Paulownia tomentosa verplaatsen

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Paulownia tomentosa verplaatsen

Berichtdoor M.altispinosus op 15 maart 2017 22:35

Ik wil mijn tomentosa gaan verplaatsen en uiteindelijk gaan snoeien in de vorm van een "knot"

De gedachte is dat de stam kaal blijft en dat ik de zijscheuten hoger op de stam door laat schieten. Zo zou ie dan voor schaduw moeten zorgen bij de vijver en ik kan er vanaf het terras nog onder door kijken. Een volgend seizoen dan snoeien ter hoogte van de oranje cirkel?

Afbeelding

Nu vraag ik me af wanneer ik heb het beste kan verplaatsen? kan dat nu al of is het beter om nog een maandje te wachten zodat de kans op vorst kleiner is?

Hoe bereid ik de bodem voor? met vivimus oid of is dat overbodig en volstaat compost en/of koemest?

Nog andere dingen waar ik rekening mee dient te houden?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en aanbevelingen.
Laatst bijgewerkt door M.altispinosus op 16 maart 2017 09:34, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: Tomentosa verplaatsen

Berichtdoor draco op 16 maart 2017 02:19

Mogen wij gokken dat je Paulownia bedoelt? Na het verwijderen van de top zullen de zijvertakkingen opgaand groeien en vaak wordt een daarvan dominant (topdominantie). Om de gewenste vorm te verkrijgen zul je de vertakkingen moeten geleiden zolang deze nog buigzaam zijn. Vergelijk het met een dakplataan. Of dit met Paulownia lukt, weet ik niet.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Tomentosa verplaatsen

Berichtdoor M.altispinosus op 16 maart 2017 09:33

Bedankt voor je reactie en ja ik bedoel inderdaad een Paulownia tomentosa. Excuus voor de onvolledigheid :oops:
Het was wel de bedoeling om de takken te gaan leiden en dan was de vorm van een dakplantaan / lei linde het beoogde resultaat. Want hoger hoeft ie niet te worden in mijn bescheiden stads tuintje.
Wat ik uit de literatuur had begrepen is dat hij ieder jaar grotere bladeren geeft als je hem ieder jaar dan ook terug snoeit naar 20-30 cm. Maar als ik hem nu ieder jaar terugsnoei tot anderhalf /twee meter stam krijg ik dan ook die steeds groter wordende bladeren? Dat was het idee erachter.
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: Paulownia tomentosa verplaatsen

Berichtdoor draco op 16 maart 2017 10:52

Dat de bladeren elk jaar groter zullen worden verwacht ik niet, Ronald. Integendeel door beperking van het assimilerend vermogen bij het regelmatig terugsnoeien, zullen de bladeren eerder kleiner worden. Dit is althans regel bij bonsai. Ik heb ooit een volwassen Paulownia ontkroond. Als gevolg daarvan groeiden lange opgaande scheuten (waterloten) met inderdaad gigagrote bladeren. Het was een eenmalig effect van het rigoureuze terugsnoeien, want het jaar daarop na opnieuw terugsnoeien, was de reactie veel minder. Houd er in verband met de horizontale belasting van de takken rekening mee dat het hout van Paulownia merghoudend is en daardoor wat minder sterk. Maak om overbelasting te voorkomen een stevig raamwerk van ijzer of tonkinstokken ter ondersteuning. Eventueel kan het breukrisico worden verlaagd door een lichte snoei in de voorzomer voor het tweede schot (St. Janslot). Zomersnoei verkleint de kans op de vorming van bloemknoppen in het najaar.

groet,
Han

zie ook https://www.neerlandstuin.nl/bomen/paulownia.html
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Paulownia tomentosa verplaatsen

Berichtdoor M.altispinosus op 17 maart 2017 00:47

Nogmaals bedankt Han voor de uitvoerige uitleg, ik weet waar ik nu rekening mee moet gaan houden en we zullen zien wat het gaat worden. Anders kan ie alsnog terug gesnoeid worden tot 30 cm om dan vervolgens weer ieder jaar uit te lopen.
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: Paulownia tomentosa verplaatsen

Berichtdoor Dennis_S op 17 maart 2017 08:30

Paulownia moet je eigenlijk gewoon uit laten groeien. Ingrijpende snoei zal alleen maar leiden tot een onnatuurlijk beeld en bloei zal dan achterblijven of nooit verschijnen. En zoals Draco al aangeeft zijn de takken erg breekbaar en zullen breken zodra je ze in een bepaalde vorm wilt buigen en aanbinden. Het grote blad verschijnt pas als je een boom die al een gezet wortelgestel heeft flink terugsnoeit. Maar als je dat elk jaar doet, put je de plant uit en houdt het een keer op met je plant, afhankelijk ook van de grond waarin deze staat. Mijn advies zou zijn, laat de boom uitgroeien tot zijn eigen formaat of kies een andere boomsoort. Houdt er rekening mee dat dit grote bomen kunnen worden!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Paulownia tomentosa verplaatsen

Berichtdoor p e t e r op 17 maart 2017 10:24

Verplaatsen zou ik nu doen, nog voor de eerste uitgroei zichtbaar is.
De grond kan je licht verbeteren maar het hoeft ook niet echt.

Ik heb er verschillende staan in de tuin.
Enkele laat ik doorgroeien, andere snoei ik (soms inderdaad tot 30 cm). De grote bladeren heb je inderdaad vooral met de gesnoeide bomen.
Dit jaar heb ik zelfs bloemknoppen op de bomen die vorige lente gesnoeit zijn.

Mijn ervaring met deze boom is dat je niet veel kan mis doen.
Let er wel op dat de voet vrij staat. Dus geen antiworteldoek of potten rond de stam.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Paulownia tomentosa verplaatsen

Berichtdoor boomvaren op 17 maart 2017 10:29

zorg er ook voor dat de wortels die blijven zitten, weg zijn want ze schieten terug uit op verschillende plaatsen..
boomvaren
 
Berichten: 210
Geregistreerd: 18 apr 2015 23:26
14 bedankjes

Re: Paulownia tomentosa verplaatsen

Berichtdoor M.altispinosus op 04 jul 2017 20:01

Foto update:
Afbeelding

Afbeelding
Uitlopers bij de bovenste vier knopen, andere uitlopers heb ik verwijderd en komen (nog) niet terug. Vooralsnog is er geen sprake van top dominantie en lopen alle acht de uitlopers ongeveer gelijk op.

Het buigen/leiden van de uitlopers bleek te lastig en de bamboestok die er naast stond wordt vervangen door een dikkere houten paal. Ondanks dat de stam in rap tempo dikker wordt blijf het een flexibel boompje die met de bamboe stokken aardig in de wind heen en weer zwaaiden.
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: Paulownia tomentosa verplaatsen

Berichtdoor M.altispinosus op 26 mei 2018 13:36

Na het snoeien en opnieuw uitlopen ziet ie er nu zo uit. Geeft al goed wat schaduw aan de vijver. Ook mede dankzij de tetrapanax, tot op heden geen last van algen of waterbloei gehad.

Afbeelding

Afbeelding

ps er komt nog een paal naast te staan :oops:
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten