Bijzondere magnolia's

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Bijzondere magnolia's

Berichtdoor shusui op 08 okt 2016 19:20

Grootbladige Magnolia's zijn stuk voor stuk prachtige bomen en zouden veel meer toegepast moeten worden. En als je het mij vraagt geven ze zeker de "tropenlook".
Maar er doorheen kijken zal niet echt kunnen vrees ik. Dat is meestal zo met grote bladeren.
Denk dan eerder aan een Albizia, Gleditsia, Idesia, Toona, Cercidiphyllum,...

Wat betreft bloei: tripetala zijn bloemen op zich zijn iets minder spectaculair, en de geur is een beetje raar (ik vind het niet stinken, gewoon raar), maar hij bloeit wel makkelijker en uitbundiger dan de andere soorten heb ik de indruk.

Al de grootbladige Magnolia's worden ook echt grote bomen, hou hier rekening mee.
En ze kunnen gevoelig zijn voor takbreuk op heel open en onbeschutte plaatsen.
Deze zomer is de kop nog uit mijn tripetala gewaaid.

Wat betreft wintergroene Magnolia's:
Ik zelf zou op de plaats die je beschrijft voor een goed winterharde M. grandiflora variëteit gaan. Grote bloemen en niet of toch veel minder gevoelig voor takbreuk.

Magnolia insignis kan hier lukken, mits hij een beetje beschut staat.
Magnolia grandis ben ik nog nooit in cultuur tegen gekomen en kende ik zelfs niet.

Er zijn nog zeer veel wintergroene Magnolia's met mooi blad en of mooie bloemen. Maar dat blijft voorlopig toch experimenteren op echt goed beschutte plaatsen.
Wat meer zekerheid geeft is zo'n wintergroene soort kruisen met bijvoorbeeld sieboldii, dan heb je een halfwintergroene tot volledig wintergroene plant die wel zeer winterhard is.

Enkele foto's uit Bokrijk:
Magnolia sieboldii 'Collossus' x insignis (red) = Magnolia 'Pink Moon'
Afbeelding

Magnolia yuyuanensis x sieboldii = Magnolia 'Buksenwhite'
Afbeelding

Magnolia conifera var. chingii
Afbeelding

Als je dit topic doorbladerd zie je nog wel wat Magnolia's uit Bokrijk voorbij komen.
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=63&t=14689&start=40

Wat ook nog kan, als je vooral grote bloemen wil is Magnolia cambellii, sprengerii, sargentiana 'Robusta',... ook allemaal mooi. Alleen gevoelig voor late nachtvorst.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Bijzondere magnolia's

Berichtdoor Alexander op 14 okt 2016 05:36

Ik heb Magnolia grandiflora Brackens Brown Beauty staan. De meest vorstbestendige m. grandiflora cultivar na mijn weten samen met M. Edith Bogue.
Hij bloeit hier elk jaar rijk met bloemen tot 30 cm doorsnee! En goed winterhard! Je moet Magnolia grandifloa cultivars wel op eigen wortels hebben, gestekt, geente planten kunnen vorstschade oplopen als de onderstam niet goed winterhard is!

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Bijzondere magnolia's

Berichtdoor Tropical Henkie op 16 okt 2016 13:23

shusui schreef:Grootbladige Magnolia's zijn stuk voor stuk prachtige bomen en zouden veel meer toegepast moeten worden. En als je het mij vraagt geven ze zeker de "tropenlook".
Maar er doorheen kijken zal niet echt kunnen vrees ik. Dat is meestal zo met grote bladeren.
Denk dan eerder aan een Albizia, Gleditsia, Idesia, Toona, Cercidiphyllum,...

Wat betreft bloei: tripetala zijn bloemen op zich zijn iets minder spectaculair, en de geur is een beetje raar (ik vind het niet stinken, gewoon raar), maar hij bloeit wel makkelijker en uitbundiger dan de andere soorten heb ik de indruk.

Al de grootbladige Magnolia's worden ook echt grote bomen, hou hier rekening mee.
En ze kunnen gevoelig zijn voor takbreuk op heel open en onbeschutte plaatsen.
Deze zomer is de kop nog uit mijn tripetala gewaaid.

Wat betreft wintergroene Magnolia's:
Ik zelf zou op de plaats die je beschrijft voor een goed winterharde M. grandiflora variëteit gaan. Grote bloemen en niet of toch veel minder gevoelig voor takbreuk.

Magnolia insignis kan hier lukken, mits hij een beetje beschut staat.
Magnolia grandis ben ik nog nooit in cultuur tegen gekomen en kende ik zelfs niet.

Er zijn nog zeer veel wintergroene Magnolia's met mooi blad en of mooie bloemen. Maar dat blijft voorlopig toch experimenteren op echt goed beschutte plaatsen.
Wat meer zekerheid geeft is zo'n wintergroene soort kruisen met bijvoorbeeld sieboldii, dan heb je een halfwintergroene tot volledig wintergroene plant die wel zeer winterhard is.

Enkele foto's uit Bokrijk:
Magnolia sieboldii 'Collossus' x insignis (red) = Magnolia 'Pink Moon'
Afbeelding

Magnolia yuyuanensis x sieboldii = Magnolia 'Buksenwhite'
Afbeelding

Magnolia conifera var. chingii
Afbeelding

Als je dit topic doorbladerd zie je nog wel wat Magnolia's uit Bokrijk voorbij komen.
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=63&t=14689&start=40

Wat ook nog kan, als je vooral grote bloemen wil is Magnolia cambellii, sprengerii, sargentiana 'Robusta',... ook allemaal mooi. Alleen gevoelig voor late nachtvorst.

Gr,
Sven


Hoi Sven,

Super bedankt voor je inbreng!
Wij kunnen hier zeker wat mee. Misschien dat het dit jaar lukt, maar zeker volgend voorjaar komt er een mooie magnolia bij ons in de tuin! :thumb_up:

Alexander schreef:Ik heb Magnolia grandiflora Brackens Brown Beauty staan. De meest vorstbestendige m. grandiflora cultivar na mijn weten samen met M. Edith Bogue.
Hij bloeit hier elk jaar rijk met bloemen tot 30 cm doorsnee! En goed winterhard! Je moet Magnolia grandifloa cultivars wel op eigen wortels hebben, gestekt, geente planten kunnen vorstschade oplopen als de onderstam niet goed winterhard is!

Alexander


Hoi Alexander,

Bedankt voor de tip! ;)
Tropical Henkie
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 20 mei 2016 22:07
2 bedankjes

Re: Bijzondere magnolia's

Berichtdoor Tropical Henkie op 01 nov 2016 15:52

Alexander schreef:Ik heb Magnolia grandiflora Brackens Brown Beauty staan. De meest vorstbestendige m. grandiflora cultivar na mijn weten samen met M. Edith Bogue.
Hij bloeit hier elk jaar rijk met bloemen tot 30 cm doorsnee! En goed winterhard! Je moet Magnolia grandifloa cultivars wel op eigen wortels hebben, gestekt, geente planten kunnen vorstschade oplopen als de onderstam niet goed winterhard is!

Alexander




Beste Alexander,

Is die Magnolia Grandiflora Brackens Brown Beauty en Edith Bogue even geschikt voor een kleinere tuin?

Ik heb na lang wikken en wegen besloten om tussen een mooie Magnolia Officinalis Biloba of een Magnolia Grandiflora variëteit te gaan kiezen. Welke Grandiflora variëteit geeft het langdurigste en grootste bloemen en die ook geschikt is voor de kleinere tuin.

Groeten Arthur
Tropical Henkie
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 20 mei 2016 22:07
2 bedankjes

Re: Bijzondere magnolia's

Berichtdoor Rogier op 09 nov 2016 13:35

Beste Arthur,

Mocht je geïnteresseerd zijn in een groenblijvende, winterharde Magnolia dan heb ik misschien nog wel wat voor je staan.

Het gaat om de Magnolia grandiflora 'Kay Parris'. De soort is geschikt voor de wat kleinere tuin. Wordt niet zo heel breed en hoog maar bloeit wel uitzonderlijk mooi.

Mocht je geïnteresseerd zijn kan je me een PB tje sturen. Of kijk op MP ;)
Rogier
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 12 dec 2012 12:05
Woonplaats: Nijkerk
13 bedankjes

Re: Bijzondere magnolia's

Berichtdoor Alexander op 28 nov 2016 04:56

Ik heb Magnolia grandiflora Brackens Brown Beauty. Een aanrader, bloemen kunnen meer dan 30 cm doorsnede worden. Een rijke bloeier en goed winterhard!

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten