Albizia 'Summer Chocolate' vs 'Evy's Purple' vs 'Evy's Pride

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Albizia 'Summer Chocolate' vs 'Evy's Purple' vs 'Evy's Pride

Berichtdoor JmC4c op 17 aug 2015 21:31

Als Albizia fan is het tijd om even de 3 opvolgende Albzia's te vergelijken.
Dit is voor mijzelf mogelijk omdat ik er vele soorten in mijn collectie heb.
Allen staan in volle grond, zanderig en volle zon.

1. Albizia 'summer chocolate'
minst winterharde van deze 3. 1 exemplaar verloren tijdens de opeenvolgende harde winters van 2011 en 2012. Ik heb nu terug 3 exemplaren in volle grond. Alle 3 de zachte maar natte winter overleeft met een minimum van -6,5 graden C. 2 in pot , 1 volle grond
Kleur bloem wit/roze
Blad chocoladebruin

image.jpg
image.jpg (205.65 KiB) 9343 keer bekeken


2. Albizia 'Evy's Purple''
In volle grond sinds 6 weken.
Zou goed winterhard moeten zijn, maar ervaringen van anderen vertellen van niet.....
Ik ben ervan overtuigd dat de boom min. 1 vol jaar nodig heeft om sterk genoeg te zijn om een normale winter aan te kunnen. Watergift is nodig tijdens aanplant gedurende lange tijd of ze laten blad al vlug vallen. Wortelkluit soms veel te klein naargelang de plant. Daarom verkies ik mooie grote kluiten voordat ik aanplant.

Kleur bloem fel roze
Groen/bruin

image.jpg
image.jpg (181.43 KiB) 9343 keer bekeken

image.jpg
image.jpg (279.97 KiB) 9343 keer bekeken

image.jpg
image.jpg (204.17 KiB) 9343 keer bekeken

image.jpg
image.jpg (211 KiB) 9343 keer bekeken


3. Albizia 'Evy's Pride'

In volle grond sins zomer 2014
Deze Albizia zou de winterhardste van de 3 moeten zijn.
Heel snelle groeier, hoe meer zon hoe liever....
Bij mij staat het overgroot deel in de schaduw rond de middag tot 16 uur. Het deel die zon blijft hebben is enorm prachtig vuurrood chocoladebruin

Bloem : rood
Blad vuurrood chocoladebruin

image.jpg
image.jpg (148.75 KiB) 9343 keer bekeken

image.jpg
image.jpg (256.87 KiB) 9343 keer bekeken

image.jpg
image.jpg (242.42 KiB) 9343 keer bekeken



Dit topic zijn persoonlijke ondervindingen, kunnen verschillen van veel meer ervaren Palmvrienden dan ikzelf. Graag wil ik jullie ervaringen hiervan. We blijven met gebrek aan kennis over hoe sommige van deze Albizia's onze normale winters gaan doorkomen . Maar met dit verslag kunnen we opbouwend ieder geïnteresseerde liefhebber toch een klein beetje info geven.
Graag reacties en aanvulling van jullie allen.
Ik hoop dat deze 3'tjes mooi bij elkaar passen en jullie er iets aan hebben ;)

Groetjes,
Jean-Marie
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Albizia 'Summer Chocolate' vs 'Evy's Purple' vs 'Evy's P

Berichtdoor dianavbs op 17 aug 2015 22:11

helaas kan ik mijn ervaring niet delen omdat ik nog steeds zoekende ben naar een mooi exemplaar maar wel een goede topic jm groetjes jan van beveren
dianavbs
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 23 aug 2014 17:37
0 bedankjes

Re: Albizia 'Summer Chocolate' vs 'Evy's Purple' vs 'Evy's P

Berichtdoor Remy op 18 aug 2015 02:00

Bij alle "paarse" albiziasoorten heb ik dezelfde problemen. Halverwege de zomer verliezen ze bijna al hun blad. Dit herstelt zich weer enigszins in augustus maar de bomen worden gewoon niet echt mooi hier. Met de "groene" soorten heb ik geen problemen. Die groeien super!
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Albizia 'Summer Chocolate' vs 'Evy's Purple' vs 'Evy's P

Berichtdoor Jozef op 18 aug 2015 08:20

Hoi JM. Ik kocht in de winter van 2013 een 2 meterlange dunne stok met 2 zijtakjes van plus minus 10 centimeter bovenaan. In de lente van 2014 aangeplant. De verkoper wist niet welke soort het was. Inmiddels is dit reeds een serieuze boom aan het worden! De groeisnelheid is echt enorm. De stam wordt steeds dikker en er ontwikkelt zich een prachtige kroon.

De Albizia begint mijn tuin te domineren. Nu al. Niet voor niets mijn favoriet. :thumb_up:
Ook bij mij zanderige grond en veel zon.
De paarse variant blijft bij mij wel mooi maar evenaard niet de groeisnelheid van het groene exemplaar. Foto volgt nog, ben nu niet in de gelegenheid.

Gr. jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Albizia 'Summer Chocolate' vs 'Evy's Purple' vs 'Evy's P

Berichtdoor draco op 18 aug 2015 11:22

Hier is alleen de Albizia julibrissin 'Boubri' ('Ombrella') duurzaam gebleken. Deze is volledig hersteld na de winter van 2012 (-20°C) en had toen al een flink formaat i.t.t. de 'Summer Chocolate' en 'Evi's Purple' die sneuvelden. In dezelfde winter legde ook de 'Ernest WIlson' het loodje. Dit was al een aardige boom, aangeplant in 2007 en had ik gekregen van Penninckx. Penninckx beschikte over verschillende variëteiten o.a. de 'Celine'. Deze EW zou volgens hem tot -30°C verdragen. Waarschijnlijk dacht hij dat dit toch niet te controleren viel :lol: 'Evi's Pride' ben ik hier overigens nog tegen gekomen.
Behalve de 'Boubri' staan nu een nieuwe Evi' Purple' en een Albizia coreana uitgeplant.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Albizia 'Summer Chocolate' vs 'Evy's Purple' vs 'Evy's P

Berichtdoor Remy op 18 aug 2015 14:34

De coreana doet het kwa groei ook geweldig hier, is nu 2 jaar na aanplant dik 2,5 meter gegroeid. :thumb_up: Heb onlangs ook de Kalkora gezaaid, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Zaden zijn verkrijgbaar bij onszaden, binnen 2 dagen was alles gekiemd!!!
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Albizia 'Summer Chocolate' vs 'Evy's Purple' vs 'Evy's P

Berichtdoor Olivier op 18 aug 2015 20:09

Ik heb 3 albizia's staan. Ernest Wilson, Rosea en de Evi's Pride. De eerste twee staan pas sinds vorig najaar en zijn klein. Ernest Wilson groeit het snelst. De Evi's Pride heb ik najaar 2013 aangeplant en heeft twee zachte winters doorstaan. Zoals in het andere topic te zien bloeit hij voor het tweede jaar. Ook nu na de drie dagen van regen bloeit hij volop. Alledrie de bomen staan in normale tuinaarde in een verhoogde border met daaronder kleigrond.

Wat betreft de Evi's Pride valt me op dat hij beide jaren in juli achteruit gaat met bladverlies van de eerste bladeren. De groei komt dan ook tot stilstand. Ik heb zelf het idee dat dit komt door of te droge of te natte omstandigheden. Welke van de twee ben ik nog niet achter. De groei valt mij wel tegen. Vervolgens bloeit hij begin augustus rijkelijk.

Ik meen dat tuincentrum De Boet in hoogwoud nog een enkel exemplaar heeft staan. Daar komt die van mij ook vandaan.

Gr. Olivier
Olivier
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 13 jun 2014 21:47
Woonplaats: Hoogwoud
4 bedankjes

Re: Albizia 'Summer Chocolate' vs 'Evy's Purple' vs 'Evy's P

Berichtdoor Aaron Denys op 18 aug 2015 23:46

Ik heb 2 Summer chocolats staan. Een sinds voorjaar 2014 en een sinds najaar 2014. De twee albizia's zijn in het voorjaar zeer snel uitgelopen. De kleinste heeft veel blad verloren, waarschijnlijk door de droogte, maar na een flinke gietbeurt stopt de bladval bijna onmiddellijk. Hij begint nu plots weer opnieuw uit te lopen. Ook van op andere delen van de takken waar het blad al van af gevallen was. De grote heeft ook een paar bladeren verloren en is gestopt met groeien. Nog geen bloemen zover. Wel bloemknoppen gevormd maar dan weer afgevallen.
Groeten uit het altijd zonnige Gullegem. :)
Avatar gebruiker
Aaron Denys
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 07 maart 2014 20:38
Woonplaats: West-Vlaanderen
26 bedankjes

Re: Albizia 'Summer Chocolate' vs 'Evy's Purple' vs 'Evy's P

Berichtdoor Roeland op 19 aug 2015 00:31

Hallo Jean-Marie,

Prachtige exemplaren allemaal, maar hoe zit het met jouw zaailingen van paar jaar geleden?
Heb me nu ook 2 grotere exemplaren aangeschaft. Kan toch zolang niet wachten op bloemen...

Vraagje: wil je van ieder exemplaar een bloem plukken en deze op één foto zetten?
Lijkt me leuk om eens de verschillende kleuren te vergelijken.

Grtn Roeland
Roeland
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 02 jan 2011 16:35
Woonplaats: Bilzen, België
7 bedankjes

Re: Albizia 'Summer Chocolate' vs 'Evy's Purple' vs 'Evy's P

Berichtdoor JmC4c op 19 aug 2015 17:38

Niks van overgebleven.
Maar nu opnieuw gezaaid. En laten we hopen op meer succes ;)

Ivm de bloem, ik ga zien wat ik kan doen.

Groetjes,.
Jm
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten