Eucalyptus perriniana max. hoogte + zaaien

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Eucalyptus perriniana max. hoogte + zaaien

Berichtdoor Eric08 op 15 jun 2014 14:34

Hoe groot kan een Eucalyptus Perriniana worden in onze streken? Degene op de foto meet al meer dan 7 m. Ondanks dat hij de eerste meters is ondersteund vrees ik dat hij gaat breken bij hevige wind. Is snoeien (toppen/knotten) aan te raden?
De Eucalytus staat momenteel in bloei, kunnen de zaden gebruikt worden om te vermeerderen?
Bijlagen
DSC06231 (864 x 1152) (648 x 864).jpg
DSC06231 (864 x 1152) (648 x 864).jpg (209.08 KiB) 6364 keer bekeken
DSC06282 (1520 x 1140).jpg
DSC06282 (1520 x 1140).jpg (297.09 KiB) 6364 keer bekeken
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: Eucalyptus perriniana max. hoogte + zaaien

Berichtdoor AIREMULP op 15 jun 2014 19:15

Bij mij is hij nu 10 meter en groeit nog steeds.Hier staat hij ook in de bloei, en ik hoop ook dat de zaden te oogsten zijn straks. Ik zou de boom niet snoeien omdat hij zo erg mooi is . Als hij afbreekt is het toch vroeg genoeg . Als je hem zou inkorten ,gaat hij daarna explosief uitschieten met jeugdblad .
Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Eucalyptus perriniana max. hoogte + zaaien

Berichtdoor s.janssen op 15 jun 2014 21:42

Pracht exemplaar!!!!!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Eucalyptus perriniana max. hoogte + zaaien

Berichtdoor Gouden HandPalm op 15 jun 2014 22:06

Ik heb een E. nitans en hoop ook dat hij ooit die hoogte bereikt. Tot nu toe groeit hij lekker. Er is een hoop te doen over de winterhardheid van een Eucalyptus. Sommigen zeggen dat alleen bepaalde ondersoorten echt winterhard zijn. Anderen vertelllen me dat ze het allemaal wel zijn, mits ze typogenisch gehard zijn in ons klimaat.

Wat is jouw ervaring met jouw boom? Heb je hem het eerste jaar beschermd? En nu?

Ik ben van plan bij mijn jonge boom de wortels goed te gaan beschermen deze winter. Ze mogen dan wel 'winterhard' zijn, maar toch zie je ze niet veel.... En dat geeft wel te denken...
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Eucalyptus perriniana max. hoogte + zaaien

Berichtdoor Eric08 op 16 jun 2014 20:02

Buiten wat snoeisel rond de stam op de wortels heb ik deze Perriniana nog niet beschermd. Hij stond wel goed beschut tegen de wind door andere planten. Ik heb slechte ervaring met het beschermen van een E. Gunnii; de stam kreeg zwarte (schimmel) plekken op het onderste gedeelte dat omwikkeld was met vliesdoek. Ook al vroor het niet hard, de plant overleefde het niet.
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: Eucalyptus perriniana max. hoogte + zaaien

Berichtdoor Eric08 op 19 jun 2014 13:14

Zijn er leden die ervaring hebben met het zaaien van Eucalyptus?
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: Eucalyptus perriniana max. hoogte + zaaien

Berichtdoor TheLizard op 19 jun 2014 13:40

Zaaien is een makkie, heb ik al meerdere keren gedaan. Ik deed ze in een klein zakje met wat licht vochtige aarde eerst en paar weken in de koelkast. Na deze periode waren de meeste al ontkiemd. Vervolgens gewoon in een pot met licht vochtige aarde. Ik zou zeggen vooral niet te moeilijk doen.
TheLizard
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 13 dec 2012 13:42
6 bedankjes

Re: Eucalyptus perriniana max. hoogte + zaaien

Berichtdoor shusui op 19 jun 2014 13:54

Dat is al een mooie E. perriniana.
Hoe hoog hij zal worden zal er inderdaad vanaf hangen hoe lang hij het uithoud wat wind en koude winters betreft.
Grotere bomen zijn gevoeliger voor koude winters.
Een dikke laag organisch materiaal in een grote omtrek rond de voet leggen kan helpen.
Dan dringt de vorst niet zo snel de grond in en kan de boom langer water opnemen.

Ik heb al een 20 tal soorten Eucalyptussen in de tuin gehad, de meeste net uitgeplant voor de -20 winters. Nu heb ik alleen nog 2 parvula's , 2 pauciflora subsp debeuzevillei , een pauciflora subsp niphophila, een onbekende (waarschijnlijk glaucescens) en enkele neglecta's (zijn nog heel klein en al vaak afgevroren).

Al de andere soorten waar ik mee geëxperimenteerd heb zijn gesneuveld door de koude.
De pauciflora's en parvula zijn hier het meest winterhard gebleken.

En ja ik heb ze ook ooit zelf gezaaid, gunni, parvula, glaucesens, neglecta en nog enkele soorten.
Eerst een koude stratificatie in de koelkast, en dan in de tunnelserre gezaaid in een zaaikistje. Opkomst was heel goed maar ik heb veel uitval gehad bij het verspenen.
Misschien is het beter om 2-3 zaadjes direct in een klein potje te zaaien en dan na het kiemen 1tje laten staan en de andere de kop uit te nijpen.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Eucalyptus perriniana max. hoogte + zaaien

Berichtdoor Eric08 op 20 jun 2014 09:10

bedankt voor de info, nog een kleine vraag: kan je de Eucalyptus nu al tijdens de zomer zaaien 8-) of is het beter van te wachten :cry: tot het voorjaar.
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: Eucalyptus perriniana max. hoogte + zaaien

Berichtdoor s.janssen op 20 jun 2014 22:54

Ik denk dat dit prima mogelijk is alleen de jonge planten de eerste winter vorstvrij te bewaren en eventueel volgend jaar uit te planten. Ooit via de BBC de serie Wild Downunder gekeken met een aflevering over de Gum Tree Country. In deze documentaire kwamen beelden naar voren waar eucalyptussen volledig aangepast waren aan de sneeuw en wind.

Ik zal is proberen deze aflevering te vinden.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten