Magnolia grandiflora

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Magnolia grandiflora

Berichtdoor ick op 16 apr 2013 10:32

dat bedoel ik, zulke mooie grote exemplaren zie je her en der staan, prachtig Jann! Ach, had ik maar genoeg ruimte... :?

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Magnolia grandiflora

Berichtdoor jann op 16 apr 2013 23:55

Dit zijn foto's van 2009-2010,voor de winter heb ik hem flink terug gesnoeid hij werd
zo breed dat ik het gazon bijna niet meer kon maaien en dat is 5 meter breed.
Deze snoeibeurt heeft hij om de 2a3 jaar nodig.

Jann.
Avatar gebruiker
jann
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 31 dec 2012 01:05
Woonplaats: Nederweert
18 bedankjes

Re: Magnolia grandiflora

Berichtdoor Dennis_S op 17 apr 2013 07:50

Heel mooi inderdaad. Ik hoop dat ik ook in de snoeifase kom ;). Ik heb er een aangeschaft: een M. g. 'rubra' blijkbaar ook wel bekend onder de naam 'Gallisoniere' oid. Deze is bijna 4 m hoog en heeft een mooie volle kroon maar een in verhouding dunne stam van nog geen 4 cm dik. Het zal mij benieuiwen. Ik verwacht voorlopig niet zoveel omdat de kluit (potgeteeld) niet zo groot was en ik wat wortelschade (vorst) zag. maar hij staat in de vollegrond in een stuk met mooie doorlatende, humeuze grond.

Bloemen vindt ik niet zo heel belangrijk. Ook geen idee of dit een goed bloeiende cv is. ik ben vooral weg van het diepgroene blad met de fraaie bruinrode onderkant. En dat heeft deze wel heel mooi!

Jann, op wat voor soort grond staat die van jou? Zand? of klei?
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Magnolia grandiflora

Berichtdoor JmC4c op 17 apr 2013 20:24

Jann, Een prachtige Grandiflora heb je daar :thumb_up:
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Magnolia grandiflora

Berichtdoor jann op 17 apr 2013 23:22

Hallo Dennis.

Bij mij staat hij in zandgrond.

Jann
Avatar gebruiker
jann
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 31 dec 2012 01:05
Woonplaats: Nederweert
18 bedankjes

Re: Magnolia grandiflora

Berichtdoor cpo op 24 apr 2013 19:09

Dit jaar het 3e seizoen voor onze grandiflora, het ding groeit amper.... :cry:
Hij is nog niet zo groot, nog geen meter, maar ik vind het een futloos ding, er gebeurt gewoon niks lijkt het wel...
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Magnolia grandiflora

Berichtdoor Gerritzen op 24 apr 2013 20:48

Ook ik heb de Exmouth sinds een jaar of acht. Altijd onbeschermd gebleven. Staat bij mij ook in het zand en heeft daardoor een langzame groei. Bloeit ieder jaar in de zomer, dus ik begrijp niet dat bij Remy de bloemknoppen kunnen bevriezen!

groet,
René
Avatar gebruiker
Gerritzen
 
Berichten: 438
Geregistreerd: 17 nov 2012 20:04
Woonplaats: Almere
57 bedankjes

Re: Magnolia grandiflora

Berichtdoor KevinC op 25 apr 2013 17:42

Ik heb 2 kleine struiken van ongeveer 70cm in de volle grond staan en ze hebben geen schade opgelopen deze winter.
Had er ook nog 2 in pot buiten laten staan waarvan er 1 niet zo gezond meer lijkt.


Bij boomkwekerij De Bruyn in Begijnendijk staan een zeer groot exemplaar in de volle grond, heb er nog nooit enige vorm van vorstschade aan gezien. Staat wel een beetje beschut door het magazijn dat er vlakbij staat.
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Magnolia grandiflora

Berichtdoor Dennis_S op 25 apr 2013 17:52

Ik heb wat onderzoek gedaan en kan ook niet anders concluderen dat ook van deze exotische Magnolia de wortels het zwakste punt zijn. Overal waar ik planten de laatste tijd uit de potten haalde, en dat was van exemplaren die afgelopen winter hier gestald zijn geweest, zag ik dat delen van of zelfs het hele wortelgestel verrot waren. Bruine, zachte wortels. Eerst dacht ik, dat hoort zo, ik had enige twijfel. Tot ik exemplaren tegenkwam waar maar een deel van de kluit er zo uit zag. Dat waren potten die tegen een muur stonden. Het deel van de kluit tegen de muur was nog prima, terwijl de andere zijde bruin was. Met andere woorden, de beschutting en/of uitstraling van de muur heeft er blijkbaar voor gezorgd dat dat deel van de kluit nog goed was.

In de grond is het natuurlijk veel beter beschermd. En ik vermoed, zo ook de ervaringen hier, dat als de wortels eenmaal wat ouder en dikker zijn, deze minder kwetsbaar zoniet helemaal winterhard zijn.

Ik heb er een gekocht waar helaas ook een deel van de kluit slecht was. Maar niet zoveel, dus ik heb goede hoop. Ik ga de kluit toch maar wel beschermen de komende jaren tot ik echt goede groei zie. De berichten zijn wisselend: ik lees dat ze langzaam groeien, maar ook dat ze tegen de klippen op groeien. Ik hoop er ergens tussenin te zitten hier op het arme zand.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Magnolia grandiflora

Berichtdoor jann op 25 apr 2013 20:25

Mijn Magnolia staat vanaf 2001 in de volle grond,heeft ieder jaar goed gebloeid,in al
die jaren heeft hij nauwelijks vorstschade gehad en wordt hij elk jaar licht gesnoeid
om hem in model te houden,om de 2a3 jaar moet er echt flink gesnoeid worden er zijn scheuten bij die 30 tot 40 cm.per jaar groeien.

Jann.
Avatar gebruiker
jann
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 31 dec 2012 01:05
Woonplaats: Nederweert
18 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten