Jacaranda in bloei

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Jacaranda in bloei

Berichtdoor dj_embé op 25 mei 2016 21:31

Sjiek :thumb_up:
Avatar gebruiker
dj_embé
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 09 jun 2014 20:59
Woonplaats: Wijchmaal (Peer) Limburg, België
88 bedankjes

Re: Jacaranda in bloei

Berichtdoor Sub T op 25 mei 2016 22:26

Waauw knap zeg, en het hoogtepunt moet nog komen zo te zien :thumb_up:
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Jacaranda in bloei

Berichtdoor Jozef op 26 mei 2016 08:47

Erg mooi, ik hoop dat ooit mee te maken. :thumb_up:
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Jacaranda in bloei

Berichtdoor Herman op 07 dec 2016 15:06

Heb een vraagje over de jacaranda M.
Ik heb 2exemplaren nu 3. jaar in pot.
In de winter staan ze onder de veranda waar de temperatuur net boven de nul word gehouden.
Het blad laat ie vallen en in maart/april verschijnt dan weer nieuw de nieuwe veren.
Behouden jullie het blad in de winter? En wanneer gaat deze bloeien?
Herman
Avatar gebruiker
Herman
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 11 dec 2012 21:21
Woonplaats: Wanssum
30 bedankjes

Re: Jacaranda in bloei

Berichtdoor draco op 07 dec 2016 19:23

Ook bij ± 10 °C valt in de winter het blad tenslotte tegen het einde van de winter af. Dat ging hier altijd goed en de Jacaranda herstelde steeds weer. Bij temperaturen vlak boven nul, ben ik hier minder zeker van. De oude plant uit bovengenoemde omstandigheid ben ik kwijtgeraakt na ingebruikname van de nieuwe vorstvrije kas met een winters minimum van 2°C.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Jacaranda in bloei

Berichtdoor Herman op 09 dec 2016 20:25

Oke Han,
Kan de Jacaranda in een garage overwinteren met weinig lichtinval?
Daar deze toch het blad laat vallen zou ik denken van wel.
Heb hier ook mijn agapanthussen staan.
Avatar gebruiker
Herman
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 11 dec 2012 21:21
Woonplaats: Wanssum
30 bedankjes

Re: Jacaranda in bloei

Berichtdoor Alexander op 13 jan 2017 07:33

Van Agapanthus heb je prima winterharde cultivars, bij de Hessenhof. Maar Jacaranda gaat hem hier niet worden vrees ik.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Jacaranda in bloei

Berichtdoor zezinho op 14 jan 2017 01:04

Jacaranda kan gerust vorstvrij overwinteren met weinig licht. Hij laat dan wel zijn blad vallen maar herneemt zijn groei zonder problemen in het voorjaar. De mijne staat vanaf half mei tot aan de eerste vorst in volle grond. Daarna gaat hij de de kas in die op 5° wordt gehouden.
De stam heeft nu een diameter van 8 à 9 cm en ik moet hem ieder jaar spijtig genoeg terugsnoeien of ik krijg hem de de serre niet meer in en hij staat al in een diepe put.
Spijtig genoeg nog geen bloemen gehad, in tegenstelling tot Danny, die hem in pot houdt .
Mijne is nu 6 jaar oud en zelf gezaaid.
Wilfried
Avatar gebruiker
zezinho
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 20 okt 2010 17:24
Woonplaats: 9340 smetlede (oost-vlaanderen)
95 bedankjes

Re: Jacaranda in bloei

Berichtdoor draco op 14 jan 2017 11:29

zezinho schreef:Jacaranda kan gerust vorstvrij overwinteren met weinig licht. Hij laat dan wel zijn blad vallen maar herneemt zijn groei zonder problemen in het voorjaar. De mijne staat vanaf half mei tot aan de eerste vorst in volle grond. Daarna gaat hij de de kas in die op 5° wordt gehouden.
De stam heeft nu een diameter van 8 à 9 cm en ik moet hem ieder jaar spijtig genoeg terugsnoeien of ik krijg hem de de serre niet meer in en hij staat al in een diepe put.
Spijtig genoeg nog geen bloemen gehad, in tegenstelling tot Danny, die hem in pot houdt .
Mijne is nu 6 jaar oud en zelf gezaaid.
Wilfried


Botanica adviseert om Jacaranda mimosifolia niet te snoeien. Bovendien haal je dan de bloemknoppen weg die in het najaar worden aangelegd. Ik snoeide de Jacaranda ook jaarlijks kort voor het uitlopen, maar blijkbaar stimuleer je hiermee allereerst de vegetatieve opgaande groei. Het exemplaar van de hortus VU (sinds vorig jaar de Botanische Tuin Zuidas) is een omvangrijke struik van zo 'n 3 m. Die heeft ook nog maar 1 x gebloeid. Het blijft een gelukstreffer. Dat neemt niet weg dat Jacaranda ook zonder bloei een aantrekkelijk plant is. De oude knoestige knar die ik lange tijd heb gehad, is tenslotte na een winter niet meer herleefd. Pogingen om een vervangende plant te kweken, verlopen moeizaam. De zone 9 plant heeft het moeilijk in de vorstvrij gehouden kas. Het blad is inmiddels al verdroogd. Voorheen in de woningserre bij omstreeks 10°C verloor de plant het blad pas in het voorjaar.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Jacaranda in bloei

Berichtdoor zezinho op 14 jan 2017 20:46

Had zo al een vermoeden dat snoeien niet bevorderlijk was voor de bloei, maar anders krijg ik hem de kas niet meer in. Ga hem vanaf dit jaar terug in pot houden en hem 's winters plat de kas inschuiven.
Wilfried
Avatar gebruiker
zezinho
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 20 okt 2010 17:24
Woonplaats: 9340 smetlede (oost-vlaanderen)
95 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten