Magnolia grandiflora verplanten

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Magnolia grandiflora verplanten

Berichtdoor Hitch op 29 jan 2014 14:40

Heb hier een Magnolia grandiflora soort staan op een plaats die achteraf gezien helemaal niet ideaal is en dit is ook duidelijk te zien. Hij staat er nu 6 jaar maar is amper 2.5 m hoog. Mijn vader heeft er rond dezelfde tijd een vrijwel identieke geplant en deze zit toch al makkelijk aan de 4 m en is in alles veel groter. De mijne krijgt simpelweg te weinig licht.
Nu zou ik deze willen verplanten maar wanneer doe ik dit best? Voor bladverliezende bomen is dit eenvoudig maar bij de bladhoudende soorten zit ik toch steeds met wat twijfels. Heeft er al eens iemand zo'n boom verplant? Wat ga ik me bij de kluitgrootte moeten voorstellen? Hij staat ook tegen een kippenhok met betonvloer aan dus ik zal hoogstwaarschijnlijk een deel wortels moeten kappen dus de boom zal zowiezo een klap krijgen vrees ik.
Waar hij nu gaat komen te staan staat hij open en bloot in de volle wind en krijgt hij 3/4 de van de dag volop zon maar de bodem is er kurkdroge zandgrond. Zou ik deze zo laten en van bovenaf grondverbeteraar en mest gaan toepassen of meng ik in het plantgat best compost zodat hij een goede opstart ervaart? Kan zo'n boom eigenlijk tegen mest of liever niet?
Is dit een zuurminnende boom of maakt dat niet uit?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Magnolia grandiflora verplanten

Berichtdoor Dennis_S op 29 jan 2014 15:03

Als je verplanten overweegt, dan zou ik dat met een dergelijke plant doen in maart, bij milde temperaturen en ook dat er in de voorspellingen geen koude periode aankomt. Dan weet ik zeker dat je goed zit. Wat ik niet weet, en jij ook niet, hoe het wortelgestel er uit ziet. Dan is het maatwerk. Ruim beginnen en kijken wat je tegenkomt. Zoveel mogelijk wortels sparen en zorgen dat de wortels die je blootlegt, niet uitdrogen. Dus graven tijdens regenachtig of op zijn minst bewolkt weer. Ik zou me dan niet zo'n zorgen maken of je een kluit meenement, als je maar zoveel mogelijk wortels (dus zonder de aanhangende grond) meeneemt.

Dan maak je een nieuw plantgat die past bij de omvang van je uitgegraven kluit en verbetert de uitgegraven grond met wat goede compost of een zak goede kwaliteit potgrond, geen bemeste tuinaarde! Breng ook meteen een of twee palen aan voor de verankering als dat nodig is. Eerst doen, niet na het planten, want dan raak je weer wortels.

Maak vervolgens elke wortel vochtig en plant de boom, beetje schuddend zodat alle wortels goed in aanraking komen met de grond. De natte wortels zorgen ervoor dat de aarde meteen tegen je wortels kleeft en dat verhoogt je slagingskans aanzienlijk, echt doen!

Vervolgens een keer goed watergeven en zo laten tot eind april. Pas als het echt warm en drogend weer is kun je eens wat extra water gaan geven. Vanaf mei regelmatig watergeven, kijk naar het weer, maar zeker niet overdrijven.

Je plant gaat zeker wat blad verliezen, maar als je het zo doet, zou het mij zeer verbazen als je magnolia het niet overleefd. Alles valt of staat met de liefde en precisie die je hanteert bij het vrijgraven en aanplanten.

Let op: deze soort heeft vrij vlezige en kwetsbare wortels, dus tracht echt zoveel mogelijk wortels te sparen.

Succes!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Magnolia grandiflora verplanten

Berichtdoor Hitch op 29 jan 2014 15:16

Dank Dennis. Dat is een duidelijke en begrijpbare uitleg. Ik ga me aan je goede raadgevingen houden en nog wat wachten met de verplanten waarbij ik me aan je richtlijnen ga houden. :thumb_up: :thumb_up:
Ik laat nog wel weten of het tot een goed einde is gekomen al zal dit waarschijnlijk pas op het einde van de zomer duidelijk zijn.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Magnolia grandiflora verplanten

Berichtdoor Exotic Life op 28 jan 2022 11:30

Oud bericht, echter was ik toch nog wel benieuwd of dit uiteindelijk goed is verlopen? Die grandiflora's worden namelijk niet heel graag verplant, zeker als ze wat groter zijn.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten