Wind brekende struik

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Wind brekende struik

Berichtdoor MiniMaui op 25 sep 2013 19:08

Om een beter microklimaat te maken ben ik op zoek naar een dichte, groenblijvende struik of haagplant die zonder bescherming en zonder (blad)schade de Nederlandse winter kan doorstaan.
Het is de bedoeling dat wind er niet doorheen komt en dat het mediterraan of tropisch oogt. Dus liever geen coniferen, taxus of buxus.
Zelf dacht ik aan bamboe, maar de rest van het gezin vindt bamboe rommelig.
Een hek laten begroeien met hedera zou ook kunnen, maar ik zou wel eens wat anders willen.

De tuin ligt op het zuiden, maar ik probeer de oosten- en westenwind eruit te houden. Ook niet onbelangrijk, de tuin ligt 2 kilometer uit de kust in Zeeland, dus heel erg koud zal het niet worden.

Zelf dacht ik aan de volgende planten:
- Gardenia jasminoides Kleim's hardy
Winterhard tot -10.
- Camellia sinensis (theeplant)
Winterhard tot -12.
- Pittosporum tobira
Winterhard tot -12.
- Laurus nobilis (laurier)
Winterhard tot -12, maar bij -7 al bladschade.
- Elaeagnus
Winterhard tot -18.

Ik weet niet of de minimale temperaturen waartegen ze bestand zijn kloppen, maar deze kwam ik op internet tegen.
Heeft iemand hier ervaring met één van deze planten? Kloppen de minimumtemperaturen? Kunnen zij zonder enige vorm van schade, onbeschermd, de winter doorstaan?
Of hebben jullie nog andere, betere suggesties?

Alvast bedankt!
MiniMaui
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 25 sep 2013 13:10
1 bedankjes

Re: Wind brekende struik

Berichtdoor Carlo op 25 sep 2013 19:37

Ben erg benieuwd want ik zit met hetzelfde. Heb nu een stukje bamboe staan.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Wind brekende struik

Berichtdoor StefanH op 25 sep 2013 20:20

Het geheel ligt eraan hoe hoog je de haag wilt?

In ieder geval heb je deze wintergroene haagplanten ook nog:

- Hulst, Ilex aquifolium
Geheel winterhard
-Japanse broodboom, Aucuba japonica
Geheel winterhard
- Schijnhulst, Osmanthus burkwoodii
Geheel winterhard
- Choisya, Choisya ternata
Winterhard tot -12, echter al jaren kouder (-16) doorstaan
- Vuurdoorn, Pyracantha
Geheel winterhard
- Berberis, Berberis verruculosa of Berberis frikartii
Geheel winterhard
- Olijfwilg, Eleagnus ebbingei
Geheel winterhard
- Kardinaalsmuts, Euonymus fortunei
Geheel winterhard
- Griselinia, Griselinia littoralis
Geheel winterhard
- Sneeuwbal, Viburnum tinus
Geheel winterhard
- Glansmispel, Photinia x fraseri 'Red Robin'
Geheel winterhard
- Rododendron, rhododendron sp.
Geheel winterhard
- Vingerplant, Fatsia japonica
Winterhard tot -18
Groeten,
Stefan
StefanH
 
Berichten: 287
Geregistreerd: 05 feb 2013 14:37
28 bedankjes

Re: Wind brekende struik

Berichtdoor Rob op 25 sep 2013 22:31

Camellia sinensis heeft hier de afgelopen 4 jaar overleeft zonder enige schade; ik beschouw hem hier als winterhard. de roze bloei (die ik qua kleur afschuwelijk vind) neem ik voor lief :o

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Wind brekende struik

Berichtdoor Benoit op 26 sep 2013 09:23

Cupressus arizonica (arizonacypres). Prachtige blauwgrijze kleur, en ronde, paarse/roodbruine zaaddozen die twee jaar aan de boom hangen. Ook gaan ze redelijk snel.
Zelf vind ik bomen/struiken met een piramidale groeiwijze niet mooi, maar deze kun je snoeien in de vorm die je wenst. Hier een 'freestyle' exemplaar van mezelf :oops:
DSCN1507.JPG

Wat betreft winterhardheid: deze heeft afgelopen winter buiten in een pot doorgebracht. Ook heb ik er nog twee in volle grond.
Benoit
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 15 aug 2013 09:05
0 bedankjes

Re: Wind brekende struik

Berichtdoor MiniMaui op 26 sep 2013 18:32

Bedankt allemaal voor de snelle reacties !

StefanH schreef:Het geheel ligt eraan hoe hoog je de haag wilt?

Een meter of 2 moeten de planten toch wel halen.
Maar dat is een heel mooie lijst! Ik had eigenlijk niet verwacht dat er nog zoveel mogelijkheden zouden zijn. De osmanthus, een donkere choisya, griselinia, viburnum, photinia en fraseri zet ik ook op m'n lijstje. Vuurdoorn en hulst vind ik niet echt (sub)tropisch. Fatsia geeft wel een mooi tropisch sfeertje, maar is denk ik net wat te open om goed de wind weg te vangen. De elaeagnus stond al op het lijstje. Extra leuk omdat de vruchtjes en zaden eetbaar zouden zijn :)

Rob schreef:Camellia sinensis heeft hier de afgelopen 4 jaar overleeft zonder enige schade; ik beschouw hem hier als winterhard. de roze bloei (die ik qua kleur afschuwelijk vind) neem ik voor lief :o

Roze bloei? Is dat niet de camellia japonica? Die schijnt ook wat harder te zijn dan de camellia sinensis.

Benoit schreef:Cupressus arizonica (arizonacypres). Prachtige blauwgrijze kleur, en ronde, paarse/roodbruine zaaddozen die twee jaar aan de boom hangen. Ook gaan ze redelijk snel.

Het slaat waarschijnlijk nergens op, want je ziet zat cypressen rond de Middelandse Zee en de meeste delen van Arizona zijn ook niet echt koud, maar cypressoorten vind ik niet echt een subtropische sfeer geven. Zal wel tussen de oortjes zitten ;)
MiniMaui
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 25 sep 2013 13:10
1 bedankjes

Re: Wind brekende struik

Berichtdoor Nody op 27 sep 2013 01:41

Een mooie mediterrane, doch volledig winterharde struik is de Prunus lusitanica ofwel Portugese laurierkers. Veel mooier dan de 'gewone' laurierkers en is erg sterk, dichtbetakt en uiteraard wintergroen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... nica_2.jpg
Avatar gebruiker
Nody
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 14 nov 2011 00:12
Woonplaats: Arnhem
23 bedankjes

Re: Wind brekende struik

Berichtdoor Rob op 27 sep 2013 09:00

MiniMaui schreef:
Rob schreef:Camellia sinensis heeft hier de afgelopen 4 jaar overleeft zonder enige schade; ik beschouw hem hier als winterhard. de roze bloei (die ik qua kleur afschuwelijk vind) neem ik voor lief :o


Roze bloei? Is dat niet de camellia japonica? Die schijnt ook wat harder te zijn dan de camellia sinensis.



Je hebt gelijk.. Ik doelde op de japonica. :oops:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Wind brekende struik

Berichtdoor MiniMaui op 27 sep 2013 21:58

Nody schreef:Een mooie mediterrane, doch volledig winterharde struik is de Prunus lusitanica ofwel Portugese laurierkers. Veel mooier dan de 'gewone' laurierkers en is erg sterk, dichtbetakt en uiteraard wintergroen.

Inderdaad ook een mooie. De keuze wordt reuze.

Rob schreef:Je hebt gelijk.. Ik doelde op de japonica. :oops:

Wel goed om te weten, een kopje thee van c. japonica bevat heel veel cafeïne. Goed voor slapeloze nachten ;)
Ik heb ondertussen trouwens een bron gevonden waar staat dat zelfs bij -16 het blad van sinensis niet beschadigd was. Ook goed winterhard dus. http://horticulture.oregonstate.edu/system/files/onn120505.pdf
MiniMaui
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 25 sep 2013 13:10
1 bedankjes

Re: Wind brekende struik

Berichtdoor Benoit op 28 sep 2013 10:05

Sorry MiniMaui, ik had blijkbaar niet zo goed gelezen: geen coniferen/cypressen dus.

Wat betreft de laurier (de echte dus), daar heb ik ook al over gelezen dat ze bij -12 het loodje zouden leggen. Hier(in Oost Vlaanderen) heb ik nochtans een exemplaar staan van meer dan 30 jaar oud (was tot vorig jaar ongeveer zes meter hoog en breed), en zelfs na de twee afgelopen winters was er geen bruin blaadje aan te zien.

Of waarom probeer je niet eens een eucalyptus (de gunnii 'azura' zou extreem winterhard zijn). Regelmatig snoeien en je hebt een prachtige exotische struik.
Benoit
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 15 aug 2013 09:05
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten