien. Ik vind de groei ook mooi opgaand, ik heb nog maar 1 zijtak wat bij hoeven te snoeien.

Afbeelding

Inmiddels heb ik aan de achterkant ook wat zaailingen van kwekerij koala geplant; Perriniana, Neglecta, Niphophila, Debeuzevillei en Parvifolia. Van alles heb ik ook nog een back-up die ik verder in pot op ga kweken.
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Gevraagd: Eucalyptus ervaringen

Berichtdoor AIREMULP op 19 jul 2014 11:07

Hij word mooi hoor :thumb_up:
De soorten die je aangeschaft hebt doen het hier al jaren goed in de tuin. alleen de neglecta is de enige die hier veel bladschade opliep na een strenge winter en gedeeltelijk terug afvroor .
Kleine eucalyptussen uitpoten in de tuin daar heb ik alleen maar slechte ervaringen mee ,dus ik kweek ze op in een 40 liter kuip en ze gaan dan het eerste jaar naar binnen en het tweede voorjaar plant ik de boompjes die inmiddels 1.50 a 2 meter zijn uit . Ze zijn dan een stuk sterker en hebben dan wat meer verweer tegen de vorst.
Ben benieuwt hoe de boompjes bij jou de winter door komen.
Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Gevraagd: Eucalyptus ervaringen

Berichtdoor StefanH op 24 jul 2014 23:16

Bij onze chalet in Burgh-Haamstede heb ik afgelopen jaar (april) een Eucalyptus pauciflora ssp debeuzevillei en een (gewone) Eucalyptus gunnii aangeplant. Wat een verschil in groeisnelheid zeg! Beide waren zo'n 20-30 cm hoog tijdens het aanplanten. Gezien de locatie van aanplant zal de gunnii volgend jaar getopt gaan worden, mocht deze ooit de intentie krijgen een tak op de schuur van de buren te laten vallen. 8-) De debeuzevillei zal nog wel een aantal jaar vrijelijk zijn gang mogen gaan.

Afbeelding
Eucalyptus gunnii

Afbeelding
Eucalyptus pauciflora ssp debeuzevillei
Groeten,
Stefan
StefanH
 
Berichten: 287
Geregistreerd: 05 feb 2013 14:37
28 bedankjes

Re: Gevraagd: Eucalyptus ervaringen

Berichtdoor kenbeimer op 14 dec 2014 14:06

Hitch schreef:Naar ik gehoord heb zijn ze uit zaad niet zo makkelijk op te kweken en zelf zou ik ook gewoon kiezen voor planten van 50 cm/100 cm en deze vroeg in het voorjaar uitplanten.

Ik zit in dezelfde situatie, maar heb hier graag wat meer zekerheid in. Het betreft gezaaide Debeuzevillei exemplaren, welke ook volgend voorjaar (op advies) de volle grond in gaan. Maar wat is nu eigenlijk "vroeg in het voorjaar"? Is dit april? februari? of toch na ijsheiligen?
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 22 jan 2013 10:01
Woonplaats: Oldenzaal
1 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten