Cupressus sempervirens

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Cupressus sempervirens

Berichtdoor palmgek op 13 apr 2014 23:42

draco schreef:Ik heb ook geaarzeld, want had nog een lapje ter grote van een stoeptegel over en ze worden allengs goedkoper. De 'vondst' van een Sequoiadendron giganteum 'Barabits requem' gaf echter de doorslag bij de keuze.


Net even ingetikt op google.... ook een hele mooie soort, maar volgens mij heb je dan toch wel ietsje meer oppervlak nodig als die stoeptegel.



Remy schreef:Moeten ze in de volle zon of is half schaduw ook voldoende?


Prefereert een zonnige plaats maar zal in de halfschaduw en schaduw ook wel groeien. Wordt dan vermoedelijk wel wat minder vol en krijgt dus een meer open verschijning.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3680
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Cupressus sempervirens

Berichtdoor Exotic Life op 14 apr 2014 10:58

Ervaar ik in deze regio inderdaad ook als volledig winterhard, de afgelopen winters ook geen ingevroren delen gehad. Hij zit echter wel vol met zaaddozen die de boom behoorlijk verzwaard. Door de aanhoudende (storm) winden is hij na afgelopen winter helaas wel scheef gaan staan.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Cupressus sempervirens

Berichtdoor enrico op 14 apr 2014 14:05

Denk dat de cipres nu t zelfde is als de atlas ceder decennia geleden. Mooi boompje! En als je nu ziet hoe groot die bomen zijn. Ook de Cupressus sempervirens is geen boom voor de kleine tuin. Ga maar eens in Noord Italië rondkijken :shock: . Maar inderdaad qua omvang wel iets beter dan de atlas ceder. :)
Bijlagen
cupressus.jpg
cupressus.jpg (185.65 KiB) 3919 keer bekeken
enrico
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 10 apr 2011 23:27
14 bedankjes

Re: Cupressus sempervirens

Berichtdoor Alexander op 24 apr 2014 04:25

Hier zijn ze ook door alle koude winters gekomen. Dus vanaf 1978. Dus wat betreft het Westen des lands/Randstad, 100 % winterhard.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Cupressus sempervirens

Berichtdoor vandenanker op 19 apr 2017 10:46

Deze plant / boom is redelijk winterhard. Ik heb er een stuk op twintig aangeplant en diegenen die in de zon staan doen het duidelijk beter. Ze groeien ongeveer een 30-40 cm per jaar. De zaden heb ik uit Frankrijk meegenomen, ze kiemen uitermate gemakkelijk.
vandenanker
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 19 apr 2017 10:42
3 bedankjes

Re: Cupressus sempervirens

Berichtdoor alex1994 op 28 jun 2017 22:19

Ik zit zelf ook te denken om een paar Cupressus Sempervirens - planten aan te schaffen.
Qua winterhardheid moet het aan de kust wel lukken! zelfs de canna's van 5 jaar geleden komen gewoon weer op in de volle grond.

Maar om even "to the point" te komen.....
Ik zit met de volgende vraag.
Het is mij opgevallen dat er verschillende rassen of variëteiten zijn van de Sempervirens.
Zo groeit de een strakker en smaller als de ander. Zo zal er zeer waarschijnlijk ook verschil tussen de winterhardheid en vochttolerantie zitten.

Iemand enig idee wat bekende rassen zijn en wat precies de verschillen zijn?
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten