albizia in pot verliest blad

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

albizia in pot verliest blad

Berichtdoor sandoz op 06 jul 2016 11:28

ik heb een albizia die bijna al zijn blad verloren is. Wat kan daarvan de oorzaak zijn?
Hij staat in een vrij grote pot, en is ca 5 jaar oud.

Komt het door het teveel aan regen?
sandoz
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 15 jan 2012 21:21
2 bedankjes

Re: albizia in pot verliest blad

Berichtdoor Aaron Denys op 06 jul 2016 18:37

Ik kan geen antwoord geven op uw vraag, maar ik ben wel benieuwd naar reacties van anderen.
Heb er namelijk ook een in volle grond die exact hetzelfde doet.

Groeten,
Aaron
Groeten uit het altijd zonnige Gullegem. :)
Avatar gebruiker
Aaron Denys
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 07 maart 2014 20:38
Woonplaats: West-Vlaanderen
26 bedankjes

Re: albizia in pot verliest blad

Berichtdoor MountGreen op 08 jul 2016 11:07

Mijn ervaring is dat (in onze contreien) bij een kouder en natter weertype - temps <18C - de oudere bladeren geel worden en afvallen. Maar zelfs als het warmer is verliezen ze al vrij snel in het groeiseizoen enkele oudere bladeren.

De variatie binnen de soort is vrij groot, sommige individuen zijn goed opgewassen tegen het marginale klimaat in NL/BE en andere komen nauwelijks op gang. In Driebergen stond een groot exemplaar dat een tiental jaar prachtig bloeide. Maar dit jaar is hij niet uitgelopen en onlangs gerooid. In Lausanne (toch ook geen warme plek in de winter) staan enkele Albizia's in een park van ongeveer 15 meter hoog die daar al minstens 30 jaar moeten staan.

Een plant in pot zou je nog kunnen verplaatsen naar een warmer en droger plekje. Baadt het niet dan schaadt het niet. En verder: vooral blijven proberen totdat je een individu vindt die het hier goed doet.

Groeten Maarten
MountGreen
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 30 apr 2016 13:21
0 bedankjes

Re: albizia in pot verliest blad

Berichtdoor sandoz op 08 jul 2016 21:30

Inmiddels zijn nagenoeg alle bladeren eraf en de knoppen verdrogen. Damn. Hij heeft het prima gedaan de afgelopen jaren.

Afbeelding
sandoz
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 15 jan 2012 21:21
2 bedankjes

Re: albizia in pot verliest blad

Berichtdoor Herman op 18 aug 2016 19:58

Hier ook, in 3 weken tijd bijna al het blad verloren,
Heb de Albizia in de volle grond staan en krijgt veel zon, als die schijnt :D .
Betekent dit dat het einde nabij is of krijgt de albizia nieuw blad ??
Avatar gebruiker
Herman
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 11 dec 2012 21:21
Woonplaats: Wanssum
30 bedankjes

Re: albizia in pot verliest blad

Berichtdoor paul op 18 aug 2016 20:45

Zou het ook niet weten;
mijn exemplaar staat sinds 2 jaar in volle grond en doet het prima:
Afbeelding
ooit als klein plantje gekregen van Erna.
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: albizia in pot verliest blad

Berichtdoor zezinho op 18 aug 2016 23:59

Binnen twee jaar staat hij er zo bij Paul :
Afbeelding

Afbeelding

Wilfried
Avatar gebruiker
zezinho
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 20 okt 2010 17:24
Woonplaats: 9340 smetlede (oost-vlaanderen)
95 bedankjes

Re: albizia in pot verliest blad

Berichtdoor Remy op 27 aug 2016 10:26

Denk dat het aan de temperatuurschommelingen en een zeer natte juni maand ligt, mijn albizia's hebben er ook last van, het is gewoon geen best jaar voor deze bomen:

Rosea doet het goed! Vol blad en bloemen, wel wat bladuitval.
Tropical Dream is een groot deel van het blad verloren, maar dit is pas het eerste jaar in de grond.
Coreana veel bladverlies, groei is wel goed
Evi's Purple, is voor het 4e jaar een drama en gaat er uit, nauwelijks groei en 1 zielig blaadje.
Evi's Pride, eerste jaar, na de aanplant wat bladverlies maar doet het verder prima!
Summer Chocolat, begon goed maar is nu hartstikke dood!
Ernest Wilson, zaailing experiment, winter overleefd, groei is langzaam maar doet het verder goed.
Kalkora zaailingen, hebben de winter niet overleefd.
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: albizia in pot verliest blad

Berichtdoor stef01 op 27 aug 2016 12:02

Wat mij betreft heeft het niets te maken met het weertype , ikzelf heb 7 hoogstam Albizia's staan de ene verliest blad de andere niet , er is zelfs eentje bij die bijna geen blad meer heeft en de temp komt hier niet onder de 28 graden en geen regen waar ik zit , dus wat mij betreft probleem elders zoeken.
stef01
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 27 sep 2014 16:58
Woonplaats: Lokeren
7 bedankjes

Re: albizia in pot verliest blad

Berichtdoor rice op 27 aug 2016 17:05

stef01 schreef:Wat mij betreft heeft het niets te maken met het weertype , ikzelf heb 7 hoogstam Albizia's staan de ene verliest blad de andere niet , er is zelfs eentje bij die bijna geen blad meer heeft en de temp komt hier niet onder de 28 graden en geen regen waar ik zit , dus wat mij betreft probleem elders zoeken.


Waar zit je als ik vragen mag?
Inderdaad een interessante observatie..
Het viel mij in Valencia / Spanje ook op dat sommige Albizia's er prachtig groen en volop in bloei bij stonden en andere exemplaren bijna kaal waren, zelfde verhaal op Mallorca.

Gelukkig doet mijn grote exemplaar (7m hoog ofzo) het prima, eerdere jaren verloor deze wel wat blad maar de flinke groei compenseerde dat ruimschoots.
Het is een snelgroeiende boom die volgens mij niet zo oud wordt toch? Ik begrijp dat ze in sommige landen nogal een plaag kunnen zijn, gezien de groeisnelheid..
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten