Brugmansia's

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Brugmansia's

Berichtdoor Bermuda op 22 apr 2017 14:10

@Mr Bos: Heb jij dan niet dat bij overwintering de takken helemaal indrogen? Groeit de plant bij jou langzaam door in de schuur?
Bermuda
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 26 jul 2014 22:33
Woonplaats: Utrecht
25 bedankjes

Re: Brugmansia's

Berichtdoor Mr Bos op 22 apr 2017 15:57

Ik snoei de plant voor de winter flink terug zodat ik eigenlijk alleen een hoofdstam overhoud (die ik nog wel extra lang laat ivm indrogen).
Zo is ie lekker klein om in de schuur te bewaren en neemt ie dus niet veel ruimte in.
Na de winter snoei ik het eventueel ingedroogde stuk nog terug.

Ik heb alleen het nadeel dat ik een onverwarmde schuur heb waar het wel eens een paar graadjes kan vriezen, dus helaas ben ik al enkele keren mijn mooie brugmansia verloren door de 1 a 2 graadjes vorst in de schuur.
Mr Bos
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 21 apr 2017 11:25
0 bedankjes

Re: Brugmansia's

Berichtdoor Tropical Henkie op 22 apr 2017 20:31

@Mr Bos: Super bedankt voor uw reacties, ik steek er veel van op. Alleen vraag ik mij af wat ik het beste kan doen in mijn geval. Ik heb een stek/stok van +- 70 cm die al wel wat wortels heeft, maar nog niet echt veel. Ik heb deze opgepot in een pot van 30 cm (10l). Zoals gezegd loopt het verder uit. Nu twijfel ik alleen of deze pot groot genoeg is.. Volgend jaar wil ik hem in de border planten aan het terras. Het is een met drie dubbele bloemen heb ik mij laten vertellen. Zover u weet, geuren deze minder dan de enkele of is dat te verwaarlozen? Loungebank staat op ongeveer drie meter afstand daarvan en hoop deze brugmansia langenbuscher garten wel te kunnen ruiken. Laatste vraag, zijn slakken gek op de brugmansia, zo ja wat kan ik daar tegen doen?

Alvast bedankt voor uw reactie! :thai:
Tropical Henkie
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 20 mei 2016 22:07
2 bedankjes

Re: Brugmansia's

Berichtdoor Mr Bos op 22 apr 2017 22:14

In uw geval (een jonge stek) is het formaat van de pot geen probleem.
Mocht u in de loop van de zomer zien dat de pot één en al wortel is en bijna geen water meer opneemt, dan kunt u het geheel zonder wortelsnoei (niet doen in de zomer) gewoon in een grotere pot zetten en aanvullen met verse grond.

Wat de geur en de sterkte daarvan betreft....
De sterkte van de geur is heel sterk wisselend, soms ruik je hem bijna niet ondanks de bloei, meestal gaat hij tegen de avond (erg sterk) geuren, en in bepaalde gevallen ruikt hij ineens veel sterker dan anders, maar dat zal ongetwijfeld met het weer te maken hebben. Vaak is de geur best aangenaam/lekker, maar ik heb het ook meegemaakt dat de plant (met wel 100 bloemen destijds) buiten op het terras stond en wij zaten binnen op de bank met het raam dicht (luchtroostertje open), en dat we niet meer op de bank konden blijven zitten, zo sterk was de lucht die avond.

Over slakken durf ik eigenlijk niet veel te zeggen, ik had meer last van rupsen.

Verder wil ik zeggen dat elke situatie weer anders is (soort plant, standplaats, weersomstandigheden, formaat, enz...), dus ook wat betreft de geur en het onderhouden (snoei en wortelsnoei) van de plant zullen er veel verschillen zijn. Ik geef enkel aan hoe ik onze brugmansia's behandel en wat mijn ervaringen ermee zijn tot nu toe.

Verder vooral veel water en regelmatig wat voeding (pokon) geven.
Als hij dorst heeft (en dat is in de zomer vrij vaak), dan wordt hij al snel slap.
Geef hem dan gelijk een plons water, en ga er eens bij zitten kijken wat er gebeurd... Soms kun je de plant gewoon langzaam overeind zien komen terwijl je er naar zit te kijken.

Veel succes !
:thumb_up:
Mr Bos
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 21 apr 2017 11:25
0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten