Perzische slaapboom

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Perzische slaapboom

Berichtdoor Bart1972 op 15 jun 2017 17:55

Beste palmvrienden

Ik heb een vraag over mijn Perzische slaapboom
Op dit moment staat hij er heel triest bij alleen nog een paar scheuten aan de onderzijde
Vorig jaar stond hij er nog mooi bij maar al snel begon hij blad te verliezen alleen aan de onderzijde
van de stam nog een beetje groen wat dit jaar ook zo is iemand enig idee of het nog goed kan komen of wat ik hier aan kan doen
Mvg Bart
Bart1972
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 28 apr 2017 17:20
0 bedankjes

Re: Perzische slaapboom

Berichtdoor rice op 15 jun 2017 18:57

Het beste plaats je hier een paar foto's zodat de omstandigheden een beetje in te schatten zijn.
Ik heb meerdere Albizia's van zaailing tot 7 meter hoog, zowel pot en volle grond en allen doen het hier prima terwijl de kleintjes behoorlijk verwaarloosd worden.

Nu is het een jaarlijks terugkerend forum onderwerp dat sommige Albizia toch behoorlijk wat blad lijken te verliezen maar goed, de reden hiervoor valt pas te beoordelen als je laat zien hoe de zaken ervoor staan.
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Perzische slaapboom

Berichtdoor draco op 16 jun 2017 01:16

Albizia heeft in ons klimaat problemen met afharden. Hierdoor gaan in de winter de takeindes vaak te gronde. De plant loopt dan op meerdere plaatsen uit op een lager gelegen (ouder) deel van de stam of zijtak. Overigens is dit jaar de langstlevende Albizia julibrissin ('Boubri') niet meer uitgelopen en is deze boom waarschijnlijk dood. Dit exemplaar heeft nota bene -20°C overleefd in 2012! Het 'invriezen' van de (zij)takken en de corrigerende snoei maakt de boom toegankelijk voor aantasting door schimmels o.a. meniezwam. Ook Albizia coreana heeft dit seizoen een flinke terugval maar loopt nu alsnog uit op een lager gelegen deel van de stam.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Perzische slaapboom

Berichtdoor rice op 16 jun 2017 02:16

draco schreef:Albizia heeft in ons klimaat problemen met afharden. Hierdoor gaan in de winter de takeindes vaak te gronde. De plant loopt dan op meerdere plaatsen uit op een lager gelegen (ouder) deel van de stam of zijtak. Overigens is dit jaar de langstlevende Albizia julibrissin ('Boubri') niet meer uitgelopen en is deze boom waarschijnlijk dood. Dit exemplaar heeft nota bene -20°C overleefd in 2012! Het 'invriezen' van de (zij)takken en de corrigerende snoei maakt de boom toegankelijk voor aantasting door schimmels o.a. meniezwam. Ook Albizia coreana heeft dit seizoen een flinke terugval maar loopt nu alsnog uit op een lager gelegen deel van de stam.



Ik denk dat Albizia inderdaad een grensgeval is in NL en dat een aantal factoren van belang zijn voor de overlevingskansen. Aangezien mijn eigen ervaring enkel positief is en ik in de omgeving een aantal flinke en oudere exemplaren zonder problemen zie overleven lijkt mij dat de minimum temp niet echt het probleem is. Nu zit ik in Den Bosch in de bebouwde kom op schrale zandgrond en vermoed ik dat dit een van de redenen is dat ze het hier goed doen. Naast het urban heat island effect en relatief warme zomers warmt de grond snel op en is er prima drainage. Dat Albizia op arme gronden prima gedijt blijkt hier ook. Ik heb nog nooit invriezing van betekenis gehad, ik schat dat minder dan 5% van de takken hier invriest. Ook de meniezwam is geen enkel probleem hier. Ik heb een paar bomen waarvan de grootste tenminste 7m is en een tiental kleinere exemplaren, allen doen het al jaren prima en worden behoorlijk verwaarloosd. Het zal mijns inziens dus van de locale factoren afhangen.

Overigens zie je ook in spanje (bv Valencia, Barcelona) dat Albizia ieder seizoen schade oploopt, daar zal het zeker niet door kou of vocht komen. Om eerlijk te zijn ziet mijn grote Albizia er veel gezonder uit dan de exemplaren die ik daar aantrof hetgeen lijkt te wijzen op beschikbaarheid van water.

Het is wellicht gewoon een niet heel sterke boom:)
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Perzische slaapboom

Berichtdoor Pita op 18 jun 2017 15:38

Hier hetzelfde verhaal. Toen ik mijn albizias vorig jaar herfst ergens binnen kreeg zaten ze mooi in blad. Nu doet de grootste nog steeds niets (maandje terug in volle grond gezet met mediterrane grond). De kleine staat nog in pot en begint ook nu pas enkel onderin de stam uit te lopen. De hoogste zijtakjes zien er dood uit.

Iemand enig idee of ik dit het beste moet weg snoeien of laten zitten?
Pita
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Perzische slaapboom

Berichtdoor Pita op 18 jun 2017 15:39

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Pita
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Perzische slaapboom

Berichtdoor draco op 18 jun 2017 17:36

Het is niet te verwachten dat je Albizia nog op de kale einden zal uitlopen nu dat onderaan het geval is. Je kunt om esthetische reden de kale stukken alvast terugsnoeien maar blijf op ruime afstand van de jonge zijscheuten. Je kunt alsnog later het afstervende deel verwijderen.
Is dit nu wat ze bedoelen met vertikaal tuinieren. ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Perzische slaapboom

Berichtdoor Gouden HandPalm op 19 jun 2017 14:23

Bij mij ook hetzelfde verhaal. Hij was vorig jaar 1 1/2 meter met een groei naar 2 meter en mooi in het blad. Ik zag in April al dat hij ingevroren was tot 50 cm boven de grond. Op dat punt is hij -nu pas, eind juni- uitgelopen. Daarboven is het dood hout.

Het is even afwachten hoe hard de nieuwe scheuten uitlopen. Misschien gaat ie nog een groeispurtje trekken met dit warme weer.

Mooier wordt ie er echter niet op zo, helaas. Het is zo meer een kwestie van 'horizontaal tuinieren': hij groeit nu meer in de breedte dan in de hoogte.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Perzische slaapboom

Berichtdoor oktober07 op 19 jun 2017 21:41

Eens proberen om in de winter rond de stam zwarte isolatiebuis voor verwarmingsleidingen te doen . Het is goed dik en je zal verstelt staan hoe goed dat het de vorst tegenhoudt en kost niet veel .
oktober07
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 02 jul 2011 17:19
Woonplaats: Puurs ( belgie)
9 bedankjes

Re: Perzische slaapboom

Berichtdoor rice op 19 jun 2017 23:11

Ik blijf erbij dat het niet alleen of per se een vorst probleem is. Er staan Albizia's in NYC en andere plekken waar het veel kouder is 's winters, bovendien is er amper sprake geweest van echte winters de laatste jaren.
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten