Brugmansia's

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Brugmansia's

Berichtdoor Tropical Henkie op 22 maart 2017 14:07

Beste palmvrienden,

Kan iemand mij adviseren mbt Brugmansia's?

Ik vind ze heel mooi, maar is dit wel goed te doen in Nederland.. De verzorging, de overwintering en evt de plagen. En daarbij welke wordt geadviseerd. Ik hou van felle kleuren.

Groeten
Tropical Henkie
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 20 mei 2016 22:07
2 bedankjes

Re: Brugmansia's

Berichtdoor marinus op 27 maart 2017 20:14

Goede sterke plant die snel groeit, is niet vorsbestendig.
marinus
 
Berichten: 2430
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
77 bedankjes

Re: Brugmansia's

Berichtdoor Tropical Henkie op 07 apr 2017 12:38

Inmiddels een Brugmansia aangekocht. De soort Brugmansia Langenbaucher Garten. Ik ben benieuwd hoe deze het gaat doen en of deze lekker gaat ruiken. Heeft iemand ervaring met deze soort of Brugmansia in het algemeen?

Groet
Tropical Henkie
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 20 mei 2016 22:07
2 bedankjes

Re: Brugmansia's

Berichtdoor Hansvdb op 09 apr 2017 11:59

Brugmansia's zijn hele makkelijke planten. Ze willen graag veel water en veel voeding. Een plaats in de halfschaduw is goed.
De meeste Brugmansia's geuren heel sterk, voornamelijk in de avond en nacht. Sommigen vinden het een erotische geur.

In de winter moeten ze op een vorstvrije plaats opgeborgen worden. Je kunt de takken dan het beste op een hoogte van ongeveer 50 cm afknippen/zagen. Ze hebben in de winter geel licht nodig, dus een koele garage of kelder is goed. Droog houden zodat ze niet te vroeg uitlopen.

April kunnen ze weer naar buiten. Als je ze wat eerder warm en licht zet heb je eerder groei en dus bloemen. Succes!
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Brugmansia's

Berichtdoor Tropical Henkie op 16 apr 2017 10:50

Hallo Hans,

Bedankt voor uw reactie! Ik heb een stek/stok van ongeveer 70 cm lang aangeschaft en meteen opgepot. Er zaten al wortels aan. Beetje water gegeven en het lijkt of hij al verder uitloopt. Moet ik nog ergens op letten? Ik wil hem in de border aan het terras planten, staat dan wel in de volle zon.

Groet
Tropical Henkie
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 20 mei 2016 22:07
2 bedankjes

Re: Brugmansia's

Berichtdoor Hansvdb op 16 apr 2017 17:12

Gefeliciteerd met je Brugmansia. Een plaats in de volle zon is prima. Met halfschaduw wilde ik alleen maar zeggen dat dat ook al goed is als standplaats.
De Brugmansia zal bloemknoppen gaan vormen als de stam zich gaat splitsen in drie takken. Voor de rest is het een kwestie van vochtig houden en regelmatig bemesten zodat hij aan de groei blijft. Het is een plant uit de nachtschade familie en die willen graag goed gevoed worden.

In mijn vorige reactie schreef ik dat hij in de winter geel licht nodig heeft. Dat was natuurlijk geen licht. Alles staat dan stil.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Brugmansia's

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 apr 2017 10:30

Ze stekken heel makkelijk. Als je wilt kun je er in je tuin een heel bos mee aanleggen (of familie en vrienden mee blijmaken).
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Brugmansia's

Berichtdoor Bermuda op 18 apr 2017 16:11

Ik vind ze wel wat lastig om te overwinteren, maar het was voor mij dit jaar de eerste keer. Bij mij gaan ze indrogen. De stengels worden droog, bruin en hol van binnen. Ik heb ze vervolgens warmer en lichter gezet waardoor ze gingen uitlopen. Helaas had ik al snel last van luis/mijt. Nu staan ze buiten, maar tot op heden lopen ze nog weer niet uit.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat ontwikkelen. Hopelijk komt er vanuit de wortelkluit nog weer nieuwe groei.

Het zijn werkelijk prachtige planten dus ik hoop dat ze het gedoe waard zijn. (of dat ik handiger word met het overwinteren)
Bermuda
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 26 jul 2014 22:33
Woonplaats: Utrecht
25 bedankjes

Re: Brugmansia's

Berichtdoor Pascall op 21 apr 2017 19:49

Standplaats van de plant kan je best proefondervindelijk vaststellen , sommige zijn echte zonnekloppers , andere staan dan weer liever in zon / halfschaduw. Eén regel geldt voor alle planten , hoe meer zon , hoe meer water ze willen. Is wel makkelijk , hij laat dit wel merken door z'n bladeren die dan slap gaan hangen.

Stekken is niet altijd zo gemakkelijk als men laat uitschijnen , sommige soorten lukken bijna altijd , andere zijn wat moeilijker of zelfs zeer moeilijk.
Maar ja , dit is niet zo'n probleem omdat dit toch gebeurd met de afgesnoeide takken die men anders weggooid.
Avatar gebruiker
Pascall
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 12 maart 2016 12:56
Woonplaats: Koningshooikt
3 bedankjes

Re: Brugmansia's

Berichtdoor Mr Bos op 22 apr 2017 12:34

Rupsen zijn er ook dol op.
In het voorjaar neem ik de kluit van de overwinterde brugmansia uit de pot (bestaat hoofdzakelijk uit draadwortels).
Ik snijd met een oud broodmes een groot deel van de draadwortels van buiten af weg totdat ik bij de iets taaiere en dikkere wortels uitkom en een kleine kluit met wortels overhoud.
Ik zet de plant dan met de gesnoeide wortels in een zo groot mogelijke pot in de verse potgrond, en knip het ingedroogde stuk (indien aanwezig) van de stam weg.
Neem een echt grote pot, want de brugmansia waait makkelijk om als hij in bloei staat, bovendien maakt hij erg snel heel veel draadwortels aan die de pot in no-time vullen.
Hoe meer wortel hij kan aanmaken, hoe sneller en groter hij groeit.
Geef hem vervolgens vaak veel water en mest (ik gebruik vloeibare mest en mestkorrels).

Als hij groen wordt en vooral bij de bloei zit hij al snel vol met rupsen die hem kappot vreten, ze leggen vaak nesten aan in de bloemmen.
Om dit tegen te gaan stop ik vlak na het oppotten een aantal (meestal 3) tabletten (bayer) tegen insecten (en rupsen) rondom de stam op halve diepte in de aarde.
Ik prik simpelweg met een bamboestokje een diep gat in de aarde waar ik de tablet in stop en die duw ik met dat bamboestokje tot tussen de wortels. dit doe ik op drie plaatsen. Het vergif werkt via het sap in de bladeren wardoor de rupsen de plant niet meer lusten of anders dood gaan, de tabletten werken ongeveer een half jaar lang, dus lang genoeg voor het hele seizoen.

Na de bloei en ruim voor de vorst snoei ik de plant/boom terug tot ongeveer een 70cm boven de grond. Van de afgeknipte takken maak ik soms stekken.
Vervolgens gaat de plant in de schuur (zorg ervoor dat hij echt geen vorst krijgt, want bij het kleinste beetje vorst sterft hij gelijk af).

Succes.

P.s. In de zomer avonden kan deze plant/boom soms zo enorm sterk geuren, dat het haast niet meer te verdragen is en je er misselijk van kan worden. Maar het is wel echt een bloemenpracht.
Mr Bos
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 21 apr 2017 11:25
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten