Citroen, Key Lime, Avocado en Mango mankementen!

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Citroen, Key Lime, Avocado en Mango mankementen!

Berichtdoor Plantelaar op 03 mei 2017 13:40

Hallo allemaal!

Ik zit met een paar vragen!
Afgelopen winter was de eerste winter voor mijn plantenvrienden, ze hebben overwinterd in een verwarmde kas van een bloementeler.
Ze hebben in de donkere maanden het alleen wel het een en ander opgelopen.

Hier de foto's per plant:

Citroen:

Deze badboy is 21-04-2016 gezaaid, komt uit een biologische citroen (geen idee welk soort) en heeft sinds een tijdje geel bevlekt blad.
Het bovenste blaadje is al aan het afsterven van de punt naar beneden.
Ook is er al een tijdje geen groei/ontwikkeling meer zichtbaar, dit zal wel gewoon aan het seizoen liggen? Ik heb zon 1.5 maand geleden van die citrusvoedingkorrels (Intratuin) gegeven, ik gokte dat hij gewoon een beetje honger had.
Tot nu toe heb ik ze elke keer kraanwater gegeven, ik ben overgegaan op regenwater.
Staat in een voor Mediteriaanse planten bedoelde aarde bij de Intratuin vandaan,
Wat zou dat gevlekde blad kunnen zijn? En hoe kan ik dit oplossen?


IMAG0982.jpg
IMAG0982.jpg (74.93 KiB) 2899 keer bekeken

IMAG1001.jpg
IMAG1001.jpg (109.11 KiB) 2899 keer bekeken

IMAG1009.jpg
IMAG1009.jpg (100.69 KiB) 2899 keer bekeken


Mango:

Deze ging de grond in op 28-05-2016, geen idee wat voor variant dit is.
Stond in dezelfde kas als de citroen en heeft daar op één van de blaadjes een beetje last gekregen van meeldauw: blaadje er af gehaald en hij was weer zo goed als nieuw.
De bovenste bladeren lijken wat geel en hij wilt ook niet echt vertakken of iets, moet ik hier wat aan doen? Ik heb wel eens eerder geprobeerd het bovenste topje er uit te pulken maar geen succes dus.
Kreeg kraanwater, nu regenwater.
Heeft ook een klein beetje van dezelfde Intratuin korrels gekregen als de citroen. Hij heeft ook een klein beetje last van verbrandde puntjes op het blad.
Staat in dezelfde Mediteriaanse potgrond als de citroen.

IMAG1010.jpg
IMAG1010.jpg (102.05 KiB) 2899 keer bekeken

IMAG1020.jpg
IMAG1020.jpg (119.65 KiB) 2899 keer bekeken


Avocado #1:

Deze avocado ging met zijn kont boven water op 03-10-2016.
Hier ook echt geen groei meer zichtbaar, en hij lijkt een klein bladprobleem te hebben. Puntjes zijn verbrand en in een van de bladeren zit een gaatje met bruine randjes.
Staat in een mix van de Mediterrianse grond gemengd met cocopeat.

IMAG1011.jpg
IMAG1011.jpg (97.31 KiB) 2899 keer bekeken

IMAG1012.jpg
IMAG1012.jpg (82.19 KiB) 2899 keer bekeken


Avocado #2:

Tja... Deze heeft zijn tijd al gehad denk ik. De ene helft van de pit is aan het wegrotten, de andere helft heeft scheurtjes en de nieuwe scheutjes lijken geen leven meer in zich te hebben...

IMAG1015.jpg
IMAG1015.jpg (88.11 KiB) 2899 keer bekeken


Key Lime:

Overgevlogen vanuit Florida, gezaaid op 30-12-2016 en allemaal redelijk opgekomen, zo uit droog zaad! Deze jongens waren het moeilijkst aan te komen. Ik heb verschillende zaden en landen geprobeerd (thanks eBay) en deze deden het eindelijk. Nu hopen dat het ook echt Key Lime is en niet een gewonere citrus variant. Ze hebben het wel een beetje moeilijk.
Ze lijken allemaal iets lichter te worden en sommige zijn zelfs een beetje wittig. Ook heeft er eentje een beetje een doorzichtig (?!) plekje op het blad.
Ze hebben allemaal een heel klein beetje van de korrels gehad die ik ook aan mijn citrus gaf.
Ze staan in potgrond voor Mediterrianse planten, net als de citroen hierboven.
Ook hier weer van kraanwater naar regenwater gegaan.


IMAG1018.jpg
IMAG1018.jpg (87.97 KiB) 2899 keer bekeken


Ik denk dat veel van de groeistilstand wel met het seizoen te maken heeft.
Met mooi weer mogen ze weer op ons beschutte terras. Ze staan allemaal in potten, en dat zal zo blijven ivm winter en zo.
Nu met het betere weer staan ze bij mij thuis, wél nog achter glas. In de zomer mogen ze buiten spelen.
Ik heb ook nog twee banaan varianten staan die aan het ontkiemen staan. Bij die zaden kreeg ik weer gratis zaden voor een palmboomvariant. Ook in de grond dus!
Verder heb ik twee piepkleine bosbesplantjes/sprietjes (uit zaad) die nog geen drie milimeter hoog zijn. :D

Tips over voeding en eigenlijk alles wel zijn altijd welkom!
Plantelaar
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 dec 2016 13:33
0 bedankjes

Re: Citroen, Key Lime, Avocado en Mango mankementen!

Berichtdoor rice op 03 mei 2017 16:02

Maak je geen zorgen, het is vooral een gebrek aan licht en temperatuur.
Zodra het boven de 20c gaat komen zul je de groei zien beginnen, ze zullen snel opknappen in dat geval.

Heb zelf een aantal zelfgezaaide mango, avocado en citroen en ik verwaarloos ze min of meer aangezien vertroetelen vooral frustratie en een gebrek aan resultaat levert gedurende de 8 maanden herfst die we in NL soms hebben. Sinds ik er amper meer naar omkijk lijken de planten en ik een stuk gelukkiger:)

Overigens zien je planten er nog prima uit vind ik..

En wbt die laatste avocado, de pit vergaat langzaamaan da's normaal.
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Citroen, Key Lime, Avocado en Mango mankementen!

Berichtdoor Plantelaar op 05 mei 2017 09:59

rice schreef:Maak je geen zorgen, het is vooral een gebrek aan licht en temperatuur.
Zodra het boven de 20c gaat komen zul je de groei zien beginnen, ze zullen snel opknappen in dat geval.

Heb zelf een aantal zelfgezaaide mango, avocado en citroen en ik verwaarloos ze min of meer aangezien vertroetelen vooral frustratie en een gebrek aan resultaat levert gedurende de 8 maanden herfst die we in NL soms hebben. Sinds ik er amper meer naar omkijk lijken de planten en ik een stuk gelukkiger:)

Overigens zien je planten er nog prima uit vind ik..

En wbt die laatste avocado, de pit vergaat langzaamaan da's normaal.
Thanks Rice, ik zal rustig afwachten. Wat geef jij ze voor voeding? En ik zal de avocado met rust laten, en hem de tijd geven. Geen idee dat die pit zou wegrotten, maar het klinkt eigenlijk wel logisch, haha!
Plantelaar
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 dec 2016 13:33
0 bedankjes

Re: Citroen, Key Lime, Avocado en Mango mankementen!

Berichtdoor rice op 05 mei 2017 10:26

Zodra het wat warmer wordt kun je langzaam aan wat vloeibare plantenvoeding geven,, ik geef in de zomer een keer per maand ofzo. Let op de dosis ivm verbranding, ikzelf geeft hooguit een halve dosis.
Verder houden veel tropische planten niet van een droog binnenklimaat maar willen ze hoge luchtvochtigheid.
Ik zou die citroen alvast buiten zetten in de schaduw, de rest naar buiten als het warmer wordt (vooral 's nachts).
Als je gaat overpotten neem dan een potmaat groter dus niet te groot zetten.

succes!
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten