Callistemon laevis

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Callistemon laevis

Berichtdoor Joery op 20 okt 2015 21:22

Ik heb eind september van vorig jaar een Callistemon laevis in volle grond gezet. Deze is de winter goed doorgekomen en heeft begin juli goed in bloem gestaan. Vandaag zijn er weer enkele bloemen opengegaan. Ik wil deze het liefst in volle grond laten staan, maar hoe kan in hem het best voorbereiden voor de winter? Snoeien, gewoon in bloem laten staan, ...?
Joery
 
Berichten: 196
Geregistreerd: 03 sep 2013 21:28
Woonplaats: Dendermonde
9 bedankjes

Re: Callistemon laevis

Berichtdoor maurits187 op 02 nov 2015 12:48

Gewoon laten staan en als het echt koud wordt inpakken met vliesdoek. Helaas is deze Callistemon niet echt winterhard, je zal hem dus goed moeten inpakken als je hem door de winter wil krijgen.
maurits187
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 08 jun 2009 11:56
Woonplaats: schoonebeek
8 bedankjes

Re: Callistemon laevis

Berichtdoor Hitch op 02 nov 2015 13:16

Niets te maken met overwinteren mijn vraag maar hoe en wanneer moet je dit soort planten nu eigenlijk snoeien? Mijn exemplaar is bijna 1.5 m hoog ondertussen (staat in kuip) en mij is altijd gezegt dat je hem na de eerste bloei moet terugsnoeien maar hoe doe je dit en gaat de plant daar niet van dood? Hij heeft namelijk tussen alle vertakkingen in redelijk veel hout zitten zitten en de onderste 60 cm is dus bijvoorbeeld compleet kaal. Wat gebeurt er als ik de plant daar terugsnoei? Dan heb ik enkel een houten stammetje van 60 cm staan zonder blad. Schiet die dan terug op dat stammetje of is dit einde verhaal voor de plant?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Callistemon laevis

Berichtdoor maurits187 op 02 nov 2015 13:39

Een Callistemon loopt altijd weer uit als je hem snoeit, zelfs een kaal stammetje van 10 cm loopt weer uit. Je kan hem na de eerste bloei snoeien en soms hem je dan nog een tweede bloei.
maurits187
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 08 jun 2009 11:56
Woonplaats: schoonebeek
8 bedankjes

Re: Callistemon laevis

Berichtdoor Hitch op 02 nov 2015 13:42

Heel erg bedankt! Dan wacht ik zijn volgende bloei af en snoei ik hem meteen tot op een 50-60 cm.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Callistemon laevis

Berichtdoor ElsH op 12 apr 2018 08:32

Nog een vraag over callistemon; ik heb 'm gezaaid, ik schat een jaar of 4,5 geleden. Ze zijn nu ongeveer 1.5 meter hoog. Wanneer kan ik bloei verwachten?
ElsH
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 12 apr 2018 08:28
0 bedankjes

Re: Callistemon laevis

Berichtdoor draco op 12 apr 2018 17:23

ElsH schreef:Nog een vraag over callistemon; ik heb 'm gezaaid, ik schat een jaar of 4,5 geleden. Ze zijn nu ongeveer 1.5 meter hoog. Wanneer kan ik bloei verwachten?


Ik sluit me hierbij aan. Mijn op stam gesnoeide exemplaar krijgt uitsluitend bladscheuten. Terwijl in de tuincentra momenteel volop planten worden aangeboden die overladen zijn met bloemknoppen. Zou het kunnen dat deze plant afkomstig van het Zuidelijk halfrond in de war is en dat ze door de kweker gefopt worden door een spel met licht en donker? Ik had ooit een Zuid Afrikaanse succulente caudexplant die hier in het voorjaar in rust ging, daarbij het blad verloor en vervolgens in september bloeide en nieuwe bladeren kreeg.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Callistemon laevis

Berichtdoor Joery op 20 jun 2018 10:08

Die van mij staat nog steeds in volle grond maar wordt in de winter wel afgeschermd met noppenfolie en eventueel een lichtslang als het wat harder gaat vriezen. Dit jaar is hij al aan het bloeien vanaf februari toen hij nog onder de noppenfolie stond en bloeit nu nog steeds. Vorig jaar bloeide hij in het voorjaar en ook nog eens in het najaar (augustus, oktober) on dan vanaf februari weer te bloeien.
Joery
 
Berichten: 196
Geregistreerd: 03 sep 2013 21:28
Woonplaats: Dendermonde
9 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten