Olijfboom heeft het lastig

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Olijfboom heeft het lastig

Berichtdoor njansen op 08 jun 2017 16:37

Hi,

Afgelopen zomer is deze olijfboom van z'n pot naar een bak gegaan. De bak loopt nog z'n 40cm door onder de grond. Daaronder is een soort van drain gemaakt om overtollig water af te voeren.
Van de winter heeft 'ie een warmteslang om gehad.
Begin dit jaar heb ik 'm wat gesnoeid en een speciale voeding gegeven. Ik had verwacht dat deze boom netjes zou blijven.

Echter, veel bladeren vallen eraf. En ik twijfel of hij niet te nat of te droog staat. Hoe kan ik dit het best meten?
Daarnaast zijn de blaadjes ook wat aangetast.

Het lijkt erop dat er wel wat nieuwe blaadjes aankomen maar als ik andere olijfbomen in de buurt bekijk zie ik veel meer groene nieuwe blaadjes.

Wat kan ik het best doen? Tips zeer welkom want wil deze boom graag mooi houden.

Bedankt,
Niels

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
njansen
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 08 jun 2017 16:22
0 bedankjes

Re: Olijfboom heeft het lastig

Berichtdoor Willem1 op 11 jun 2017 13:31

Flink de snoeischaar erin zetten, de boom zal massaal nieuwe scheuten aanmaken en volledig hersteld de volgende winter ingaan. Laat een paar mooie hoofdtakken staan met wat kleinere stevige zijtakken. Eerst zul je schrikken van het resultaat, later zul je versteld staan van de groeikracht en het aantal nieuwe verse takken. Let op dat de plant niet te nat staat en dat het water goed weg kan. Liever 1x in de week (tijdens een droge periode) een emmer water dan elke dag een gietertje. Succes!
Avatar gebruiker
Willem1
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 19 feb 2012 17:39
Woonplaats: Beilen
5 bedankjes

Re: Olijfboom heeft het lastig

Berichtdoor njansen op 11 jun 2017 14:31

Bedankt Willem!

Zojuist een flinke snoei gegeven. Ben benieuwd!
njansen
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 08 jun 2017 16:22
0 bedankjes

Re: Olijfboom heeft het lastig

Berichtdoor Marcel op 21 nov 2017 13:31

en hoe is het rsultaat geworden
Marcel
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 14 feb 2009 18:38
Woonplaats: Luyksgestel
0 bedankjes

Re: Olijfboom heeft het lastig

Berichtdoor njansen op 21 nov 2017 13:53

Hi Marcel, Het was even wennen een kale boom na het snoeien maar na een week kwamen er heel snel veel nieuwe takken en blaadjes. Boom ziet er weer goed en gezond uit. In het voorjaar ga ik 'm opnieuw goed snoeien om 'm in mooi model te krijgen.
njansen
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 08 jun 2017 16:22
0 bedankjes

Re: Olijfboom heeft het lastig

Berichtdoor Marcel op 21 nov 2017 17:50

Hey,

Dan ga ik m volgens jaar ook eens goed snoeien.
Heb ook van die zielige bladeren er aan gehad en eigenlijk is ie niet heel erg goed bekomen, ook geen bloei en in oktober begon ie ook al heel wat blad te verliezen.

Dus volgend jaar gaat ie er kort.

Marcel
Marcel
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 14 feb 2009 18:38
Woonplaats: Luyksgestel
0 bedankjes

Re: Olijfboom heeft het lastig

Berichtdoor Willem1 op 19 feb 2018 00:51

Hoi,

Ga je de olijf fors terugsnoeien omdat er:

1) forse bladval is of,
2) er alleen aan de uiteinden van de takjes nog wat blad aanwezig is....

wacht dan tot na ijsheiligen (half mei). De olijf heeft dan ruim 5 maanden om zijn blad te vernieuwen en zijn bladeren "klaar te maken" voor een nieuwe winter. Zet vanaf eind augustus de snoeischaar niet meer in de olijf (beetje vormsnoei daargelaten).

En...denk eraan bij harde wind bij temperatuur van -5 en lager.....hoes erom heen, pas dan voorkom je bladval echt.
Avatar gebruiker
Willem1
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 19 feb 2012 17:39
Woonplaats: Beilen
5 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten