Wind brekende struik

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Wind brekende struik

Berichtdoor MiniMaui op 28 sep 2013 22:18

Benoit schreef:Sorry MiniMaui, ik had blijkbaar niet zo goed gelezen: geen coniferen/cypressen dus.

Wat betreft de laurier (de echte dus), daar heb ik ook al over gelezen dat ze bij -12 het loodje zouden leggen. Hier(in Oost Vlaanderen) heb ik nochtans een exemplaar staan van meer dan 30 jaar oud (was tot vorig jaar ongeveer zes meter hoog en breed), en zelfs na de twee afgelopen winters was er geen bruin blaadje aan te zien.

Of waarom probeer je niet eens een eucalyptus (de gunnii 'azura' zou extreem winterhard zijn). Regelmatig snoeien en je hebt een prachtige exotische struik.


Oost-Vlaanderen. Die moet in die 30 jaar toch wel temperaturen onder de -12 hebben gezien. Bladschade zou, volgens internet, zelfs al bij -7 optreden. Blijkbaar een stuk harder dan men beweert :)

Eucalyptus kon ik eigenlijk alleen als boom. Als daar een beetje een dichte heg van te maken valt is dat ook wel interessant!
MiniMaui
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 25 sep 2013 13:10
1 bedankjes

Re: Wind brekende struik

Berichtdoor Hitch op 29 sep 2013 09:40

Ja van Eucalyptus kun je idd gewoon een haag maken. Wanneer de boom kapotvriest komt hij trouwens altijd met scheuten terug uit de kluit en word hij van nature een struik en haalt geen boomvorm meer.

Misschien nog een ideetje voor struik... Poncirus trifoliata. Hoef je meteen ook nooit meer te vrezen voor inbrekers oid aan die kant van de tuin :lol: Word in mediterrane landen veel aangeplant als erfafscheiding.

Tuurlijk zal het kostenplaatje ook wel meespelen denk ik en dan hangt het er ook wat van af hoe lang jou haag uiteindelijk moet worden.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Wind brekende struik

Berichtdoor Eric08 op 29 sep 2013 09:45

Benoit, heb je een foto van een Eucalyptus die gesnoeid is als haag/heg? ben nieuwsgierig naar het resultaat .grts Eric
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: Wind brekende struik

Berichtdoor Benoit op 29 sep 2013 10:01

@Eric08, nee ikzelf heb dat niet, maar even googelen op 'eucalyptus hedge' leverde me volgend resultaat:
http://www.diomedia.com/public/;jsessio ... tails.html

Het is toevallig een foto van de E. gunnii 'azura' die regelmatig aangeboden wordt in tuincentra, ik heb ze ook nog nooit ergens onvertakt gezien (waarschijnlijk worden ze bij de kweker al eens gesnoeid zodat ze compacter zouden groeien). Vorig jaar heb ik er zelf eentje gezet, en ik moet wel zeggen; het compacte gaat er snel uit ;)
Benoit
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 15 aug 2013 09:05
0 bedankjes

Re: Wind brekende struik

Berichtdoor Eric08 op 29 sep 2013 10:14

Bedankt Benoit, dat ziet er speciaal uit.
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: Wind brekende struik

Berichtdoor Nody op 30 sep 2013 05:28

De eucalyptus gunnii's verliezen al snel het binnenste blad dat wordt overschaduwd door de buitenste bladeren, dus wordt vrij snel een 'holle' bladkroon. Ook als struik.

Ik zou eerder een eucalyptus neglecta nemen als je een heg van eucs wilt. Deze worden veel voller en bossiger en hebben minder de neiging de lucht in te schieten (wat ze uiteindelijk allemaal wel doen). Ze kunnen ook het beste tegen schaduw van alle winterharde eucs.
Avatar gebruiker
Nody
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 14 nov 2011 00:12
Woonplaats: Arnhem
23 bedankjes

Re: Wind brekende struik

Berichtdoor daniell op 14 sep 2017 16:09

Olijfwilg is inderdaad gewoon praktisch volledig winterhard in Nederland. Die doet het hier op een schaduwplek op het oosten ook prima. Nooit bladschade. Choisya ternata 'White dazzler' en Gardenia 'Keims Hardy' cultivars zijn praktisch volledig winterhard op beschutte plaatsen op het zuiden zonder oostenwind. Ze tolereren ook iets schaduw. Als je ze op een oostelijke plek zet lopen ze denk ik wel wat bladschade op, maar omdat ze klein blijven zijn ze ook gemakkelijk te beschermen mocht het eens -20 worden. Beide ruiken heerlijk. Gardenia bloeit zelfs het hele seizoen door.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Wind brekende struik

Berichtdoor erna op 18 sep 2017 23:07

Misschien is een magnolia grandiflora ( bladhoudend) een optie ?

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Wind brekende struik

Berichtdoor Willem1 op 26 sep 2017 00:16

Wat een leuk topic! Bij het ontwerpen en (later) aanleggen van een subtropische border probeer ik een bescherming van noordwest tot zuidoost aan te houden, uit deze hoeken kan in de winter een vriesdrogende wind waaien.
Deze wind probeer ik in eerste instantie te remmen met een verhoogde border. Achter deze barrière zou ik wat wilgen-tenen-matten plaatsen om nog meer luwte te creëren. Op de verhoogde border kun je een niet woekerende bamboe, een choisya ternata of een fatsia japonica plaatsen. Toch blijft bij mij de bamboe de voorkeur hebben....

De naar maaiveld aflopende borders kunnen wij "volplanten" met exoten die van droge grond houden (bv een Yucca). Kies hier ook voor exoten die graag in droge afwaterende grond overwinteren (denk bv aan gembers en canna's).

Door het aanbrengen van hoogte variatie in de tuin ontstaan er ook lage gedeelten waar gemakkelijk water blijft staan in natte perioden, hier kunnen we planten plaatsen die graag wat extra water onder de voeten hebben.

Ok, een beetje grondverzet kost wat inspanning maar elk nadeel heeft uiteindelijk z'n voordeel.

Groet, Wim

http://www.vista-verde.nl
Avatar gebruiker
Willem1
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 19 feb 2012 17:39
Woonplaats: Beilen
5 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten