Cupressus sempervirens

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Cupressus sempervirens

Berichtdoor draco op 13 apr 2014 14:37

De laatste jaren wordt de Cupressus sempervirens (zone 7) steeds populairder. Ik dacht altijd dat deze conifeer hier niet duurzaam te houden is op een enkele uitzondering na. In 1980 kreeg ik een jonge plant naar aanleiding van de expositie 'Planten uit de bijbel' in de Hortus VU. Omdat ik er geen ruimte voor had, kreeg de plant een plek in de tuin van vrienden in Houten, waar deze nu al ruim 30 jaar overleeft, beschut aan de Noordzijde door een hoge coniferenhaag.
Bijlagen
Cupressus_sempervirens.jpg
Cupressus_sempervirens.jpg (75.57 KiB) 6073 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door draco op 13 apr 2014 18:16, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Cupressus sempervivum

Berichtdoor Gouden HandPalm op 13 apr 2014 17:14

Ze zijn het mooist als ze solitair staan, maar dan vangen ze ook de meeste koude en zullen ze hier in Nederland de winter niet overleven. Zo bij een beschutte haag wil het soms wel lukken. (Dit geeft mij ook goede hoop voor mijn tuin, omdat daar ook alles mooi ingesloten is door conifeerhagen).

Ik kan verder een oude lerarengewoonte van me niet onderdrukken om mensen te verbeteren: het moet Cupressus sempervirens zijn. Dat betekent 'altijd groen'. Je bent in de war met 'altijd levend' maar dat zou ook geen 'sempervivum' hier zijn, maar 'sempervivens'.

Het is altijd leuk voor een man om gelijk te hebben. Vrouwen tillen daar niet zo zwaar aan. Ik word er rustig van.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Cupressus sempervivum

Berichtdoor palmgek op 13 apr 2014 17:22

Mooie boom! Het lijkt wel of ie 2 stammen heeft... of is dit een houten paal? Heb er hier ook eentje staan vanaf 2006. Geplant als boompje van nog geen halve meter, inmiddels 4 meter ruimschoots gepasseerd.
Na de horror winters wel enkele keren de top verdroogd, maar dit wordt dan weer dooreen ander groeipunt overgenomen en gaat niet ten koste van de vorm. Hier beschouw ik deze als volledig winterhard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Cupressus sempervirens

Berichtdoor draco op 13 apr 2014 18:22

Gouden HandPalm schreef:Ze zijn het mooist als ze solitair staan, maar dan vangen ze ook de meeste koude en zullen ze hier in Nederland de winter niet overleven. Zo bij een beschutte haag wil het soms wel lukken. (Dit geeft mij ook goede hoop voor mijn tuin, omdat daar ook alles mooi ingesloten is door conifeerhagen).

Ik kan verder een oude lerarengewoonte van me niet onderdrukken om mensen te verbeteren: het moet Cupressus sempervirens zijn. Dat betekent 'altijd groen'. Je bent in de war met 'altijd levend' maar dat zou ook geen 'sempervivum' hier zijn, maar 'sempervivens'.

Het is altijd leuk voor een man om gelijk te hebben. Vrouwen tillen daar niet zo zwaar aan. Ik word er rustig van.


Ik krijg het schaamrood op de kaken, Jan. Omdat ik ook graag anderen corrigeer. Ik had het zelfs opgezocht in Conifers van Keith Rushforth voor de zone-aanduiding, maar de foutspelling ontging mij.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Cupressus sempervirens

Berichtdoor draco op 13 apr 2014 18:27

palmgek schreef:Mooie boom! Het lijkt wel of ie 2 stammen heeft... of is dit een houten paal? Heb er hier ook eentje staan vanaf 2006. Geplant als boompje van nog geen halve meter, inmiddels 4 meter ruimschoots gepasseerd.
Na de horror winters wel enkele keren de top verdroogd, maar dit wordt dan weer dooreen ander groeipunt overgenomen en gaat niet ten koste van de vorm. Hier beschouw ik deze als volledig winterhard


Het zijn ofwel twee individuen die ondertussen aan de basis eng vergroeid zijn of gesplitste stammen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Cupressus sempervirens

Berichtdoor Dennis_S op 13 apr 2014 20:13

Deze soort is in mijn ogen gewoon winterhard. Ik heb er twee jaren buiten gehad, in de vollegrond, zonder beschutting en ze hebben alle winters gewoon overleefd. Pas toen ik ze uit de grond schepte om mee te huizen naar mijn nieuwe huis gaven ze er de brui aan, schiet mij maar lek. Een vervanger staat al sinds 2009 in de vollegrond en heeft ook alle winters overleefd. Pas vorig jaar heb ik hem uit de grond gehaald en opgepot omdat ie te groot wordt (groeit een meter per jaar). Gek genoeg heeft deze het met zijn drie meter het wel overleefd en staat nog steeds te koop te ruil voor de liefhebber.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Cupressus sempervirens

Berichtdoor palmgek op 13 apr 2014 20:31

Dennis_S schreef: Pas vorig jaar heb ik hem uit de grond gehaald en opgepot omdat ie te groot wordt (groeit een meter per jaar).


Een meter per jaar haal ik hier niet hoor. Zeker de eerste paar jaar ging het trager. Laatste paar jaar gaat sneller, schat ong 60 a 70 cm per jaar.
Maar waarom uitgraven Dennis? Te groot? Veel ruimte nemen ze in oppervlakte niet in, het is voornamelijk groei in de hoogte. Al staat je tuin nog zo vol deze kan er altijd nog wel bij, en maakt het exotische sfeertje compleet.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Cupressus sempervirens

Berichtdoor Dennis_S op 13 apr 2014 21:15

Mee eens, maar eerlijk gezegd is mijn voortuin erg klein en heb ik hggekozen voor een ander eindeling. Bovendien waaide de boom regelmatig scheef en moest ik steeds weer teruggrijpen naar een boompaal, en dat vindt ik voor even geen probleem, maar voor altijd...En hier echt een meter per jaar, geen probleem. Vanaf drie meter snoei ik ook ieder jaar. Zelfs in pot is er vorgi jaar nog een halve meter bijgekomen. Eenmaal vast is het net onkruid...
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Cupressus sempervirens

Berichtdoor draco op 13 apr 2014 21:44

Ik heb ook geaarzeld, want had nog een lapje ter grote van een stoeptegel over en ze worden allengs goedkoper. De 'vondst' van een Sequoiadendron giganteum 'Barabits requem' gaf echter de doorslag bij de keuze.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Cupressus sempervirens

Berichtdoor Remy op 13 apr 2014 22:32

Moeten ze in de volle zon of is half schaduw ook voldoende?
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten